همفکران
1401/09/20
11:08
بررسی وضعیت نمادها نسبت به سقف تاریخ بورس/ افت قیمت ۷۳درصد از نمادها

از سقف تاریخی بازار یعنی ۱۹ مردادماه ۱۳۹۹ تاکنون، ۲۸ ماه گذشته است؛ اما هنوز ۵۳۵ نماد پایین‌تر از قیمت‌های تاریخی خود معامله می‌شوند و تنها ۱۹۸ نماد به قیمت‌های بالاتری رسیدند.

از سقف تاریخی بازار یعنی ۱۹ مردادماه ۱۳۹۹ تاکنون، ۲۸ ماه گذشته است؛ اما هنوز ۵۳۵ نماد پایین‌تر از قیمت‌های تاریخی خود معامله می‌شوند و تنها ۱۹۸ نماد به قیمت‌های بالاتری رسیدند.


در این مدت نمادهای «وسخراش»، «چنوپا»، «فجوش»، «غناب»، «خلیبل»، «جوین»، «وسالت»، «کباده»، «قاروم»، «قیستو»، «فبستم»، «رفاه»، «خبنیان»، «کورز» و «ودانا» بیشترین بازده مثبت را داشتند. اما بیشترین ریزش قیمت نسبت به سقف تاریخی بازار را نمادهای «ثشاهد»، «لپارس»، «لکما»، «فاهواز»، «وملی»، «دی»، «بزاگرس»، «ثنوسا»، «کاما» و «فاراک» متحمل شدند.



پربازده‌ترین و کم بازده‌ترین نمادها نسبت به سقف امسال


طی سال جاری، بازار در روزهای پایانی اردیبهشت ماه به سقف خود رسید؛ زمانی که شاخص به قله ۱،۶۰۶،۰۰۰ واحدی دست یافت، اما از آن زمان تاکنون بیش از ۷۰درصد از نمادها با افت قیمت مواجه شدند که در راس آنها نمادهای «رکیش»، «افرا»، «شفن»، «انرژی۳»، «دسانکو»، «بنو»، «تکشا»، «کدما»، «انرژی۱» و «انرژی۲» قرار دارند.


در حدود هفت ماه گذشته که روند کلی بازار اصلاحی است، کمتر از ۳۰درصد از بازار با افزایش قیمت همراه شده و با نرخ‌های بالاتری نسبت به سقف بازار در اواخر اردیبهشت ماه معامله می‌شوند. بیشترین بازده مثبت مربوط به نمادهای «چنوپا»، «خلیبل»، «قاروم»، «رفاه»، «کورز»، «ودانا»، «وسالت»، «وآتوس»، «گدنا » و «غناب» است.



بهبود وضعیت بازار طی یک ماه اخیر


در یک ماه اخیر حدود ۶۷درصد از نمادها بازده مثبت داشتند. از پربازده‌ترین نمادها میتوان به «رفاه»، «وسدید»، «حگردش»، «مفاخر»، «فکمند»، «خفنر»، «خمهر»، «ثنظام»، «ثقزوی» و «ورنا» اشاره کرد. «تپسی»، «سپرمی»، «وتعاون»، «وگردش»، «وپاسار»، «اتکاسا»، «شغدیر»، «شاوان»، «وطوبی» و «خپویش» صدرنشین بیشترین افت قیمت در یک ماه گذشته هستند.



انتهای خبر

0
0