همفکران
1401/06/13
17:36
بازاری خنثی و بی انگیزه!

شاخص کل بورس تهران ۱۳امین روز از شهریور ماه ۱۴۰۱ را با افت ناچیز ۲۸ واحدی به پایان رساند و در سطح ۱ میلیون و ۴۲۶ هزار واحد درجا زد. این شاخص روزی پرنوسان را پشت سر گذاشت و اگرچه تا ۶۰۰ واحد رشد را هم رقم زد و تمام تلاشش را کرد که در محدوده سبز باقی بماند، اما د رواپسین لحظات به مدار منفی رفت. شاخص هموزن اما روندی صعودی داشت...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران ۱۳امین روز از شهریور ماه ۱۴۰۱ را با افت ناچیز ۲۸ واحدی به پایان رساند و در سطح ۱ میلیون و ۴۲۶ هزار واحد درجا زد. این شاخص روزی پرنوسان را پشت سر گذاشت و اگرچه تا ۶۰۰ واحد رشد را هم رقم زد و تمام تلاشش را کرد که در محدوده سبز باقی بماند، اما د رواپسین لحظات به مدار منفی رفت.


شاخص هموزن اما روندی صعودی داشت و سبزپوش به خط پایان رسید. این شاخص ۹۵۰ واحد بر ارتفاعش افزود.


خودرو، تاپیکو و پارسان بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. هر سه معاملاتی متعادل مثبت داشتند و با رشد حدود ۱ درصدی به کارشان پایان دادند. وبملت، شپدیس و ومعادن بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. هیچ کدام به صف فروش نرفتند و هرسه در مدار منفی ۱ درصدی متوقف شدند.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر افزایش قیمت نمادهای صبا و فغدیر و هرمز، با رشد۱۷ واحدی به کارش پایان داد و در سطح ۱۹ هزار و ۱۷۷ واحد قرار گرفت. بپاس و غصینو نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی را بر این شاخص داشتند و مانع از رشد بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه طی معاملات امروز کدهای حقیقی ۱۸۴ میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس حدود ۶۸ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۵۷ میلیارد دلار کاهش یافت.




ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، شیمیایی ها و فلزات اساسی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، بانک و محصولات شیمیایی به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای خساپا، شستا و خودرو نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز دو صنعت کاشی سرامیکی ها و هتل رستوران صدرنشین ورود پول های حقیقی بودند. در مقابل شیمیایی ها و نفتی ها بیشترین مقدار از پول های خرد را از دست دادند. نمادهای فپنتا و سمگا بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای پترول و شپنا بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



همانطور که انتظار می رفت، امروز خبری از فشار فروش روز گذشته نبود و بهبود تقاضا و حرکت در مدار مثبت از همان لحظه آغاز، در عمده صنایع بازار امری مشهود بود. با نزدیکتر شدن شاخص ها و قیمتها به محدوده های حمایتی، از شدت منفی ها کاسته شد و خریداران به بازار بازگشتند.


البته تمایل خریداران به نمادهای کوچکتر بیشتر بود؛ به این ترتیب شاخص هموزن جلوتر از دیگر نماگرها حرکت کرد.


البته بی رمقی معاملات و نبودن خریدار جدی مثل همیشه مانعی برسر راه بود که امروز نیز پررنگ تر از روزهای قبل رخ نمایی کرد، به همین دلیل نه شاخص ها خیلی از جایشان تکان خوردند و نه تغییر قیمتی خاصی در نمادها شاهد بودیم و روندی خنثی و بی انگیزه در بازار امروز جاری بود.


خودرویی ها امروز جز صنایع پرتقاضا بودند و پرچم لیدری در دست خگستر بود. نماد مذکور تا محدوده ۵+ هم پیشروی کرد اما در نهایت با رشد ۲ درصدی در قیمت ۳۱۶ تومان بست. ایران خودرو، خساپا و خبهمن سبزپوش در مرز صفر معاملاتی متوقف شدند. خاور ۲۱۲ تومان شد و با صف خرید به کارش پایان داد.


در میان فلزات اساسی ها ذوب مورد توجه خریداران قرار گرفت و با رشد ۲.۵ درصدی به ۲۹۱ تومان رسید. کیمیا، فزرین، فپنتا و فسازان نیز پرتقاضا بودند و با رشد قیمتی همراه شدند.


در میان معاملات مثبت لیزینگی ها، ولساپا در محدوده صفر تابلو سبزپوش متوقف شد. ولغدر ۷+ خورد و ۳۱۱ تومان شد.


در میان زراعتی ها: زمگسا و زکشت و تلیسه و زبینا و زدشت، در میان سیمانی ها: سقاین و سشمال و سرود و سبزوا، در میان انبوه سازی ها: ثنوسا و ثاباد و ثشرق و تک نمادهای دیگری نظیر کترام، شاروم، چکارن، بالاس، داوه، داسوه، شپاکسا و.... با رشد حداکثری قیمت روز را به پایان بردند.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای تاتمس، فجوش و سیستم و در بازه ۳۰ روزه نمادهای فجوش، تمحرکه و کترام بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را بکاب با ۴.۸۲ درصد، پلاسک با ۴.۳ درصد و شپارس با ۴.۲۷ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام دعبید با ۳.۴۵ درصد، قهکمت با ۳.۰۶ درصد و پاکشو با ۳.۰۵ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


نرخ دلار به نسبت روز گذشته افزایش ۲۳۰ تومانی داشت و هم اکنون در محدوده ۳۰ هزار ۲۸۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید با رشد ۰.۳۵ درصدی، به ۱۳ میلیون و ۹۴۹ هزار تومان رسید.


انس طلا هنوز معامله نشده و در محدوده ۱۷۱۳ دلار باقی مانده است.


انتهای خبر

0
0