همفکران
1401/11/04
19:06
گزارش بازار/ روی برگردانی از بزرگان

شاخص کل بورس تهران چهارمین روز از بهمن ماه ۱۴۰۱ را با افت حدود ۸ هزار واحدی به پایان برد و تا سطح ۱ میلیون و ۶۴۶ هزار واحد عقب نشینی کرد. روند حرکتی این شاخص بورسی از آغاز تا پایان نزولی بود. اما در کل شاخص هم وزن عملکرد مطلوب تری داشت و تمام تلاشش را کرد که سنگر سبزپوش را از دست ندهد. به همین ترتیب هرچند کم ولی...

به گزارش همفکران، شاخص کل بورس تهران چهارمین روز از بهمن ماه ۱۴۰۱ را با افت حدود ۸ هزار واحدی به پایان برد و تا سطح ۱ میلیون و ۶۴۶ هزار واحد عقب نشینی کرد. روند حرکتی این شاخص بورسی از آغاز تا پایان نزولی بود.


اما در کل شاخص هم وزن عملکرد مطلوب تری داشت و تمام تلاشش را کرد که سنگر سبزپوش را از دست ندهد. به همین ترتیب هرچند کم اما با رشد ۲۹۲ به کارش خاتمه داد.


بوعلی، خساپا و افق بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. بوعلی با رشد ۳ درصدی قیمت همراه شد. خساپا حوالی ۳+ روز را به پایان برد و افق در مدار مثبت ۲ درصدی از حرکت بازایستاد. شتران، شستا و وبملت بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. شتران ۲.۷ درصد کاهش قیمتی را تجربه کرد. شستا حوالی منفی ۱.۵ متوقف شد و وبملت با افت بالغ بر ۳ درصدی قیمت به خط پایان رسید.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر کاهش قیمت نمادهای بپاس و وسپهر و فزر، حدود ۷۹ واحد افت کرد و تا ۲۱ هزار و ۲۷۲ واحد به عقب رفت. غصینو و هرمز تنها نمادهایی بودند که بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص داشتند و مانع از افت بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه امروز حقیقی ها ۱۴۸ میلیارد تومان از بازار خارج کردند. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس حدود ۷۶ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۷۵ میلیارد دلار رسید.



ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، شیمیایی ها و فلزات اساسی سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، بانک و هلدینگ میزبان بیشترین حجم معاملات بودند. امروز نمادهای خودرو، شستا و خساپا نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول حقیقی



امروز حمل نقلی ها و بیمه ای ها بیشترین نقدینگی حقیقی را جذب کردند. در مقابل بیشترین خروج پول های خرد را از دو صنعت بانک و فرآورده های نفتی شاهد بودیم. نمادهای حآفرین و خودرو بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای خاور و فملی بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



در بازار بورس تهران امروز هم شرایط مساعد نبود و زمین بازی در احاطه فروشندگان قرار داشت. به طوری که در همان ساعات ابتدایی خریداران تلاش هایی در جهت بهبود تقاضا کردند اما زورشان نچربید و نتیجه را تقدیم طرف مقابل کردند.


امروز سهامداران بورسی دو دسته شده بودند، یکی آنهایی که در سایه تردید قدم برمی داشتند و دست و دلشان به خرید نمی رفت و دیگری آنهایی که از بزرگان روی برگردانده و به سوی سهم هایی خاص از صنایع متوسط و کوچکتر کوچ کرده بودند. خلاف جهت هم حرکت کردن شاخص های کل و هموزن نیز حکایت از این امر داشت.


حجم و ارزش معاملات خرد نیز کاهشی بود. بنابراین مثل اینکه متغیرهای معاملاتی نیز با تضعیف روبرو شده اند و به نظر می رسد فعلا انتظاری جز استراحت و اصلاح نمیتوان از شاخص داشت.


از آنجا که فردا آخرین روز معاملاتی هفته جاریست و مدتی است که شاهد تشدید عرضه ها در روز های چهارشنبه هستیم، پس برای فردا انتظار تداوم وضیت فعلی را داریم.


امروز برای خودرویی ها روزی نوسانی بود، چرا در میانه های وقت عرضه ها در این گروه به اوج خود رسید و دوباره در پایان تقاضا بهبود یافت و عمده نمادها به مدار مثبت بازگشتند. ورنا با رشد حدود ۴ درصدی در قیمت ۷۲۵ تومان روز را به پایان برد. خگستر و خودرو به افزایش ۱ درصدی قیمت بسنده کردند و به ترتیب به ۴۲۷ تومان و ۳۱۷ تومان رسیدند. خساپا ۲.۷+ خورد و ۲۵۵ تومان شد. قطعاتی ها اما امروز بهتر بودند و علاوه بر افزایش تعداد نمادهای دارای صف خرید، اکثریتشان با رشد قیمت همراه شدند. خپویش، خکار، خمهر، خمحور، خاذین و خرینگ در سقف قیمتی با صف خرید بستند.


روند نزولی در بانکی ها ادامه داشت. وبملت با افت بالغ بر ۳ درصدی قیمت تا ۳۴۴ تومان به عقب رفت. وتجارت در محدوده ۳- در قیمت ۱۷۵ تومان متوقف شد.


نفتی ها یکدست سرخ پوش دنبال شدند و جز صنایع پرعرضه معاملات امروز بودند. این در حالیست که شاهد افزایش قیمت نفت و بهبود کرک اسپردها بودیم. شبندر و شتران بالغ بر ۲ درصد افت قیمتی را تجربه کردند و به ۹۱۲ تومان و ۴۲۱ تومان رسیدند. شپنا متعادل تر بود و د ر قیمت ۷۵۴ تومان در مدار منفی ۱ درصدی به کارش پایان داد.


در فلزی ها روند معاملات متعادل منفی بود و تنها ذوب، فسوژ و فزر برتری فروشندگان را به دوش می کشیدند.


در میان بیمه ای ها، دانا و اتکام و پارسیان مورد توجه خریداران بودند و رشد حداکثری قیمت را تجربه کردندو دانا امروز ۳۲۸ تومان شد.


زراعتی ها نیز یکی دیگر از آن صنایع مورد توجه و پرتقاضا بودند. زفکا، زشریف و غاذر در سقف قیمتی خریداران را صف نشین کردند. تلیسه حدود ۳ درصد بالا آمد و ۴۲۱ تومان شد. زبینا +۶ خورد و به ۴۲۴ تومان رسید. زدشت پرعرضه ترین نماد گروه بود.


انبوه سازی ها تک ستاره بازار امروز بودند که رنگ سبزشان در چشم ها خودنمایی می کرد. وساخت که مدتی است در یک رالی صعودی مشغول تاخت و تاز است امروز هم خریدارانش را در صف نگه داشت و به ۱۸۴ تومان رسید. ثپردیس ۷+ خورد و ۵۹۲ تومان شد. ثتران بیشترین ارزش صف خرید را در بازار داشت و در قیمت ۵۳۰ تومان ۸ میلیون برگه سهم جا به جا کرد. ثمسکن، کرمان، ثالوند، ثباغ، ثرود و آ س پ نیز از جمله دیگر پرچمداران این صنعت بودند.





نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نماد های کورز، کیا و حآفرین و در بازه ۳۰ روزه نمادهای کیا، اتکام و کورز بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را فاما با ۶.۱۱ درصد، غچین با ۳.۸۱ درصد و نمرینو با ۳.۵۲ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام اکالا با ۶.۸۸ درصد، حپترو با ۳.۱۶ درصد و دفرا با ۲.۷۹ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


نرخ دلار آزاد به نسبت روز گذشته کاهش ۷۰۰ تومانی داشت و اکنون نیز در محدوده ۴۴ هزار ۱۵۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید با افت ۳.۸۷ درصدی، به ۲۳ میلیون و ۳۹۶ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۱۳ درصد افزایش ارزش داشت و به محدوده ۱۹۳۱ دلار رسیده است.



انتهای خبر

0
0