همفکران
1401/03/03
15:42
گزارش بازار/ تلاش نافرجام

شاخص کل بورس تهران سومین روز از خرداد ۱۴۰۱ را با افت ۱۵۰۰ واحدی به پایان رساند و تا سطح ۱ میلیون و ۵۵۵ هزار واحد عقب نشینی کرد. این شاخص بورسی روزی نوسانی را پشت سر گذاشت و علیرغم تلاش های بسیار، موفق به سبزپوشی نشد و برای دومین روز متوالی سرخ پوش ماند. اگرچه بهبود تقاضا در معاملات امروز، افت نماگر ها را با کاهش قابل توجهی به نسبت روز قبل همراه کرد اما...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران سومین روز از خرداد ۱۴۰۱ را با افت ۱۵۰۰ واحدی به پایان رساند و تا سطح ۱ میلیون و ۵۵۵ هزار واحد عقب نشینی کرد. این شاخص بورسی روزی نوسانی را پشت سر گذاشت و علیرغم تلاش های بسیار، موفق به سبزپوشی نشد و برای دومین روز متوالی سرخ پوش ماند.


اگرچه بهبود تقاضا در معاملات امروز، افت نماگر ها را با کاهش قابل توجهی به نسبت روز قبل همراه کرد اما شاخص هموزن نیز به دنبال شاخص کل، امروز در مدار منفی به حرکتش ادامه داد و با افت ۱۵۴۰ واحدی روز را به پایان رساند.


رمپنا، حکشتی و فارس بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. برکت با رشد ۴.۵ درصدی به ۱۷۷۰ تومان رسید. فارس سبزپوش در محدوده صفر تابلو متوقف شد و دو نماد دیگر با رشد حداکثری قیمت در سقف قیمتی روز را به پایان بردند. فولاد، فخاس و فخوز بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. فخوز ۲.۶ درصد افت را تجربه کرد و در محدوده ۵۹۰ تومان بست. فخاس به کف قیمتی رسید و با صف فروش به خط پایان رسید. فولاد به نوسانات منفی حوالی صفر تابلو بسنده کرد.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر رشد قیمت نمادهای وسپهر و ددانا و وهور، تنها ۷ واحد افزایش یافت و در سطح ۲۱ هزار و ۳۲۱ واحد متوقف شد. غصینو و سمگا نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی را بر این شاخص داشتند و مانع از رشد بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه امروز ۴۹۳ میلیارد تومان خروج پول از سوی حقیقی ها صورت گرفت. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۷۷ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۵۶ میلیارد دلار رسید.




ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، فلزات اساسی ها و شیمیایی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، هلدینگ و فلزات اساسی به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای شستا، خودرو و خساپا نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز بازهم صندوق های قابل معامله بیشترین پول را از سوی سهامداران خرد جذب کردند. در مقابل، بیشترین خروج نقدینگی های حقیقی از فلزات اساسی ها و نفتی ها صورت گرفت. نماد رمپنا و بمپنا بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای شبندر و خگستر بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



بازار امروز منفی اما متعادل آغاز بکار کرد. بهبود تقاضا و کاهش چشمگیر فشار فروش ها از همان ابتدا امری مشهود بود. اگرچه نماگر ها سرخپوش روز را به پایان بردند و در طول بازار تعداد نمادهای منفی برتری داشتند، اما اکثریت بزرگان توانستند روزی متعادل را پشت سر بگذارند و منفی ها به شدت دیروز نبود.


خودرویی ها برای بازگشت به مدار مثبت تلاش زیادی کردند اما بازهم به محدوده های صفر تابلو بازگشتند و تنها توانستند از رسیدن به کف های قیمتی جلوگیری کنند. خگستر و اریان خودرو و خساپا به نوسان در محدوده صفر تابلو بسنده کردند. ورنا تا ۲.۵ مثبت هم پیشروی کرد اما در نهایت با افت ۳.۵ درصدی به خط پایان رسید. خشرق و خاور و خموتور امروز را با برتری فروشندگان مواجه بودند.


بانکی ها امروز متعادل بودند اما کم حجم دنبال شدند. سامان پرتقاضا بود و با صف خرید بست. وبملت و وتجارت و وبصادر حوالی صفر تابلو بستند و تغییر قیمتی خاصی نداشتند.


فلزات اساسی ها با نوسانات منفی بیشتری مواجه بودند، در این صنعت خبری از فشار فروش نبود اما عمده نمادها افت قیمتی را تجربه کردند. فولاد حدود ۱ درصد افت داشت و ۱۲۲۹ تومان شد. فسرب و ذوب و فخوز بالغ بر ۲ درصد کاهش قیمتی داشتند. فاسمین و فایرا از معدود نمادهای سبزپوش این گروه بودند.


سیمانی ها برای چندمین روز متوالی مورد توجه بورس بازان بودند. سکرد و سنیر و سفار رشد حداکثری داشتند و با صف خرید بستند. سصفها در مدار مثبت ۳.۶ درصدی متوقف شد و به ۵۶۲۹ تومان رسید. در مقابل ستران و سقاین و سمگا با افزایش عرضه مواجه بودند.


پالایشی ها هم در محدوده صفر تابلو سنگر گرفتند. در این میان شپنا تقاضای بیشتری داشت و با رشد حدود ۱ درصدی به خط پایان رسید و ۶۵۰ تومان شد.


زراعتی ها از شدت فشار فروششان کاسته شده بود و حتی برخی نمادها نظیر زکشت و زقیام و زدشت با صف خرید بستند.


برقی ها امروز در کانون توجهات قرار گرفتند و یکپارچه سبزپوش شدند و به سقف قیمتی رسیدند. بمپنا ۵+ خورد و ۷۵۲ تومان شد. دماوند با صف خرید بست و به ۲۱۲۵ تومان رسید.


حکشتی امروز هم خوش درخشید و توانست با صف خرید روز را به پایان ببرد. در این نماد حدود ۹۰ میلیون برگه سهم جا به جا شد و به ۲۲۱۳ تومان رسید.


در صنایعی نظیر ساختمانی ها و سرمایه گذاری ها و بیمه ای ها نیز تحرکات مثبتی از سوی خریداران وجود داشت.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه و ۳۰ روزه نمادهای لخانه، ویسا، شصفها و بمپنا بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را شپارس با ۴.۴ درصد، تکنو با ۴.۱ درصد و غبشهر با ۳.۸۵ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام وخاور با ۴.۰۲ درصد، وتوشه با ۳.۳۲ درصد و خموتور با ۳.۲۸ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار به نسبت روز قبل ۱۰۰ تومان افزایش قیمت داشت و هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۳۰ هزار و ۱۷۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید ۰.۵۶ درصد افت داشت و به ۱۴ میلیون و ۳۷۶ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۰۷ درصد کاهش ارزش داشت و به محدوده ۱۸۵۵ دلار رسید.


انتهای خبر

0
0