همفکران
1401/11/11
18:11
گزارش بازار/ اعتماد رفته باز آید به بازار؟

بعد از چندروز نفسگیر و پرعرضه بالاخره امروز سهامداران بازار بورس تهران توانستند نفس راحتی بکشند. شاخص کل بورس تهران یازدهمین روز از بهمن ماه ۱۴۰۱ را سبزپوش و با رشد حدود ۱۷ هزار واحدی به پایان رساند و در ارتفاع ۱ میلیون و ۵۵۶ هزار واحد قرار گرفت. این شاخص بورسی از همان ابتدا مثبت کارش را آغاز کرد، و اگرچه بعد از یکساعت روندی صعودیش متوقف و متعادل شد اما تا انتها در همان سطوح باقی ماند و تن به کاهش ارتفاع نداد.

به گزارش همفکران، شاخص کل بورس تهران یازدهمین روز از بهمن ماه ۱۴۰۱ را سبزپوش و با رشد حدود ۱۷ هزار واحدی به پایان رساند و در ارتفاع ۱ میلیون و ۵۵۶ هزار واحد قرار گرفت. این شاخص بورسی از همان ابتدا مثبت کارش را آغاز کرد، و اگرچه بعد از یکساعت روندی صعودیش متوقف و متعادل شد اما تا انتها در همان سطوح باقی ماند و تن به کاهش ارتفاع نداد.


شاخص هموزن نیز تحت تاثیر جو مثبت حاکم بر کلیت بازار، روندی صعودی داشت و ۶۴۰۰ واحد بر اتفاعش افزود.


فولاد، وبملت و فملی بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. ,وبملت از تقاضای بیشتری برخوردار بود و در نهایت با رشد بیش از ۶ درصدی به خط پایان رسید. فولاد تا بازه ۲+ بالا آمد و فملی به رشد حدود ۱ درصدی بسنده کرد. رمپنا، وساخت و شاراک بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. رمپنا در مرز صفر معاملاتی متوقف شد. فروشندگان وساخت تا انتها در کف قیمتی در صف ایستادند و شاراک افت ۲ درصدی قیمت را تجربه کرد.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر افزایش قیمت نمادهای آریا و وسپهر و و زاگرس، ۱۷۳ واحد افزایش یافت و تا ۲۰ هزار و ۲۳۵ واحد پیشروی کرد. بپاس و وهور نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی را بر این شاخص داشتند و مانع از رشد بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه امروز حقیقی ها ۹۸ میلیارد تومان از بازار خارج کردند. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس حدود ۷۲ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۵۶ میلیارد دلار رسید.



ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، بانکی ها و فلزات اساسی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و همچنین بیشترین حجم معاملات بودند. امروز نمادهای وتجارت، خودرو و فاذر نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول حقیقی



برای دومین روز متوالی غذایی ها بیشترین نقدینگی حقیقی را جذب کردند و صدرنشین شدند. در مقابل بیشترین خروج پول های خرد از دو صنعت محصولات شیمیایی و فرآورده های نفتی صورت گرفت. نمادهای غدانه و حآفرین بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای وسالت و شپنا بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



بعد از چندروز نفسگیر و پرعرضه بالاخره امروز سهامداران بازار بورس تهران توانستند نفس راحتی بکشند. نه اینکه خبری از فروشندگان نبود، چرا بود و در مثبتها شاهد فروش سهام بودیم اما، جو حاکم بر کلیت بازار جوی مثبت بود و بزرگ و کوچک پا به پای هم در مدار صعودی قدم برداشتند تا هم شاخص کل و هم شاخص هموزن بتوانند کمی از افت های روزهای قبل را جبران کنند و چند قدمی بالا بیایند.


این را هم بگوییم که علیرغم برتری خریداران در بازار امروز، شاهد تداوم خروج نقدینگی های خرد از بازار بودیم که البته شیب آن کاهش محسوسی داشت.


بانکی ها که دیروز هم در راس توجه خریداران بودند، امروز با خبر افزایش نرخ سود بانکی و افزایش سود تسهیلات عطش خریدارانشان بیشتر شد. وتجارت با پرچم لیدری تا ۱۶۹ تومان پیشروی کرد و با صف خرید بست. در وبملت ۴۶۲ میلیون برگه سهم جا با شد و سهم تا حوالی ۳۲۵ تومان بالا رفت. وبصادر هم رشد حداکثری قیمت شامل حالش شد و به ۱۷۳ تومان رسید. بانک دی ۸۳۳ میلیون حجم خورد و با رشد ۴ درصدی در قیمت ۸۹ تومان از حرکت بازایستاد. وپارس، وپست و سامان هم با صف نشینی خریدارانشان روز را به پایان بردند.


خودرویی ها روزی نوسانی را پشت سر گذاشتند اما نشان دادن میل به صعود دارند و آماده هستند تا با کوچکترین جرقه ای مجددا وارد رالی صعودی شوند. ایران خودرو موفق شد در دقایق پایانی خریدارانش را صف نشین کند و در نزدیکی مرز ۳۰۰ تومان قرار بگیرد. خاور که حدود یکهفته ای در صف فروش درگیر با فروشندگان بود، امروز با اقبال خریداران همراه شد و با صف خرید در قیمت ۳۳۲ تومان بست. خساپا حدود ۳ درصد افزایش قیمت داشت و آخرین قیمت معامله اش ۲۲۷ تومان به ثبت رسید. خگستر بیش از ۵.۵ درصد بالا آمد و ۳۹۶ تومان شد. در قطعاتی ها نیز خریداران دست برتر را داشتند و نمادهایی نظیر خنصیر، خزر، ختور، خکار و خفنر با صف خرید به کارشان خاتمه دادند.


خبر واگذاری تنظیم بازار قند و شکر به انجمن صنفی کارخانه‌های قند وشکر، خبر بسیار خوبی برای گروه قند و شکر بود و انتظار میرود در سال آینده، سودآوری شرکت‌های قندی افزایش یابد. بنابراین این موضوع امروز روی معاملات سهام این گروه تاثیرش را گذاشت و تقریبا تمام نمادهای صنعت را تا سقف قیمتی بالا برد. قصفها، قچار، قثابت، قمرو، قپیرا و قشکر تعدادی از پرطرفداران گروه بودند که با صف خرید امروزشان را به پایان رساندند. قنقش تک نماد سرخپوش بود که با افت ۱.۵ درصدی مواجه شد.


پالایشی ها امروز هم سبزپوش بستند ولی همچنان معاملاتشان در کمال تعادل پیش برده شد. اگرچه شنیده می شود وضعیت گزارش های سالانه ای گروه بسیار خوب است اما مشکل اینجاست که تا آخر فروردین خبری از جریان سود نخواهد بود. شپنا با رشد ۲.۶ درصدی به ۷۱۸ تومان رسید. شبندر و شتران حوالی صفر تابلو درجا زدند. شراز ۲+ خورد و ۱۳۸۶ تومان شد.


فلزی ها که این روزها معاملات جذابی در بورس کالا دارند، امروز هم عمدتا متعادل مثبت دنبال شدند. فملی با رشد ۱ درصدی تا ۷۴۶ تومان پیش رفت. فولاد ۲+ خورد و در یک قدمی ۶۰۰ تومان ایستاد. فمرد، فزرین، فنوال، کویر، فجر و فسبزوار رشد حداکثری قیمت را تجربه کردند. فخوز، فاسمین و فولاژ سبزپوش در مرز صفر معاملاتی بستند. فسرب بالاخره صف فروشش جمع شده و به افت ۴ درصدی رضایت داد. سهم مذکور تا ۱۷۲ تومان پایین آمد.


در میان هلدینگ ها، وغدیر امروز بیشترین تقاضا را داشت. این نماد با رشد بیش از ۳ درصدی همراه شد و تا ۱۸۴۴ تومان پیشروی کرد. شستا که دیروز ۳ درصد افزایش قیمتی را تجربه کرده بود امروز متعادل تر بود و در قیمت ۹۵ تومان به رشد ۱ درصدی اکتفا کرد.


دارویی ها، زراعتی ها، غذایی ها و سیمانی ها از دیگر صنایع مورد توجه خریداران طی روز جاری بودند.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه و ۳۰ روزه نماد وسالت بیشترین حجم مشکوک را داشت.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را ولملت با ۳.۶۶ درصد، تکنو با ۳.۶۳ درصد و دفرا با ۳.۵۹ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام انرژی۱ با ۶.۹۸ درصد، شگل با ۳.۲۹ درصد و فخاس با ۳.۱۴ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


نرخ دلار به نسبت روز گذشته کاهش ۱۰۰ تومانی داشت و اکنون نیز در محدوده ۴۴ هزار ۵۵۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید با افت ۰.۳۸ درصدی، به ۲۴ میلیون و ۱۰ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۸۸ درصد کاهش ارزش داشت و به محدوده ۱۹۰۵ دلار رسیده است.



انتهای خبر

0
0