همفکران
1401/03/18
16:02
گزارش بازار/ سکون و سکوت!

شاخص کل بورس تهران ۱۸امین روز از خرداد ۱۴۰۱ را با رشد ۴۹۰۰ واحدی به پایان رساند و در سطح ۱ میلیون و ۵۲۰ هزار واحد به کارش پایان داد. این شاخص بورسی توانست امروز را سبزپوش به پایان ببرد و هرچند بی رمق اما آهسته و پیوسته به حرکتش در مسیر صعودی تا انتها ادامه دهد. شاخص هموزن نیز به موجب افزایش تقاضا در کوچک های بازار توانست بعد از دوروز متوالی منفی شدن...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران ۱۸امین روز از خرداد ۱۴۰۱ را با رشد ۴۹۰۰ واحدی به پایان رساند و در سطح ۱ میلیون و ۵۲۰ هزار واحد به کارش پایان داد. این شاخص بورسی توانست امروز را سبزپوش به پایان ببرد و هرچند بی رمق اما آهسته و پیوسته به حرکتش در مسیر صعودی تا انتها ادامه دهد.


شاخص هموزن نیز به موجب افزایش تقاضا در کوچک های بازار توانست بعد از دوروز متوالی منفی شدن، به مدار مثبت بازگردد و با بیش از ۰.۵ درصد رشد روز را به پایان ببرد.


حکشتی، شستا و فملی بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. حکشتی رشد حداکثری را تجربه کرد و با صف خرید بست. دو نماد دیگر با افزایش حدود ۲ درصدی قیمت به خط پایان رسیدند. ومعادن، شبریز و البرز بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. البرز با عرضه بیشتری مواجه بود و حدود ۴ درصد افت قیمتی را رقم زد اما دو نماد دیگر به توقف در محدوده صفر تابلو بسنده کردند.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر رشد قیمت نمادهای بپاس و زاگرس و شگویا، ۱۰۸ واحد افزایش یافت و در سطح ۲۰ هزار و ۹۴۶ واحد قرار گرفت. دماوند و رنیک نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی را بر این شاخص داشتند و مانع از رشد بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه امروز حدود ۲۵۶ میلیارد تومان خروج پول از سوی حقیقی ها صورت گرفت. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۷۶ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۵۱ میلیارد دلار رسید.




خبرهای موثر


گروسی؛ مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی: به نفع هیچکدام از طرفین نیست که همکاری بین ایران و آژانس کاهش یابد.


بهتر است ایران، طرفین مذاکره و آژانس هرچه سریع تر همکاری و مذاکره را مجددا شروع کنند.


ما حتما باید با ایران همکاری داشته باشیم تا به یک توافق نهایی برسیم.


توافقی مانند برجام می تواند در کنترل فعالیت هسته ای ایران کمک کند. برای توقف فعالیت هسته ای ایران، راهی بجز توافق با ایران یا توقف داوطلبانه از سوی ایران وجود ندارد.


فعالیت دوربین‌های آژانس در یکی از مراکز هسته‌ای کشور متوقف شد


سازمان انرژی اتمی در اطلاعیه‌ای از قطع دوربین‌های فراپادمانی آژانس بین المللی انرژی اتمی در یکی از مراکز هسته‌ای کشورمان خبر داد.


این اقدام همچنین شامل توقف فعالیت دستگاه اندازه گیری برخط سطح غنا و فلومتر (OLEM) می‌گردد.


در این اطلاعیه آمده است، آژانس نه تنها قدردان حسن نیت ایران نبوده است، بلکه آن را یک وظیفه تلقی می‌کند.


بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی با حضور در یکی از مراکز هسته‌ای کشورمان از نزدیک بر این فرآیند نظارت داشت.


آژانس بین المللی انرژی اتمی: پیش نویس قطعنامه شورای حکام از ایران تنها می خواهد با آژانس همکاری کامل داشته باشد.


هدف نهایی، فشار سیاسی به ایران برای بازگرداندن ایران (و طرفین) به میز مذاکرات است.


آژانس آمادگی کامل را دارد تا با ایران برای حل مسائل، همکاری داشته باشد. با ارائه توضیحات از سوی ایران در مورد دغدغه ها، خیلی از مسائل حل می شود.


ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، فلزات اساسی ها و شیمیایی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، هلدینگ و بانک به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای شستا، خودرو و خساپا نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی


امروز بازهم صندوق های قابل معامله تنها پناهگاه پول های سهامداران خرد بودند. در مقابل، بیشترین خروج نقدینگی های حقیقی از بانکی ها و شیمیایی ها صورت گرفت. نمادهای کایزد و فولاد بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای وبملت و فملی بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



آخرین روز معاملاتی هفته جاری تقریبا مثبت اما بی رمق گذشت. در مجموع هیجانی در بازار دیده نمیشد، نه در سمت خرید و نه فروش، و در ساعات ابتدایی افت حجم معاملات و سکون در بازار امری مشهود بود تا اینکه در دقایق پایانی با ادامه رشد دلار در بازار آزاد و رشد قیمت های جهانی به خصوص قیمت نفت، بازار کمی از حالت رکود و سکون خارج شد.


در گروه خودرویی شاهد معاملاتی متعادل و کم حجم بودیم. ورنا و خاور امروز هم رشد حداکثری داشتند و با صف خرید بستند. ایران خودرو تا حوالی ۳+ هم پیش رفت اما در نهایت به رشد ۱ درصدی بسنده کرد و به ۲۰۵ تومان رسید. خگستر و خساپا با سبزپوشی در محدوده صفر تابلو هفته را به پایان بردند.


بانکی ها امروز بهتر معامله شدند و عمدتا با رشد قیمتی همراه بودند. وبملت با رشد ۱.۷ درصدی به ۳۷۶ تومان رسید. وتجارت و وبصادر توانستند ۱ درصد افزایش قیمت را رقم بزنند و در محدوده ۱۸۵ تومان متوقف شوند. بانک سامان صف فروشش را جمع کرد و سبزپوش در مرز صفر معاملاتی بست.


فلزات اساسی ها کم حجم بودند اما با برتری خریداران دنبال شدند. فملی ۲+ خورد و ۷۴۵ تومان شد. فاسمین و فسرب پرتقاضا بودند و در مدار مثبت ۲ درصدی متوقف شدند. فولاد در محدوده صفر تابلو درجا زد و در قیمت های ۱۱۳۰ تومان باقی ماند.


دارویی ها نیز به مدار مثبت بازگشتند. دجابر، دعبید، برکت و درازک از پرتقاضاهای این صنعت بودند.


سیمانی ها امروز هم در مرکز توجهات باقی ماندند و با رشد قیمتی هفته را سبزپوش به پایان رساندند. ستران در سقف قیمتی بست و ۲۸۷۶ تومان شد. سفارس ۴+ خورد و به ۲۰۸۰ تومان رسید. نماد های سکرد، سفانو، سصفها و سخوز با صف خرید به خط پایان رسیدند.


پالایشی ها نیز امروز روندی مثبت داشتند اما به دلیل کم حجم بودن معاملات نتوانستند خیلی رشد قیمتی داشته باشند. شپنا و شبندر تغییر قیمتی خاصی نداشتند و در محدوده صفر تابلو متوقف شدند. شتران ۱+ خورد و به ۵۲۷ تومان رسید. شبریز امروز هم با نوسانات منفی دنبال شد اما عرضه ها روندی نزولی داشتند و در انتها سهم متعادل بسته شد.


امروز بازهم تقاضا در تک نمادها برتری داشت و سهم هایی نظیر کحافظ، فاذر، شتوکا، شفا، حفارس، غنوش، خزر و ... در راس توجه خریداران بودند.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای کشرق، فاما و شمواد و در بازه ۳۰ روزه نمادهای فاما، کشرق و شتهران بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را تکنو با ۴.۶۶ درصد، ددام با ۴.۱ درصد و غدشت با ۳.۸۳ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام انرژی۱ با ۵ درصد، قپیرا با ۴.۵۵ درصد و دالبر با ۳.۳۷ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار به نسبت روز گذشته حدود ۱۰۰ تومان کاهش یافته و هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۳۱ هزار و ۷۰۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید ۰.۳۸ درصد افت داشت و به ۱۴ میلیون و ۹۲۴ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۲۹ درصد کاهش ارزش داشت و به محدوده ۱۸۴۸ دلار رسید.


انتهای خبر

0
0