همفکران
1400/12/17
16:08
گزارش بازار / کامودیتی محورها در اوج

شاخص کل بورس تهران ۱۷امین روز معاملاتی از اسفند ماه ۱۴۰۰ را با افت بیش از ۶۲۰۰ واحدی به پایان رساند و در سطح ۱ میلیون و ۳۳۶ هزار واحد قرار گرفت. این شاخص بورسی امروز تماما سرخ پوش ماندو علیرغم اینکه در یکساعت ابتدایی تلاش هایی در جهت تغییر مسیر و مثبت شدن کرد اما نتیجه ای نداشت و تمام روز را در مسیر نزولی به حرکتش ادامه داد...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران ۱۷امین روز معاملاتی از اسفند ماه ۱۴۰۰ را با افت بیش از ۶۲۰۰ واحدی به پایان رساند و در سطح ۱ میلیون و ۳۳۶ هزار واحد قرار گرفت. این شاخص بورسی امروز تماما سرخ پوش ماندو علیرغم اینکه در یکساعت ابتدایی تلاش هایی در جهت تغییر مسیر و مثبت شدن کرد اما نتیجه ای نداشت و تمام روز را در مسیر نزولی به حرکتش ادامه داد.


طی امروز در کوچک های بازار نیز شاهد امواج منفی بودیم. به این ترتیب شاخص هم‌وزن نیز همسو با کلیت بازار روندی منفی داشت و با افت ۱۱۶۰ واحدی به کارش پایان داد.


شتران، ومعادن و کاوه بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. کاوه در همان دقایق ابتدایی به صف خرید نشست و تا انتها در صف باقی ماند. شتران در محدوده مثبت ۲ درصدی از حرکت بازایستاد. ومعادن سبزپوش در مرز صفر معاملاتی متوقف شد. فولاد، شستا و وبملت بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. هیچ کدام با صف فروش روز را به پایان نبردند. شستا و وبملت افت بالغ بر ۳.۵ درصدی قیمت را تجربه کردند. فولاد ۱.۷ درصد عقب نشینی کرد.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر رشد قیمت نمادهای زاگرس و آریا، ۴۷ واحد افزایش یافت و در عدد ۱۸ هزار و ۱۴۵ قرار گرفت. صبا و فرابورس نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی را بر این شاخص داشتند و مانع از رشد بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه امروز ۲۹۹ میلیارد تومان خروج پول از سوی سهامداران حقیقی صورت گرفت. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۶ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۵۹ میلیارد دلار رسید.




خبرهای موثر


سخنگوی کاخ سفید: تحریم‌های روسیه ارتباطی به مذاکرات ندارد


در حال پیشرفت در مذاکرات وین هستیم. مسلما سخت ترین مسائل در پایان روند مذاکرات مطرح می شوند. تحریم های اعمال شده بر روسیه به دلیل جنگ در اوکراین ارتباطی با مذاکرات وین ندارد.


توضیحات سخنگوی دولت درباره آخرین وضعیت ارز ترجیحی


بهادری جهرمی؛ سخنگوی دولت در نشست خبر: باید مصوبه مجلس نهایی و راهکارهای جایگزین بررسی شود.


آنچه مسلم است اینکه اصلاح یارانه ها باید به نفع مردم و راهکارهای جایگزین نیز باید در راستای حمایت از مردم باشد.


در راستای بهبود قیمت صندوق پالایش و دارایکم؛


سازمان بورس در پی اصلاح اساسنامه صندوق‌های دولتی است


دکتر مجید عشقی، رئیس سازمان بورس: در حال حاضر هیچ قیمتی را نه تنها برای صندوق پالایش یکم بلکه برای هیچ سهمی نمی‌توان اعلام کرد. قیمت سهام قابل پیشبینی و برآورد دقیق نیست اما با توجه به شواهد و قرائن موجود انتظار اصلاح قیمتها را داریم.


تصمیماتی برای مدیریت این صندوق‌ها در سطح هیئت دولت و هیئت وزیران گرفته شده است. یک سری پیشنهاداتی هم ارائه کردیم که چون قطعی نشده نمی‌توان اعلام کرد.


پیگیر این هستیم که در اساسنامه این صندوق‌ها تغییراتی ایجاد کنیم که به Nav (ارزش خالص دارایی) خودشان نزدیک‌تر شوند.


رئیسی: در مذاکرات از خطوط قرمز عقب نمی‌نشینیم


رئیس جمهور در اجلاسیه خبرگان رهبری: نگرانی برای تامین کالاهای اساسی نداریم. دولت در مذاکرات از خطوط قرمز عقب‌نشینی نخواهد کرد.


عده‌ای ما را متهم به نگاه تک‌بعدی به شرق می‌کنند و می‌گویند همانگونه که در گذشته نگاه‌ها متوجه غرب بود، امروز دولت چشم به شرق دوخته.


این سخن صحیحی نیست و دولت به دنبال توسعه روابط با همه کشورها و ایجاد توازن در سیاست خارجی کشور است.


اولیانوف: امروز شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روی دستور کار خود درباره ایران بحث خواهد کرد.


ترین های معاملات بورس


فلزات اساسی ها، نفتی ها و شیمیایی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت چند رشته ای، خودرو و فرآورده های نفتی به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای شستا، شتران و خودرو نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.



ورود و خروج پول های حقیقی



طی امروز شاهد ورود پول به هیچ یک از صنایع نبودیم، تنها قند و شکری ها بودند که با جذب کمی پول از سوی حقیقی های بازار توانستند صدرنشین شوند. در مقابل بیشترین خروج نقدینگی های خرد از صندوق ها قابل معامله و نفتی ها صورت گرفت. در بین نمادها نیز تجلی و خدیزل بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و فملی و شبندر بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



بازار امروز در حالی با عقب نشینی خریداران و افت تقاضا شروع بکار کرد که، در دقایق پایانی بازار روز گذشته شاهد افزایش حجم عرضه ها بودیم.


اگرچه پالایشی ها با افزایش فروشندگان مواجه بودند. اما هنوز هم پیشتاز بازارند. شتران امروز توانست از مرز ۲۰۰ تومان عبور کند. شبندر به محدوده ۷۴۲ تومان رسید. شپنا که موضوع افزایش سرمایه از محل سود انباشته و سایر اندوخته ها را در پیش دارد، امروز ۱.۷- خورد و به قیمت ۶۴۵ تومان رسید.


با توجه به تحولات برجامی امروز شاهد تشدید عرضه ها در صنایع برجامی بودیم...


شرکت های بندری نظیر حتاید و حسینا به صف فروش رسیدند.


در بانکی ها شاهد معاملاتی یکپارچه منفی بودیم. وبصادر در یک قدمی صف فروش بست. وبملت ۳.۵- خورد و به ۳۴۸ تومان رسید. وتجارت با افت ۴ درصدی در قیمت ۱۸۶ تومان متوقف شد.


خودرویی ها افت قیمتی را تجربه کردند. خگستر با کاهش ۴.۵ درصدی به قیمت ۲۲۶ تومان رسید. ایران خودرو، خساپا، خزامیا و خپارس بالغ بر ۳ درصد منفی خوردند. خدیزل تک نماد پرتقاضای این صنعت بود.


در صنعت محصولات شیمیایی ، زاگرس امروز را هم در صف خرید سپری کرد. اوره ای ها وضعیتشان بهتر بود، شپدیس با رشد ۱.۱ درصدی ۱۵۵۰۰ تومان شد. شیراز و شلرد رشد حداکثری قیمت را تجربه کردند.


شرکت های تحت تاثیر ارز ۴۲۰۰ تومانی ، با آرام شدن شرایط، مجددا به روند نزولی خود بازگشتند. سپید ۴- خورد و ۱۹۰۰ تومان شد. سیمرغ به ۲۲۰۰ تومان رسید. دابور با افت ۳ درصدی به ۲۱۸۲ تومان رسید. دتوزیع ۱.۵- خورد. ریشمک با صف فروش بست. البته داوه، برکت و دفارا در گروه دارویی ها رشد قیمت شامل حالشان شد.


امروز روز کامودیتی محورها بود. با جهش ۱۰ درصدی قیمت جهانی روی و قرار گرفتن در بالاترین سطح تاریخی، فاسمین از فرش به عرش آمد و تشکیل صف خرید داد. اگرچه این صف خرید در انتهای بازار عرضه شد و در نهایت به رشد ۳.۷ درصدی رضایت داد. فملی امروز متعادل و اما با نوسانات مثبت همراه بود، این غول فلزی که تا ۳+ درصد هم پیشروی کرده بود، در نهایت حوالی صفر تابلو در قیمت ۷۲۰ تومان بسته شد. فولاد مبارکه روندی منفی داشت و ۱.۷ درصد افت قیمت را رقم زد. فایرا، کاوه، فسرب و فروس دودستی صف خرید را چسبیدند و با رشد حداکثری روز را به پایان بردند.


عمده نمادهای کانی های فلزی بر مدار مثبت روز را سپری کردند. فزر، تجلی، کاما و کروی در آستانه بالا معامله شدند و در سقف قیمتی بستند. ومعادن، کگل و کچاد سبز ماندند اما تغییر قیمتی محسوسی نداشتند.


اگرچه شاهد تداوم پرواز قیمت های جهانی هستیم، ولی همچنان هم برجسته ترین اخبار، در خصوص برجام است و هر خبری در این خصوص به راحتی روند بازار را از این رو به آن رو می کند. بنابراین تا مشخص شدن منفی یا مثبت بودن نتیجه این مذاکرات، همچنان راه بورس بازان در سایه ای از ابهامات است.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای خفناور، خدیزل و شتهران و در بازه ۳۰ روزه نمادهای خدیزل، شتهران و ثقزوی بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را غدام با ۴.۷۱ درصد، سپ با ۴.۱۷ درصد و ولیز با ۳.۹ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام غدشت با ۴.۶۸ درصد، نمرینو با ۳.۴ درصد و سدشت با ۳.۲۷ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار به نسبت روز قبل ۳۶۰ تومان افزایش یافته و هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۲۵ هزار و ۹۴۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید ۱.۹۳ درصد کاهش داشت و به ۱۲ میلیون و ۲۵۴ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۷۴ درصد افزایش ارزش داشت و به محدوده ۲۰۰۷ دلار رسیده است.


انتهای خبر

0
0