همفکران
1401/11/10
13:50
گزارش بازار/ تعادلی شکننده؟!

شاخص کل بورس تهران دهمین روز از بهمن ماه ۱۴۰۱ را با افت ۲۵۰۰ واحدی به پایان برد و در ارتفاع یک میلیون و ۵۳۹هزار واحد متوقف شد. این شاخص بورسی که مثبت کار خود را آغاز کرد، پس از گذشت دقایقی بار دیگر نزولی شد و حدود ۱۱هزار واحد را از دست داد، اما با شروع نیمه دوم معاملات به تدریج رو به بالا شد و بالغ بر ۸هزار واحد از افت خود را جبران کرد. شاخص هم‌وزن هم روندی مشابه شاخص کل داشت.

به گزارش همفکران، شاخص کل بورس تهران دهمین روز از بهمن ماه ۱۴۰۱ را با افت ۲۵۰۰ واحدی به پایان برد و در ارتفاع ۱ میلیون و ۵۳۹ هزار واحد متوقف شد. این شاخص بورسی که مثبت کارش را آغاز کرد، بعد از گذشت دقایقی مجددا نزولی شد و حدود ۱۱ هزار واحد را از دست داد اما با شروع نیمه دوم معاملات به تدریج رو به بالا شد و بالغ بر ۸ هزار واحد از افتش را جبران کرد.


شاخص هموزن هم روندی مشابه شاخص کل داشت با این تفاوت که امروز اصلا رنگ سبز را به خود ندید و در نیمه دوم هم با شیب ملایم تری رو به بالا حرکت کرد. البته که در آخر این شاخص افت ۵ هزار واحدی را رقم زد که به نسبت دیروز بهبود وضعیت خوبی داشته است.


فارس، حکشتی و پارس بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. حکشتی در سقف قیمتی با صف خرید به کارش پایان داد. فارس با رشد ۱.۶ درصدی همراه شد و پارس تا بازه مثبت ۳ درصدی بالا آمد. میدکو، همراه و کگل بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. میدکو با بالغ بر ۳ درصد افت قیمتی مواجه شد. همراه حدود ۲ درصد کاهش قیمتی داشت و میدکو با رنج کشی های مثبت توانست تا حوالی ۱.۸+ خود را بالا بکشد.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر کاهش قیمت نمادهای بپاس و غصینو و و وهور، حدود ۱۶۱ واحد افت کرد و تا ۲۰ هزار و ۶۲ واحد به عقب رفت. فزر و ساوه تنها نمادهایی بودند که بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص داشتند و مانع از افت بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه امروز حقیقی ها ۵۷۲ میلیلارد تومان از بازار خارج کردند. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس حدود ۷۲ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۵۷ میلیارد دلار رسید.



ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، فلزات اساسی ها و شیمیایی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، بانک و فلزات اساسی میزبان بیشترین حجم معاملات بودند. امروز نمادهای خودرو، شستا و خساپا نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول حقیقی



امروز غذایی ها بیشترین نقدینگی حقیقی را جذب کردند. در مقابل بیشترین خروج پول های خرد را از دو صنعت خودرویی و فلزات اساسی شاهد بودیم. نمادهای غدانه و فزر بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای خاور و خودرو بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



طی روز جاری شاهد روندی نوسانی در بازار بورس تهران بودیم. بازاری که با نزدیک شدن شاخص ها و قیمت ها به محدوده های حمایتی، به خودش آمد و با تکیه به صندوق های حمایتی شاهد برگشتش بودیم. البته مساعد شدن اخبار خودرویی، رشد نرخ دلار و معاملات خوب فلزی ها در بورس کالا نقش بسزایی در این امر داشتند.


امروز در بورس کالا فولاد مبارکه ۳۳۷۰۴۰ تن ورق گرم HR با قیمت میانگین ۱۸۶۸۹۹عرضه کرد که کل حجم عرضه با رقابت ۴۴ درصدی به قیمت میانگین ۲۶۹۱۵۲ ریالی معامله شد که نسبت به عرضه قبلی در دی ماه ۱۶ درصد رشد را نشان می دهد. همچنین در معاملات مس کاتد شاهد کاهش اختلاف دلار معامله شده در بورس کالا و بازار آزاد بودیم.


به طور کلی بازار سهام امروز مثبت آغاز کرد اما تنها پس از گذشت چند دقیقه به سرعت با تشدید عرضه ها مواجه و نزولی شد. وضعیت تا نیمه های وقت به همین منوال گذشت و پس از آن کم کم سر و کله خریداران پیدا شد و تقاضا بهبود یافت.


خودرویی ها که امروز هم از لیدر های اصلا بودند، نیمه دومی بهتر را پشت سر گذاشتند. خساپا از کف قیمتی تا مدار مثبت ۲ درصدی بالا آمد و در نهایت سبزپوش حوالی صفر تابلو (۲۲۶ تومان) متوقف شد. ایران خودرو که تا ۳- عقب نشینی کرده بود، با رشد ۲ درصدی به خط پایان رسید و ۲۹۱ تومان شد. خگستر و ورنا نیز با بهبود تقاضا همراه شدند و به ترتیب در قیمت ۳۸۵ و ۶۷۸ تومان در مدار مثبت بستند. در خاور ۶۳۷ میلیون برگه سهم جا به جا شد و علی رغم جمع شدن صف فروش و رنج کشی تا ۱.۵+، در نهایت در مدار منفی ۱ درصدی در قیمت ۳۲۷ تومان به کارش پایان داد. قطعاتی ها اگرچه متعادل بودند اما اکثریت سرخپوش بستند.


بانکی ها از پیشرو های بازار امروز بودند که منفی به مثبت جذابی را در آنها شاهد بودیم. وتجارت که لیدر گروه بود حدود ۴۵۱ میلیون حجم خورد و با رشد حدود ۷ درصدی تا ۱۶۳ تومان بالا رفت. وبملت ۳+ خورد و ۳۱۲ تومان شد. وبصادر و سامان نیز بیش از ۱ درصد رشد قیمتی را تجربه کردند.


فلزی ها نیز پایانی خوب داشتند. فمراد و کمنگنز و فروژ در سقف قیمتی با صف خرید به کارشان خاتمه دادند. فولاد و فملی حدود ۲ درصد رشد قیمتی را تجربه کردند و به ۵۹۷ و ۷۵۰ تومان رسیدند. فاسمین و فزر در بازه ۳+ درصد متوقف شدند. فروشندگان فسرب امروز هم در صف باقی ماندند و سهم را تا ۱۷۸ تومان پایین کشیدند.


نفتی ها تقریبا یکپارچه سبزپوش معامله شدند و تنها شپاس و شزنگ بودند که با افت قیمتی مواجه بودند. در شتران ۲۵۱ میلیون برگه سهم جا به جا شد و ۳۹۸ تومان آخرین قیمت معامله آن بود. شپنا و شبندر رشد ۱ درصدی قیمت را تجربه کردند. شپنا به بالای ۷۰۰ تومان برگشت و شبندر ۸۷۷ تومان شد. شاوان، شسپا، شبهرن و شبریز در مرز صفر معاملاتی درجا زدند.


در صنعت دارو تعداد نمادهای مثبت برتری داشت. دجابر، دکوثر، دامین، دپارس و دکیمی از جمله نمادهایی بودند که تا سقف قیمتی پیشروی کردند و خریداران را به صف نشاندند.


در صنعت حمل و نقل که عمده نمادها با برتری فروشندگان معامله شدند، حکشتی و حتاید جز پرتقاضاها بودند که با صف خرید به خط پایان رسیدند و آخرین قیمت معامله شان ۲۵۵۵ تومان و ۵۰۵ تومان به ثبت رسید.


با توجه به روند معاملاتی نیمه دوم امروز، به نظر می رسد بازار گارد مثبتی برای فردا گرفته است. البته ناگفته نماند که نتیجه جلسه امروز و فردای شورای رقابت و شورای عالی بورس تاثیر زیادی در این روند دارد.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه و ۳۰ روزه نمادهای ودانا و قیستو بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را دشیمی با ۴.۹۱ درصد، شوینده با ۴.۳۲ درصد و ولصنم با ۴.۱۳ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام انرژی۱ با ۶.۹۳ درصد، سپ با ۲.۸۷ درصد و ساراب با ۲.۲۵ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


نرخ دلار به نسبت روز گذشته افزایش ۱۸۰ تومانی داشت و اکنون نیز در محدوده ۴۴ هزار ۶۵۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید با رشد ۰.۶۵ درصدی، به ۲۴ میلیون و ۱۵۱ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۱۷ درصد افت ارزش داشت و به محدوده ۱۹۲۵ دلار رسیده است.


انتهای خبر

0
0