همفکران
1401/09/05
15:35
گزارش بازار/ تمایل خریداران به کوچکترها

شاخص کل بورس تهران پنجمین روز از آذر ماه ۱۴۰۱ را با افت حدود ۲ هزار واحدی به پایان برد و در سطح ۱ میلیون و ۴۰۸ هزار واحد متوقف شد. روند این شاخص بورسی تنها در نیم ساعت ابتدایی صعودی بود و در لحظات پایانی نیمه اول سنگر سبز را از دست داد و سرخپوش شد. شاخص هموزن اما خلاف جهت کلیت بازار بود و به موجب توجه خریداران به صنایع کوچکتر، تمام روز سبز ماند. این شاخص اگرچه پس از گذشت یکساعت روندی صعودی اش متوقف شد و رو به پایین به حرکت درآمد اما توانست...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران پنجمین روز از آذر ماه ۱۴۰۱ را با افت حدود ۲ هزار واحدی به پایان برد و در سطح ۱ میلیون و ۴۰۸ هزار واحد متوقف شد. روند این شاخص بورسی تنها در نیم ساعت ابتدایی صعودی بود و در لحظات پایانی نیمه اول سنگر سبز را از دست داد و سرخپوش شد.


شاخص هموزن اما خلاف جهت کلیت بازار بود و به موجب توجه خریداران به صنایع کوچکتر، تمام روز سبز ماند. این شاخص اگرچه پس از گذشت یکساعت روندی صعودی اش متوقف شد و رو به پایین به حرکت درآمد اما توانست با رشد ۸۰۰ واحدی روزش را به پایان ببرد.


خودرو، حکشتی و خساپا بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. خودرو رشد حدود ۳ درصدی قیمت را تجربه کرد. خساپا در مدار مثبت ۱ درصدی متوقف شد و حکشتی ۲.۵ درصد افزایش قیمتی را رقم زد. شبندر، شتران و شپنا بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. شبندر و شتران بالغ بر ۲ درصد کاهش قیمتی را به ثبت رساندند. شپنا با افت ۱.۷ درصدی قیمت مواجه شد.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر کاهش قیمت نمادهای آریا و زاگرس و شاوان، ۲۹ واحد به عقب رفت و در سطح ۱۸ هزار و ۵۶۴ واحد به کارش پایاد داد. خدیزل و دتوزیع نمادهایی بودند که بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص داشتند و مانع از افت بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه طی معاملات امروز حقیقی ها ۱۳۲ میلیارد تومان از بازار خارج کردند. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۵ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۴۲ میلیارد دلار رسید.




ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، نفتی ها و هلدینگ ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، هلدینگ وبانک به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای خودرو، خساپا و شستا نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز دو صنعت خودرو و حمل نقل بیشترین نقدینگی را از سوی حقیقی ها جذب کردند. در مقابل نفتی ها و فلزات اساسی ها در صدر خروج نقدینگی های خرد قرار گرفتند. نمادهای خودرو و شنفت بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای شپنا و شبندر بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



بازار امروزبا توجه ویژه به خودرویی ها و صنایع کوچک سپری شد که با توجه به اخباری که در روزهای پایانی هفته، در خصوص صنعت خودرو منتشر شد می شد انتظار این رشد را داشت.


پنج شنبه گذشته، وزیر اقتصاد از نهایی شدن سند واگذاری سهام خودروسازان و راه حل سهام تودلی و رفع وثیقه سهام خودرویی جهت واگذاری خبر داد. روز چهارشنبه نیز خبر عرضه ۲۰۰۰ دستگاه انواع تارا و هایما و پژو ۲۰۷ در بورس کالا رسانه ای شد. به این ترتیب این صنعت در راس مهمترین اخبار قرار گرفت که باعث رونق معاملات در نمادهای پرتراکنش خودرویی شد.


گفتنی است که اگر صنایع کوچک بازار کنار بگذاریم، این روزها تنها صنعت خودرو است که زمین بازی بورس بازان شده و باقی صنایع به درجا زدن در یک محدوده اکتفا کردند.


عمده نمادهای خودرویی رشد قیمتی را تجربه کردند. خفنر، خمهر و ورنا جز پرتقاضاترین ها بودند. ورنا ۴+ خورد و ۵۶۰ تومان شد.خساپا، خگستر، خاور و خشرق رشد بیش از ۱ درصدی قیمت را رقم زدند. ایران خودرو پرحجم ترین نماد گروه بود که با پیشروی حدود ۳ درصدی، پس از جابه جایی ۸۸۰ میلیون برگه سهم در قیمت ۲۴۷ تومان بست. در این میان خبهمن منفی بود و با افت ۱ درصدی تا بازه ۱۶۷ تومان عقب رفت.


بانکی ها عمدتا در مدار منفی حرکت کردند. وتجارت سرخپوش در محدوده صفرتابلو متوقف شد و در محدوده ۱۴۴ تومان درجا زد. وبملت و وبصادر بالغ بر ۱ درصد افت قیمتی را تجربه کردند. در این میان وپست تقاضا خوبی داشت و با پیشروی تا حوالی ۳+ به ۴۳۶ تومان رسید.


فلزات اساسی ها متعادل دنبال شدند. فولاد، فملی، ذوب و فسرب در مرز صفر معاملاتی معامله شدند. قیمت آخرین معامله فولاد ۴۹۰ تومان و فملی ۵۹۵ تومان به ثبت رسید. فاسمین بالغ بر ۲ درصد افت قیمتی داشت و ۱۶۶۳ تومان شد.


دارویی ها از جمله صنایع مورد توجه خریداران بودند. دفارا امروز ۱۵۷۶ تومان شد و با صف خرید بست. داوه با رشد بیش از ۶ درصدی همراه و به ۶۷۹ تومان رسید. دتوزیع ۴+ خورد و ۲۴۰۵ تومان شد. دشیمی، دلر، دسبحان و دابور نیز رشد قیمتی را تجربه کردند.


در میان سرخپوشی نفتی ها، که شتران و شبندر ۲- خوردند و شپنا افت بالغ بر ۱.۵ درصدی را رقم زد، شنفت پرتقاضا دنبال شد. این نماد ۷+ خورد و در قیمت ۷۴۹ تومان با صف خرید به کارش پایان داد.


در لیزینگی ها ولغدر و ولبهمن و در قندشکری ها قچار و قشیر رشد حداکثری قیمت را تجربه کردند.


انبوه سازی ها و حمل نقلی ها نیز از جمله صنایع پرتقاضا بودند.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای سمایه، ثالوند و سپرمی و در بازه ۳۰ روزه نمادهای ثمسکن، ولبهمن و شنفت بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


سمایه امروز هم خریدارانش را در صف نگه داشت. این نماد بانکی به نسبت روزهای گذشته حجم خوبی خورد و پس از معامله شدن حدود ۸ میلیون برگ سهم در قیمت ۲۸۸ تومان به کارش پایان داد. خریداران این سهم تماما حقیقی ها بودند.


ثمسکن هم همین وضعیت را داشت و علی رغم چندبار عرضه شدن صف، در نهایت برای چندمین روز متوالی صف خریدش پابرجا ماند و با رشد حداکثری قیمت در محدوده ۴۰۱ تومان بست. این نماد پس از مدت ها حجم قابل توجهی خورد و حدود ۱۰۰ میلیون برگه سهم در آن رد و بدل شد.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را غالبر با ۵.۱۲ درصد، تکنو با ۴.۷ درصد و کپشیر با ۴.۶۵ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام غشاذر با ۴.۵۲ درصد، سپ با ۳.۹۵ درصد و چافست با ۲.۹۱ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


نرخ دلار در روزهای پایانی هفته کمی افزایشی شد و هم اکنون در محدوده ۳۵ هزار و ۶۰۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید با رشد ۱.۱۶ درصدی، به ۱۶ میلیون و ۷۸۷ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۰۴ درصد کاهش ارزش داشت و به محدوده ۱۷۵۵ دلار رسید.


انتهای خبر

0
0