همفکران
1401/02/17
16:17
گزارش بازار/ تنور داغ پالایشی ها

شاخص کل بورس تهران هفدهمین روز از اردیبهشت ۱۴۰۱را با رشد ۱۴ هزار واحدی به پایان رساند و تا سطح ۱ میلیون و ۵۴۳ هزار واحد پیشروی کرد. این شاخص بورسی استارت امروز را مثبت زد و در نیمه اول توانست حدود ۱۳ هزار واحد رشد را رقم بزند. سپس این شاخص در نیمه دوم متعادل شد و تا انتها در همین محدوده ها درجا زد. اگرچه اقبال به کوچک ها همچون روز های قبل پر زرق و برق نبود...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران هفدهمین روز از اردیبهشت ۱۴۰۱را با رشد ۱۴ هزار واحدی به پایان رساند و تا سطح ۱ میلیون و ۵۴۳ هزار واحد پیشروی کرد. این شاخص بورسی استارت امروز را مثبت زد و در نیمه اول توانست حدود ۱۳ هزار واحد رشد را رقم بزند. سپس این شاخص در نیمه دوم متعادل شد و تا انتها در همین محدوده ها درجا زد.


اگرچه اقبال به کوچک ها همچون روز های قبل پر زرق و برق نبود و شاهد عقب نشینی نسبی خریداران در این نماد ها بودیم، اما شاخص هموزن برای چندمین روز متوالی، آهسته و پیوسته به حرکتش در مدار مثبت ادامه داد و پا به پای شاخص گام برداشت تا برای امروز نیز رشد حدود ۱ درصدی را به ثبت برساند.


شپنا، شبندر و پارسان بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. پارسان با رشد ۳.۷ درصدی قیمت روز را به پایان بردند و دو نماد دیگر رشد حداکثری قیمت را تجربه کردند و با صف خرید بستند. حکشتی، فملی و وپارس بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. هیچ کدام به صف فروش نرفتند. فملی سرخ پوش در مرز صفرمعاملاتی متوقف شد. حکشتی و وپارس با عرضه های بیشتری مواجه بودند و به ترتیب با افت ۴.۵ و ۳.۵ درصدی به خط پایان رسیدند.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر رشد قیمت نمادهای آریا و شاوان و فرابورس، ۱۵۴ واحد افزایش یافت و در سطح ۲۱ هزار و ۷۲ واحد قرار گرفت. فجهان و ارفع نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی را بر این شاخص داشتند و مانع از رشد بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه امروز حدود ۱۰۸ میلیارد تومان پول از سوی حقیقی ها جذب بازار شد. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۷۶ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۶۵ میلیارد دلار رسید.




خبرهای موثر


فروش خودرو توسط خودروسازان فعلا متوقف شد


ابلاغیه جدید وزارت صنعت به خودروسازان: به منظور ایجاد شفافیت و افزایش رضایتمندی مردم و همچنین دستور وزیر صنعت جهت ایجاد سامانه یکپارچه، فروش خودرو صرفا از طریق سامانه متمرکز که متعاقبا توسط وزارت صنعت معرفی می‌گردد انجام شود و هرگونه عرضه از طرق دیگر فورا متوقف گردد.


مناقشه‌ای بین صندوق توسعه ملی با تثبیت بازار نیست


امیرمهدی صبائی، رئیس هیات عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه با بیان اینکه صندوق توسعه ملی برای اینکه منابع خود را در صندوق تثبیت بازار سرمایه، سپرده‌گذاری کند باید یک قراردادی منعقد می‌شد، گفت: این قرارداد از منظر حقوقی و مالی مهم بود که باید بررسی می‌شد به همین دلیل، طی کردن سلسله مراتب زمان برد و قرارداد امضا و پرداختی‌ها از سرگرفته شد.


پایان دی ماه ۶۵۰ میلیارد تومان و دو قسط ۶۵۰ میلیارد تومانی یعنی هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان مربوط به ماه‌های بهمن و اسفند ۱۴۰۰ واریز شده است


بورل: به‌دنبال پایان‌دادن به بن‌بست مذاکرات وین هستیم


مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به «فایننشال تایمز» گفته در تلاش برای حصول به یک «راه میانه» برای پایان‌دادن به بن‌بست در مذاکرات وین است.


بورل درباره سفر «انریکه مورا» معاون خود به تهران مدعی شده او خواستار سفر مورا بود اما ایران به انجام این سفر «بسیار بی‌میل بود».


این رسانه انگلیسی نوشته «چوزپ بورل» در حال بررسی سناریویی است که به موجب آن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست تروریسم برداشته می‌شود اما سایر بخش‌های این نهاد در این فهرست ادعایی آمریکا باقی می‌ماند.


ترین های معاملات بورس


نفتی ها، خودرویی ها و شیمیایی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، فرآورده های نفتی و هلدینگ به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای شستا، خودرو و شپنا نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.



ورود و خروج پول های حقیقی



امروز فرآورده های نفتی با اختلاف پذیرای بیشترین نقدینگی از سوی حقیقی های بازار بودند. در مقابل بیشترین خروج نقدینگی های خرد از صندوق های قابل معامله صورت گرفت. دو نماد شپنا و شبندر بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای های وب و فملی بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



بازار بورس تهران بعد از تعطیلات چندروزه ، استارت نخستین روز معاملاتی هفته جاری را مثبت زد و با پیشتازی پالایشی ها آغاز بکار کرد.


خودرویی ها روزی نوسانی را پشت سر گذاشتند و علیرغم تلاش هایشان برای مثبت شدن، بیشتر روز را با نوسانات منفی سپری کردند. ایران خودرو، خساپا و خبهمن در مرز صفر معاملاتی متوقف شدند و تغییر قیمتی محسوسی نداشتند. خزامیا اما روز پرتقاضایی را پشت سر گذاشت و با رشد حداکثری به ۱۰۳۸ تومان رسید. ورنا بالغ بر ۳ درصد افت کرد و ۶۰۲ تومان شد. خگستر و خپارس حدود ۲ درصد کاهش قیمتی داشتند.


بانکی ها معاملاتی متعادل داشتند و نوسانات منفی در آنها بیشتر به چشم می‌خورد. اما با قرار گرفتن مجوز افزایش سرمایه ۲۷ درصدی بانک ملت بروی کدال، بزرگان این گروه با رنج کشی های مثبت همراه شدند. در نهایت وبملت تا ۲.۵ مثبت هم بالا آمد ولی در نهایت حوالی صفر تابلو بست. وبصادر ۱ درصد افت کرد و ۲۱۷ تومان شد. وشهر با برتری خریداران همراه بود و با رشد حداکثری به ۴۸۰ تومان رسید. وپست و وپارس نیز با عرضه های بیشتر مواجه بودند و بالغ بر ۳ درصد افت قیمتی داشتند.


رشد مجدد بهای نفت توانست موجی قوی از تقاضا را به سوی پالایشی ها روانه کند. شپنا پرحجمترین نماد صنعت بود و حدود ۴۹۰ میلیون برگه سهم در آن جابه جا شد و در نهایت به قیمت ۷۲۱ تومان رسید. شبریز بیشترین ارزش صف خرید را در بازار داشت و با اقبال خریدارانش تا محدوده ۱۷۶۸ تومان بالا آمد. شتران، شاوان و شبندر هم با صف خرید روز را به پایان بردند.


فراکاب ها امروز از صنایع مورد توجه بودند و نمادهای فرابورس و بورس و کالا با رشد حداکثری قیمت، تا انتها خریدارانشان را در صف نگاه داشتند.


در میان محصولات شیمیایی ، اوره های متعادل مثبت بودند. شگویا و نوری رشد حدود ۲ درصدی قیمت را رقم زدند. شغدیر، شبصیر، بوعلی، آریا و جم پیلن با برتری خریداران همراه بودند و در سقف قیمتی معامله شدند.


در مخابراتی ها همچنان شاهد ایستادگی خریداران های وب و آسیاتک تازه نفس در صفوف خرید هستیم. های وب امروز هم مورد اقبال سهامداران بود و خود را به ۹۶۰ تومان رساند.


مورد توجه بودن غذایی ها و زراعتی ها امروز هم مشهود بود و به این ترتیب هنوز هم رشد قیمتی در عمده نمادهای این دو صنعت ادامه دارد.


در بین لاستیک و پلاستیکی ها نیز نمادهای پیزد، پکویر، پتایر و پدرخش امروز خوش درخشیدند و در سقف قیمتی با صف خرید روز را به پایان بردند.


در صنعت شرکت های چند رشته ای ، شستا پرطرفدار تر از همگروهی هایش بود و توانست با رشد ۲.۶ درصدی تا محدوده ۱۰۴ تومان پیشروی کند. باقی نماد های این گروه به نوسانی بودن در محدوده صفر تابلو بسنده کردند.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای فسدید، سنوین و فبستم و در بازه ۳۰ روزه نمادهای فبستم، سنوین و زگلدشت بیشترین حجم مشکوک را داشت.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را تکنو با ۴.۶۱ درصد، شگل با ۴.۴۱ درصد و شبریز با ۴.۲۵ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام انرژی۱ با ۴.۹۹ درصد، سشمال با ۳.۲ درصد و ختوقا با ۲.۶۷ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


در تعطیلات هفته گذشته دلار روندی صعودی داشته است. به طوری که هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۲۸ هزار و ۶۷۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید ۱.۷۴ درصد رشد داشت و به ۱۳ میلیون و ۴۲۳ هزار تومان رسید.


انس طلا به محدوده ۱۸۸۳ دلار رسیده است.


انتهای خبر

0
0