همفکران
1401/10/27
09:22
گزارش بازار/ نفس گیری در نزدیکی ۱۷۰۰

شاخص کل بورس تهران در ۲۷امین روز از دی ماه ۱۴۰۱ رشد ۶۳۰۰ واحدی را رقم زد و تا ۱ میلیون و ۶۸۷ هزار واحد بالا رفت. این شاخص بورسی خوب شروع کرد و حتی تا ۱ میلیون و ۶۹۳ هزار واحد پیش رفت اما با نزدیک شدن به محدوده های مرز روانی ۱۷۰۰، شاهد تشدید عرضه ها از جانب حقیقی ها و رو به پایین شدن شاخص ها بودیم. شاخص هموزن هم پا به پای شاخص کل روز نوسانی را پشت سر گذاشت و به رشد ۳۳۰۰ واحدی بسنده کرد...

به گزارش همفکران، شاخص کل بورس تهران در ۲۷امین روز از دی ماه ۱۴۰۱ رشد ۶۳۰۰ واحدی را رقم زد و تا ۱ میلیون و ۶۸۷ هزار واحد بالا رفت. این شاخص بورسی خوب شروع کرد و حتی تا ۱ میلیون و ۶۹۳ هزار واحد پیش رفت اما با نزدیک شدن به محدوده های مرز روانی ۱۷۰۰، شاهد تشدید عرضه ها از جانب حقیقی ها و رو به پایین شدن شاخص ها بودیم.


شاخص هموزن هم پا به پای شاخص کل روز نوسانی را پشت سر گذاشت و به رشد ۳۳۰۰ واحدی بسنده کرد.


میدکو، کگل و خودرو بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. میدکو در نیم ساعت پایانی صف خریدش عرضه شد و تا بازه ۲.۵ مثبت عقب نشینی کرد و به کارش پایان داد. کگل و خودرو حدود ۲ درصد رشد قیمتی را تجربه کردند. شبندر، تاپیکو و اخابر بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. شبندر بالغ بر ۲.۵ درصد کاهش قیمتی داشت و تاپیکو سرخ پوش در محدوده صفر تابلو بست. اخابر با عرضه بیشتری مواجه بود و با ۴ درصد افت قیمتی مواجه شد.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر افزایش قیمت نمادهای وسپهر و وهور و فزر، حدود ۶۴ واحد رشد کرد و به ۲۱ هزار و ۴۴۰ واحد رسید. مارون و شراز تنها نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی را بر این شاخص داشتند و مانع از رشد بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه امروز تراز نقدینگی حقیقی ها منفی و ۲۲۷ میلیارد تومان از بازار خارج شد. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس حدود ۷۸ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۸۰ میلیارد دلار رسید.




ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، بانکی ها و فلزات اساسی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، بانک و هلدینگ میزبان بیشترین حجم معاملات بودند. امروز نمادهای خودرو، شستا و وبصادر نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول حقیقی



امروز تحت تاثیر عرضه اولیه نماد فروژ، فلزات اساسی ها بیشترین نقدینگی حقیقی را جذب کردند و بعد از آن متاثر از معاملات نماد افق، صنعت خرده فروشی را در صدر قرار گرفت. در مقابل شیمیایی ها با از دست دادن بیشترین نقدینگی خرد مواجه شدند. نمادهای فروژ و افق بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای فملی و شپنا بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



در ادامه روند معاملاتی روز گذشته، امروز بازار شروع خوبی داشت اما طولی نکشید که سر و کله فروشندگان پیدا شد و عرضه از تقاضا پیشی گرفت. اگرچه بعد از یک روز هیجانی و تماما مثبت انتظار روزی منفی و متعادل را داشتیم اما، بازگشت دو غول خودرویی به میدان و منفی شدنشان آتش عرضه ها را شعله ور تر کرد. بالاخره هیچجوره نمی شود منکر تاثیر گذاری روند معاملاتی این دوقلوهای خودرویی در کلیت بازار شد.


علاوه بر اینکه حجم و ارزش معاملات همچنان در سطوح بالا پابرجا مانده و این نکته را خاطر نشان می کند که از بابت عرضه ها نگرانی وجود ندارد، باید به یاد داشته باشیم که هرچه به مرزهای روانی ۱۷۰۰ و ۱۸۰۰ بیشتر نزدیک شویم افت و خیز مسیر بیشتر شده و جنس واکنش ها حساس تر و خاص تر می شود. این را هم در نظر داشته باشیم که علی رغم برتری عرضه ها بر تقاضا، شاهد صفوف فروش خاصی در کلیت بازار نبودیم و منفی ها خریدار خوبی داشت.


طی روز های آتی انتشار گزارش دوره ای شرکت ها و ماهانه منتهی به دی ماه را پیش رو خواهیم داشت که می تواند اثرات مهمی در نگاه سهامدار به قیمت ها داشته باشد.


در مجموع برای عبور ازین سطوح احتیاج به سوختی قویتر برای موشک بازار هستیم، سوخت موشکی که حاصل همکاری تمامی بزرگان بازار اعم از پتروشیمی و خودرویی و بانکی و پالایشی و فلزی باشد. انتظار می رود صعودی شدن دوباره نرخ ارز، روشن شدن ابعاد مختلف بودجه نظیر بحث نرخ گاز و عوارض و ...، تحولات و اخبار مثبت خودرویی بتواند بازار را برای فتح مجدد سنگر ۱.۸ میلیونی آماده کند.


و اما بازار امروز...


خودرو سازان و قطعاتی ها عمدتا با افت قیمتی مواجه بودند. خگستر با افت ۳ درصدی تا ۴۷۴ تومان عقب نشست. خساپا نتوانست در قیمت های بالای ۲۶۰ تومان تثبیت شود و امروز با افت ۱ درصدی حوالی ۲۵۵ تومان به کارش پایان داد. ایران خودرو در قیمت ۳۵۰ تومان بازگشایی شد و در نهایت با ۲ درصد رشد در محدوده ۳۴۱ تومان روز را به پایان برد. در صورت شکست ۳۶۰ تومان، این غول خودرویی مهمان قیمت های ۴۰۰ الی ۴۲۰ تومان خواهد بود.


بانکی ها به تلاششان برای رشد قیمتی ادامه دادند. وتجارت و وبصادر صف خریدشان عرضه شد ولی از بازه مثبت ۳.۵ درصد پایین تر نرفتند و به ترتیب در محدوده ۱۸۹ تومان و ۱۹۳ تومان ایستادند. قیمت های ۳۶۰ تومان مانع رشد قیمتی بیشتر وبملت شد، چرا که در صورت شکست این سد قیمتی می توانست تا سطوح ۴۰۰ تومان بالا برود.


پالایشی ها سبزپوش به میدان آمدند اما دست در دست هم به مدار منفی رفتند تا به کمی اصلاح تن دهند. شتران ۲- خورد و به زیر ۴۰۰ تومان رفت. شبندر تا ۹۳۹ تومان عقب نشینی کرد و شپنا در مدار منفی ۱ درصدی متوقف شد تا از ۷۶۹ تو پایین تر نرود.


فلزی ها متعادل بودند و اکثرا با نوسانات منفی دنبال شدند. فولاد ۱- خورد و ۶۳۹ تومان شد. فملی، فاسمین و فخوز در مرز صفر معاملاتی درجا زدند و تغییر قیمتی محسوسی نداشتند. فسرب با صف خرید کردن خریدارانش تا ۱۸۹ تومان بالا آمد. فزر با صف خرید به خط پایان رسید و امروز ۳۱۷۵ تومان شد. فگستر، فتوسا، کویر و فنورد نیز مورد اقبال خریداران بودند و رشد حداکثری قیمت را رقم زدند.


همراه، کتوکا، گدنا، غدیس، زقیام، شسینا، کماسه، تپسی، پخش، قاسم، بسویچ و حتوکا از جمله تک نمادهای درخشان صنایع متوسط و کوچکتر بودند.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای افق، سمایه و فماک و در بازه ۳۰ روزه نمادهای سمایه، افق و همراه بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را فاما با ۵.۰۷ درصد، تکنو با ۴.۵۲ درصد و کساپا با ۳.۴۳ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام وساپا با ۳.۴۴ درصد، خگستر با ۳.۳۹ درصد و ولپارس با ۳.۲۶ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


نرخ دلار آزاد به نسبت روز گذشته ۸۶۰ تومان افزایش داشت و اکنون نیز در محدوده ۴۱ هزار ۸۳۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید با رشد ۴.۹۳ درصدی، به ۲۲ میلیون و ۳۴۸ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۱۹ درصد کاهش ارزش داشت و به محدوده ۱۹۱۲ دلار رسید.


انتهای خبر

0
0