همفکران
1401/09/14
13:49
گزارش بازار/ خریداران در فاز استراحت، گام‌هایی بی‌جان

شاخص کل بورس تهران، چهاردهمین روز از آذرماه ۱۴۰۱ را با افت ۴۲۰۰ واحدی به پایان رساند و در ارتفاع یک میلیون و ۴۱۳هزار واحد متوقف شد. این شاخص بورسی به مدت ۴۰ دقیقه در مدار مثبت مقاومت کرد، اما پس از آن در برابر تشدید عرضه‌ها تاب نیاورد و نزولی شد. شاخص هم‌وزن اما امروز تمام تلاش خود را کرد تا سبزپوش به خط پایان برسد و همینطور هم شد.

به گزارش همفکران، شاخص کل بورس تهران ۱۴امین روز از آذر ماه ۱۴۰۱ را با افت ۴۲۰۰ واحدی به پایان رساند و در ارتفاع ۱ میلیون و ۴۱۳ هزار واحد متوقف شد. این شاخص بورسی ۴۰ دقیقه ای در مدار مثبت مقاومت کرد اما پس از آن در برابر تشدید عرضه ها تاب نیاورد و نزولی شد . شاخص هموزن اما امروز تمام تلاشش را کرد تا سبزپوش به خط پایان برسد و همینطور هم شد، چرا که علیرغم برتری فروشندگان در کلیت بازار توانست با رشد ۴۸۲ واحدی به کارش خاتمه دهد . فارس، فخاس و ذوب بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. فخاس و ذوب رشد حداکثری قیمت را تجربه کردند و با صف خرید روز را به پایان بردند. فارس سبزپوش در مرز صفر معاملاتی متوقف شد. کگل، میدکو و فولاد بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند . کگل افت بالغ بر ۳ درصدی قیمت را رقم زد. قیمت میدکو حدود ۵ درصد کاهش داشت و در تا یک قدمی صف فروش به عقب رفت. فولاد اما به درجا زدن حوالی صفر تابلو اکتفا کرد .


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر کاهش قیمت نمادهای فغدیر و زاگرس و غصینو، ۱۶ واحد افت کرد و در سطح ۱۸ هزار و ۶۴۰ واحد قرار گرفت. فارس و فخاس نمادهایی بودند که بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص داشتند و مانع از افت بیشتر آن شدند .


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه طی معاملات امروز حقیقی ها ۱۹۴ میلیارد تومان از بازار خارج کردند. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۵ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۴۴ میلیارد دلار رسید .




ترین های معاملات بورس خودرویی ها، فلزات اساسی ها و شیمیایی هاسه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، فلزات اساسی و بانک به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای خودرو، خساپا و ذوب نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند .


ورود و خروج پول حقیقی



امروز هم خودرویی ها بیشترین نقدینگی را از سوی حقیقی ها جذب کردند. در مقابل بیمه ای ها و فلزات شیمیایی ها در صدر خروج نقدینگی های خرد قرار گرفتند. نمادهای خبنیان و ذوب بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای بپاس و شپنا بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند .


بازار امروز شروع خوبی داشت اما بازگشت فروشندگان به میدان و تشدید عرضه ها اجازه تداوم این وضعیت را نداد. به طوری که خیلی زود نماگرها نزولی شدند و عمده نمادهای معاملاتی به ویژه بزرگان ناچار به عقب نشینی شدند . خودرویی ها امروز را به استراحت و اصلاح قیمتی گذراندند. خگستر ۳- خورد و تا محدوده ۳۹۲ تومان به عقب رفت. ایران خودرو و ورنا حدود ۲ درصد افت قیمتی را تجربه کردند. خساپا متعادل تر بود و حوالی صفر تابلو نوسان کرد و در محدوده ۲۱۰ تومان درجا زد. در قطعاتی هم یکپارچه سبزپوشی دیروز را شاهد نبودیم و تنها خمحرکه، خلنت و خکمک به روند رشد قیمتی ادامه دادند. ناگفته نماند که خکمک به موجب افزایش سرمایه ۱۱۷۶ درصدی از محل تجدید ارزیابی امروز به طور ویژه مورد توجه خریداران بود . بانکی ها نیز امروز عمدتا یرخپوش بستند. وبملت با افت حدود ۲ درصدی تا ۲۶۶ تومان عقب نشینی کرد. سامان در قیمت ۲۲۴ تومان فروشندگان را به صف نشاند. وتجارت و وبصادر اصلاح ریزی داشتند و در محدوده ۱۳۶ تومان به کارشان پایان دادند. وشهر در میان این سرخپوشی با صف خرید بست و وپست نیز سبزپوش روز به آخر رساند . فلزات اساسی ها نیز معاملاتی متعادل داشتند. فملی حوالی ۱+ آغاز بکار کرد و در نهایت در مرز صفر معاملاتی بست. ذوب آهن اصفهان برنده یک مزایده معدن سنگ آهن شد و در قیمت ۲۴۷ تومان خریدارانش را به صف نشاند. فاسمین امروز با رشد ۲ درصدی قیمت تا ۱۷۸۵ تومان پیشروی کرد . در دارویی ها و سیمانی ها، نمادهای دجابر و داسوه و سکرد و سخوز رشد حداکثری قیمت را تجربه کردند . در مجموع امروز کوچک ها بیشتر مورد توجه بودند که از میان آنها می توان به تاپکیش، ثالوند، ثعمرا، گدنا، دانا، فمراد، کحافظ و... اشاره کرد . روند نرخ دلار نیما و بازار آزاد میتواند در روزهای آتی مجددا خریداران را پرقدرت بازگرداند .




نمادهای مشکوک در بازه ۷ روزه و ۳۰ روزه نمادهای بتک، فجوش و فخاس بیشترین حجم مشکوک را داشتند .


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را کپشیر با ۴.۹۶ درصد، تکنو با ۴.۴۱ درصد و وبیمه با ۳.۲۸ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام میدکو با ۳.۵۱ درصد، سپ با ۳.۴۹ درصد و ولملت با ۳.۱۳ درصد افت خورد .


در لحظه تنظیم این گزارش نرخ دلار به نسبت روز گذشته افزایش ۵۰ تومانی داشت و هم اکنون در محدوده ۳۶ هزار و ۳۵۰ تومان در حال معامله است . سکه طرح جدید با افت ۰.۷۴ درصدی، به ۱۷ میلیون و ۷۵۵ هزار تومان رسید . انس طلا ۰.۱۹ درصد کاهش ارزش داشت و به محدوده ۱۷۹۴ دلار رسید


انتهای خبر

0
0