همفکران
1401/11/24
14:09
گزارش بازار/ چراغ سبز بورس کالا به فلزی‌ها

شاخص کل بورس تهران ۲۴امین روز از بهمن ماه ۱۴۰۱ را با رشد حدود ۲۳۰۰ واحدی به پایان برد و در ارتفاع ۱ میلیون و ۵۴۸ هزار واحد ایستاد. این شاخص بورسی استارت امروز را مثبت زد و این روند صعودی تقریبا در تمام نیمه اول ادامه داشت تا اینکه با شروع نیمه دوم، به موجب تشدید عرضه ها، شاخص کل رو به پایین شد و حدود ۳ هزار واحد از راه رفته را بازگشت.

به گزارش آوای آگاه، شاخص کل بورس تهران ۲۴امین روز از بهمن ماه ۱۴۰۱ را با رشد حدود ۲۳۰۰ واحدی به پایان برد و در ارتفاع ۱ میلیون و ۵۴۸ هزار واحد ایستاد. این شاخص بورسی استارت امروز را مثبت زد و این روند صعودی تقریبا در تمام نیمه اول ادامه داشت تا اینکه با شروع نیمه دوم، به موجب تشدید عرضه ها، شاخص کل رو به پایین شد و حدود ۳ هزار واحد از راه رفته را بازگشت.


شاخص هم وزن اما علیرغم نوسانات زیاد، توانست سنگر سبز را حفظ کند و بدون عقب نشینی قابل توجهی با رشد ۱۹۲۶ واحدی روز را به پایان برساند.


کگل، فولاد و شستا بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. کگل با رشد بیش از ۲ درصدی قیمت به خط پایان رسید و دو نماد دیگر سبزپوش در مرز صفر معاملاتی متوقف شدند. پارسان، فارس و وصندوق بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. پارسیان بالغ بر ۳ درصد افت قیمتی را تجربه کرد. وصندوق در مدار منفی ۱ درصدی از حرکت بازایستاد و فارس به درجا زدن در محدوده صفر تابلو اکتفا کرد.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر افزایش قیمت نمادهای آریا و فجهان و بپاس، حدود ۷۵ واحد رشد کرد و در سطح ۲۰ هزار و ۱۷۰ واحد قرار گرفت. وهور و مارون نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی را بر این شاخص داشتند و مانع از رشد بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه امروز حقیقی ها ۱۰۸ میلیارد تومان از بازار خارج کردند. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس حدود ۷۲ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۵۴ میلیارد دلار رسید.



ترین های معاملات بورس


فلزات اساسی ها، خودرویی ها و شیمیایی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت فلزات اساسی ، خودرو و انبوه سازی میزبان بیشترین حجم معاملات بودند. امروز نمادهای وساخت، شستا و ذوب نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول حقیقی



امروز صنوق های سرمایه گذاری بیشترین نقدینگی حقیقی را جذب کردند و صدرنشین شدند. بعد از آن غذایی ها بودند که در رده دوم قرار گرفتند در مقابل بیشترین خروج پول های خرد از دو صنعت محصولات شیمیایی و بیمه صورت گرفت. صندوق پتروآگاه و نماد غدانه بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای کگل و آریا بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



پس از یک روز ناامید کننده، امروز شاهد عملکرد به مراتب بهتری از بازار سهام بودیم و اگرچه خبری از مثبت های عجیب و غریب نبود ، اما روزی متعادل مثبت رقم خورد. امروز عرضه خودرو در بورس کالا از سر گرفته شد. از مهمترین خبرهای این گروه میتوان به خبر توقف تولید پژو ۲۰۶ اشاره کرد که دو خودروی پژو ۲۰۷ و محصول پروژه TF۲۱ جایگزین آن می شود. همچنین خبر تکراری واگذاری تودلی ها توانست برای چندمین بار خودروسازان را در مرکز توجهات خریداران قرار دهد.


وساپا و ورنا حدود ۷ درصد رشد قیمتی را تجربه کردند و با صف خرید به کارشان پایان دادند. این دو سهم امروز به ترتیب به ۴۸۷ و ۶۳۹ تومان رسیدند. خگستر تا بازه ۲.۷+ درصد بالا آمد و ۳۹۰ تومان شد. خمحرکه تک ستاره قطعاتی ها بود که با رشد حداکثری قیمت همراه و تا ۵۴۰ تومان پیشروی کرد. در مقابل خکاوه با برتری فروشندگان دنبال شد و صف فروشش در قیمت ۱۸۵۵ تومان تا انتها پابرجا ماند. بهمن موتور موفق شد از طریق انتشار اوراق سلف موازی استاندارد وانت کارا در بورس کالا، ۲ هزار میلیارد تومان تامین مالی انجام دهد.


بانکی ها به نسبت روز گذشته تغییر خاصی نداشتند و متعادل و به دور از هیجان دنبال شدند. به گزارش روابط عمومی بانک تجارت، این بانک تا پایان امسال بیش تر از ۱۱۶ هزار وام قرض الحسنه به زوج های جوان پرداخته است. این بانک که بازار امروز را با حجم معاملات بیش از ۱۱۷ میلیون سهم وقیمت ۱۶۴ تومانی به پایان رساند، مقاومت های ۱۷۵ و سپس ۲۰۰ تومانی را در سر راه خود خواهد داشت. سامان و دی با افت ۲ درصدی قیمت مواجه شدند و به ترتیب تا ۲۳۸ و ۷۷ تومان به عقب رفتند. وبصادر اما توانست بیش از ۱ درصد رشد قیمتی را به ثبت برساند و حوالی ۱۶۷ تومان به کارش پایان دهد.


معاملات بورس کالا امروز هم موجب رونق در فلزات اساسی ها شد. در بورس کالای امروز فروش گالوانیزه فولاد با رشد ۱۳.۲۲ ٪ همراه بود و قیمت آن به ۴۶۶،۹۵۲ ریال رسید و همچنین شمش بلوم فخوز با ۱۶،۵ ٪ افزایش نسبت به قیمت پایه فروخته شد که نرخ پایانی آن را به ۲۰۸،۲۶۵ ریال رساند که نسبت به معامله گذشته ۱۱.۱ درصد رشد نرخ داشته است. از طرفی برای مس کاتد ملی مس ۳۸.۲ ٪ رقابت شکل گرفت و قیمت نهایی آن را به حدود ۳،۸۴۸،۹۲۰ ریال رساند. ذوب برای دومین روز متوالی خریدارانش را به صف نشاند و در یک قدمی ۳۰۰ تومان ایستاد. کویر و فجهان نیز از این رالی صعودی جا نماندند و با رشد حداکثری قیمت تا سقف قیمتی روزانه پیشروی کردند. فولاد و فملی به سنگر گیری در مرز صفر تابلو بسنده کردند. این دو غول فلزی در محدوده ۶۲۹ تومان و ۷۷۸ تومان درجا زدند. فجر، فخوز و کاوه از جمله نمادهای مثبت این صنعت بودند که رشد قیمتی را تجربه کردند.


تعداد نمادهای سبزپوش کانی های فلزی امروز بیشتر شد. کگل ۲+ خورد و ۸۵۲ تومان شد. کچاد با رشد ۱.۷ درصدی تا ۱۱۴۰ تومان پیشروی کرد. فزر و کگهر تا ۱+ بالا آمدند.


پالایشی ها یکپارچه سرخ پوش بودند. شپنا ۶۸۳ تومان، شبندر ۸۵۷ تومان و شتران ۳۹۳ تومان شد. شسپا و شزنگ تنها نمادهای مثبت نفی ها بودند که روندی صعودی داشتند.


غذایی ها از پرتقاضاترین گروه های امروز بودند که نماد غدانه بیشترین ورود پول حقیقی (۳۱،۷۵۵ میلیون تومان) را در بازار امروز از آن خود کرد. این سهم که در تاریخ ۳ بهمن ماه سال جاری عرضه شد در حال حاضر P/E معادل ۹.۳۴ دارد و این در حالی است که P/E گروه غذایی معادل عدد ۱۲ در نظر گرفته میشود.


از جمله سهام مورد توجه صنعت لاستیک و پلاستیک در بازار امروز، نماد پدرخش بود که از ابتدای بازار صف خرید خود را حفظ کرد و ۱۰۰ درصد خریداران آن را حقیقی ها تشکیل میدادند. نکته حائز اهمیت برای پدرخش، رشد بیش از ۲۰۰ درصدی قیمت این سهم در بازه ۳ ماهه است.


به دنبال خبر افزایش نرخ تایرهای بایاس در روزهای گذشته توسط انجمن صنفی تایر، پکرمان هم خبر افزایش نرخ فروش خود را از ۲۴ بهمن منتشر کرد. از جمله طرح های توسعه این شرکت با P/E ۱۳ میتوان به افزایش تولید بارز لرستان و لاستیک سیرجان اشاره کرد.


امروز شرکت پاسا از طرح توسعه جدید خود خبر داد که در نتیجه آن ظرفیت شرکت به ۲۰ هزار تن افزایش خواهد یافت و تایر های تیوبلس که دارای حاشیه سود ۳۵ هستند به مدار تولید خواهد رسید. در حال حاضر P/E این نماد برابر با ۹.۶۲ بوده که با P/E گروه که برابر ۲۲.۲۹ است، تفاوت معناداری دارد.


به غیر از تک نمادهایی نظیر وایران، کپرور، حآسا، تکمبا، زگلدشت، رتاپ، رکیش، افرا، بپیوند و... صنعت انبوه سازی نیز توانست در راس توجه خریداران قرار بگیرد و با رشد قیمتی روزی مثبت را به ثبت برساند.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نماد های شپترو، ودانا و شدوص و در بازه ۳۰ روزه نمادهای شپترو، بشهاب و ودانا بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را ددام با ۳.۸۱ درصد، کاوه با ۲.۷۶ درصد و کسعدی با ۲.۷ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام سپ با ۳.۹۱ درصد، دسبحا با ۳.۵۲ درصد و بنیرو با ۳.۳۴ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


نرخ دلار به نسبت روز گذشته کاهش ۲۳۰ تومانی داشت و اکنون نیز در محدوده ۴۵ هزار ۶۸۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید با رشد ۰.۱۹ درصدی، به ۲۵ میلیون و ۹۸ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۲۲ درصد کاهش ارزش داشت و به محدوده ۱۸۶۲ دلار رسیده است.


انتهای خبر

0
0