همفکران
1401/03/23
17:02
گزارش بازار/ شارژ دلاری

شاخص کل بورس تهران ۲۳امین روز از خرداد ۱۴۰۱ را با رشد ۳۹ هزار واحدی به پایان رساند و به محدوده ۱ میلیون و ۵۷۰ هزار واحد بازگشت. این شاخص بورسی از همان ابتدا مثبت آغاز کرد و تمام نیمه اول را تخت گاز در مدار صعودی به حرکتش ادامه داد. اگرچه در نیمه دوم روندی متعادل داشت اما در نهایت توانست روز را سبز به پایان برساند و ۲.۵ درصد به ارتفاعش اضافه کند. شاخص هموزن نیز...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران ۲۳امین روز از خرداد ۱۴۰۱ را با رشد ۳۹ هزار واحدی به پایان رساند و به محدوده ۱ میلیون و ۵۷۰ هزار واحد بازگشت. این شاخص بورسی از همان ابتدا مثبت آغاز کرد و تمام نیمه اول را تخت گاز در مدار صعودی به حرکتش ادامه داد. اگرچه در نیمه دوم روندی متعادل داشت اما در نهایت توانست روز را سبز به پایان برساند و ۲.۵ درصد به ارتفاعش اضافه کند.


شاخص هموزن نیز همسو با جو مثبت حاکم بر بازار روندی صعودی داشت و به موجب رشد یکپارچه قیمتی سهام با رشد ۷۷۰۰ واحدی همراه شد.


میدکو، فولاد و فملی بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. میدکو رشد حداکثری قیمت را تجربه کرد و با صف خرید بست. فولاد در مدار مثبت ۱ درصدی متوقف شد. فملی بیش از ۳ درصد رشد قیمتی را رقم زد. البرز، همراه و حفارس بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. همراه در دقایق پایانی با رنج کشی مثبت توانست تا محدود مثبت ۱ بالا بیاید. دو نماد دیگر با افت حدود ۴ درصدی قیمت مواجه شدند.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر رشد قیمت نمادهای بپاس و آریا و شگویا، ۴۱۵ واحد افزایش یافت و تا سطح ۲۱ هزار و ۴۲۳ واحد پیش رفت. قچار و حگهر نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی را بر این شاخص داشتند و مانع از رشد بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز تراز نقدینگی حقیقی ها مثبت و در حدود ۳۷۲ میلیارد تومان پول از سوی سهامداران خرد جذب بازار شد. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۷۸ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۴۸ میلیارد دلار رسید.




خبرهای موثر


نماد بانک دی به زودی باز می‌شود


قیطاسی؛ مدیرعامل بانک دی: بیش از ۹ ماه است که نماد بانک بسته است و شاید سوال قبلی هم به حاشیه‌های مربوط به همین مسئله ارتباط داشت. نماد بسته است، سهامداران عزیز، به هر حال با نقدینگی خود درگیر این سهام شده‌اند، اما متاسفانه امکان خرید و فروش آن میسر نبود، بنابراین نارضایتی‌هایی به وجود آمده است.


وقتی مجمع برگزار می‌شود، در ادامه گزارش یا صورت‌های مالی شش ماه ۱۴۰۰ منتشر خواهد شد و پس از آن به زودی شاهد باز شدن نماد خواهیم بود و انتظار عزیزان سهامدار برآورده می‌شود.


تمام اقدامات ایران برگشت پذیر است


خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه در شست خبری:آنچه ایران در کاهش تعهدات برجامی خود انجام داده در پاسخ به اقدامات طرف مقابل بوده است. سال‌هاست که برجام برای ایران کار نکرده و توافق منافع اقتصادی برای مردم ایران نداشته است. تمام اقدامات ایران برگشت پذیر است، اگر توافق فردا در وین نهایی شود تمام اقدامات ایران از لحاظ فنی برگشت پذیر است.


آنچه برگشت ناپذیر است تروریسم اقتصادی آمریکا و آنهایی که همراهی با آمریکا کردند، دردی که بر مردم ایران اعمال کردند، برگشت ناپذیر است.


باید تمرکز خود را برای به نتیجه رسیدن توافق انجام دهند. توافق در دسترس و ممکن است، اگر آمریکا دو کار کند، اول این‌که از این توهم اهرم سازی عبور کند. توهم اهرم سازی یک طرفه وجود ندارد و از آن عبور کنند. دوم این‌که بپذیرند به تعهدات خود ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ برگردند، همین فردا می‌توانیم به وین برویم و توافق را نهایی کنیم.


جلسه فولادسازان با وزیر نیرو از زبان رئیس انجمن فولاد: جلسه با وزیر نیرو نتایج مثبتی برای تامین بهتر برق فولادی‌ها در پی داشت


دکتر بهرام سبحانی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفت‌وگو با چیلان اظهار داشت: جلسه شنبه شب (۲۱ خرداد) اعضای هیئت مدیره انجمن فولاد با وزیر نیرو نتایج مثبتی برای تامین بهتر برق صنایع فولاد درپی داشت. وی گفت: در این جلسه مقرر شد که کارگروهی متشکل از وزارت نیرو، وزارت صمت و انجمن فولاد برنامه‌ای فنی و کارشناسی برای محدودیت‌های مصرف برق صنایع فولاد در شرایط اضطراری کمبود برق تدوین کنند و شرکت‌های برق منطقه‌ای، این برنامه را برای تامین برق واحدهای فولادی ملاک عمل قرار دهند.


جزئیات جلسه ارزی بانک مرکزی با صادرکنندگان پتروشیمی


رئیس کل بانک مرکزی در جلسه ویژه ارزی با صادرکنندگان پتروشیمی گفت: قطعا حضور پتروشیمی ها در بازار می تواند به تعادل بیشتر بازار ارز کمک کند.


صالح آبادی در نشست مشترک با صادرکنندگان محصولات پتروشیمی با بیان اینکه همکاری‌های خوبی بین بانک مرکزی و صرافی‌ها و مجموعه های ارزی صورت گرفته است، اظهار داشت: دیروز تصمیمات خوبی هم گرفته شد که یکی از آنها این بود که اجازه دهیم تا صادرکنندگان ارز را براساس مکانیزم عرضه و تقاضا عرضه کنند که از امروز اجرایی شد. تمام فعالان ارزی که در جلسه دیروز هم حضور داشتند بر این تصمیم اتفاق نظر داشتند.


وی افزود: خوشبختانه این تصمیم اثر خوبی در بازار داشته است؛ امروز خدمت شما هستیم به عنوان عزیزانی که جزء مهمترین صادرکنندگان غیرنفتی کشور هستید؛ صادرات صنعت پتروشیمی بسیار قابل ملاحضه است و حجم فروش و ارزش صادرات در سال جاری به شکل قابل توجهی افزایش یافته است.


رئیس کل بانک مرکزی گفت: صنعت پتروشیمی بعنوان دارندگان ارز در بازار، عرضه های خوبی داشتند و همواره توانستند تعادل خوبی در بازار ایجاد کنند؛ این صنعت بعنوان گروه پیشرو در بازار ارز و سامانه نیما نقش موثری در تعادل بازار داشته که از آنها تشکر می کنیم. وی تاکید کرد: قطعا حضور پتروشیمی ها در بازار می تواند به تعادل بیشتر بازار ارز کمک کند.


ترین های معاملات بورس


فلزات اساسی ها، شیمیایی ها و خودرویی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، هلدینگ و بانک به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای شستا، خساپا و خودرو نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز شیمیایی ها بیشترین پول را از سوی سهامداران خرد جذب کردند. در مقابل، بیشترین خروج نقدینگی های خرد بازهم از صندوق های قابل معامله صورت گرفت. نمادهای شفنح و فولاد بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای بپاس و وبملت بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



طی روز جاری شاهد آغازی مثبت و پرتقاضا در بازار بورس تهران بودیم . به طوری که هر چه بیشتر می گذشت تعداد نمادهای بیشتری به سوی سقف قیمتی به حرکت در می آمدند. به دنبال روند صعودی دلار،استارت این تقاضا از شرکت های صادراتی خورد و سپس به دیگر شرکت ها سرایت کرد. در میانه های راه اگرچه تا حدودی خریداران عقب نشینی کردند اما بازار به خوبی از پس عرضه ها برآمد و به حرکتش در مدار صعودی ادامه داد. عمده صنایع بازار، به ویژه بزرگان، امروز را با رشد قیمتی به پایان بردند و تنها در برخی تک نمادها با برتری عرضه مواجه بودند.


در صنعت خودرو نمادهای ورنا، خگستر، ایرانخودرو و خساپا خریدارانشان را صف نشین کردند و با رشد حداکثری به خط پایان رسیدند. خبهمن ۳+ خورد و ۱۸۸ تومان شد.


بانکی ها مثبت بودند اما متعادل. به طوری که وبملت و وبصادر به رشد ۲.۸ درصدی قیمت اکتفا کردند و وتجارت با افزایش ۲.۵ درصدی به ۱۸۳ تومان رسید. وپست و ونوین از پرتقاضاهای این گروه بودند.


فلزات اساسی ها از صنایع پیشتاز امروز بودند. ذوب، فاسمین، فخوز، کیمیا و کویر رشد حداکثری قیمت را رقم زدند. فولاد تا یم قدمی صف خرید هم پیشروی کرد اما در ادامه متعادل شد و به رشد ۱.۷ درصدی بسنده کرد و در قیمت ۱۱۶۶ تومان بست. فملی با رشد بیش از ۳ درصدی به ۷۷۲ تومان رسید.


رشد قیمت در سیمانی ها تداوم داشت. سخوز ۶+ خورد و ۲۶۰۰ تومان شد. ستران با صف خرید بست و به بالای ۳۰۰۰ تومان رفت. سشرق، سصفها و سفانو از دیگر نمادهای پرطرفدار این صنعت بودند.


پالایشی ها در ساعات ابتدایی از مورد توجه ترین صنایع در نظر خریداران بودند اما در ادامه متعادل شدند. به طوری که از سقف مجاز روزانه قیمتی برگشت و در مدار ۲.۵+ درصدی در قیمت ۷۲۸ تومان متوقف شد. شتران با رشد بیش از ۳ درصدی به ۵۶۷ تومان رسید و شبندر پس از جا به جایی ۸۴ میلیون برگه سهم در محدوده ۹۱۹ تومان از حرکت بازایستاد.


در مجموع امروز شاهد بازاری مثبت و تماما سبز بودیم ولی حجم معاملات خیلی چشمگیر نبود. انتظار می رود برای فردا هم فضای معاملات مثبت باشد اما متعادلتر.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای نتوس، ثاصفا و فن آوا و در بازه ۳۰ روزه نمادهای وسالت، کباده و پشاهن بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را تنوین با ۳.۷۹ درصد، خمحور با ۳.۳۸ درصد و سپ با ۳.۲ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام کبورس با ۵.۹۱ درصد، خموتور با ۳.۱ درصد و چکاوه با ۳.۰۷ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار نیز همچنان روندی صعودی دارد و هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت۳۳ هزار تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید ۲.۳۹ درصد افت داشت و به ۱۶ میلیون و ۱۷ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۸۵ درصد کاهش ارزش داشت و به محدوده ۱۸۵۵ دلار باقی رسیده است.


انتهای خبر

0
0