همفکران
1401/03/30
17:06
گزارش بازار/ سربلندی"های وب"

شاخص کل بورس تهران در ۳۰امین روز از خرداد ۱۴۰۱، با رشد ۱۲۸۰ واحدی همراه شد و در ارتفاع ۱ میلیون و ۵۴۷ هزار واحد قرار گرفت. این شاخص بورسی تنها یکساعت ابتدایی را توانست صعودی سپری کند و اگرچه سبزپوش به خط پایان رسید اما، پس از آن به مدار منفی برگشت و تا انتها روندی کاهشی داشت. شاخص هموزن نیز روندی مشابه شاخص کل داشت...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران در ۳۰امین روز از خرداد ۱۴۰۱، با رشد ۱۲۸۰ واحدی همراه شد و در ارتفاع ۱ میلیون و ۵۴۷ هزار واحد قرار گرفت. این شاخص بورسی تنها یکساعت ابتدایی را توانست صعودی سپری کند و اگرچه سبزپوش به خط پایان رسید اما، پس از آن به مدار منفی برگشت و تا انتها روندی کاهشی داشت.


شاخص هموزن نیز روندی مشابه شاخص کل داشت، به طوری که یکساعت ابتدایی در مدار مثبت حرکت کرد اما پس از آن تا انتها منفی پیش رفت. این شاخص هم در نهایت سبزپوش ماند و با رشد ۱۲۰۰ واحدی به کارش پایان داد.


حکشتی، خودرو و خساپا بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. حکشتی توانست امروز را با صف خرید به پایان ببرد و رشد حداکثری قیمت را تجربه کند. خودرو با رشد حدود ۲ درصدی به خط پایان رسید و خساپا در مدار مثبت ۳ درصدی متوقف شد. شپدیس، فملی و اخابر بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. شپدیس افت بالغ بر ۲ درصدی قیمت را رقم زد. اخابر با عرضه بیشتری مواجه بود و ۴.۶ درصد کاهش قیمت داشت. فملی سرخپوش در مرز صفر معاملاتی متوقف شد.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر رشد قیمت نمادهای آریا و دماوند و صبا، ۲۸ واحد افزایش یافت و در سطح ۲۰ هزار و ۹۸۶ واحد متوقف شد. کگهر و زاگرس نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی را بر این شاخص داشتند و مانع از رشد بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز ۲۹۰ میلیارد تومان خروج پول از سوی حقیقی ها صورت گرفت. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۷۷ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۵۵ میلیارد دلار رسید.




خبرهای موثر


نماد سرخابی‌ها بزودی باز می‌شود


رئیس خصوصی‌سازی: نماد استقلال هفته آینده در فرابورس دیده می‌شود تا مردم بتوانند خریدوفروش کنند. نماد پرسپولیس هم۳ هفته آینده باز می‌شود.


تاخیر به‌دلیل این بود که وضعیت بازار سرمایه مناسب نبود؛ این بازگشایی باید زمانی اتفاق می‌افتاد که سهام‌دار خرد هم متضرر نشود.


خطیب‌زاده: سرگئی لاوروف آخر هفته به تهران می‌آید


سخنگوی وزارت خارجه ایران از سفر وزیر خارجه روسیه به تهران در پایان هفته جاری خبر داد.


سخنگوی وزارت خارجه:


امیدواریم طرف آمریکایی هر چه زودتر به مسیری که نتیجه آن امضای توافق است، برگردد. برای رسیدن به توافق خوب و قوی آماده هستیم.


مذاکرات وین از ریل خود خارج نشده است.


دلار و یورو صادراتی از امروز در بازار متشکل ارزی راه اندازی می‌شوند


اطلاعیه بازار متشکل ارزی:


به منظور تسهیل فروش ارز صادرکنندگان، نمادهای معاملاتی جدید دلار و یورو تحت عنوان دلار و یورو صادراتی از امروز به صورت آزمایشی در این بازار راه اندازی خواهد شد.


فعالیت کارگزاران بازار در این نمادها، مستلزم وجود حساب جدید دلاری و یورویی به نام هر کارگزار نزد بانک ملی ایران است.


ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، اطلاعات و ارتباطی ها و سیمانی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، هلدینگ و بانک به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای شستا، خگستر و خساپا نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز صنعت اطلاعات و ارتباطات بیشترین پول را از سوی سهامداران خرد جذب کردند. در مقابل، بیشترین خروج نقدینگی های خرد از دو صنعت فعالیت های کمکی به نهادهای مالی و شیمیایی ها صورت گرفت. نمادهای های وب و حکشتی بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای تفارس و شتران بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.


بازار امروز با افزایش تقاضا در خودرویی ها و سیمانی ها و برخی از تک نمادها آغاز بکار کرد و تا انتها به همین منوال گذشت. یکپارچه سبزپوشی خودرویی ها نتوانست به دیگر گروه ها سرایت کند، به طوری که عمده نمادها به ویژه بزرگان معاملاتی خنثی و کم حجم را پشت سر گذاشتند و در مجموع خبری از فشار فروش قابل توجه نبود.


خودرویی ها امروز را با رشد قیمتی همراه بودند. ورنا و خگستر رشد حداکثری قیمت را تجربه کردند و با صف خرید بستند. ایران خودرو با ۱.۸ درصد رشد قیمتی به ۲۰۸ تومان رسید. خساپا در مدار مثبت ۳ درصدی از حرکت بازایستاد و ۱۸۷ تومان شد. گفتنی است که وساپا هم همسو با خودرویی ها خریدارانش را صف نشین کرد و به ۴۹۸ تومان رسید.


بانکی ها در غیاب وتجارت و وبملت معاملاتی متعادل داشتند. وبصادر امروز را به درجا زدن در محدوده صفر تابلو پشت سر گذاشت و ۱۰۵ میلیون برگه سهم در آن جا به جا شد. اما بانک دی با اقبال خریداران مواجه شد و توانست در قیمت ۸۶ تومان خریدارانش را صف نشین کند.


در دارویی ها داوه و دابور با رشد ۱ درصدی قیمت همراه شدند. دسانکو به موجب شفاف سازی که روز گذشته در خصوص برنده شدن در مناقصه بین المللی به شماره MED-۳-۲۰۲۲ صادرات دارو به کشور عراق به مبلغ ۱،۰۳۹،۴۴۵،۵۵۰ دینار، امروز معاملاتی پرتقاضا داشت و با رشد ۵ درصدی به ۱۰۱۳ تومان رسید. اما در مقابل ریشمک، دفارا و برکت با فشار فروشندگان مواجه بودند.


روز گذشته برای سیمانی ها در بورس کالا روز عجیبی بود، به طوری که معاملات سیمان تا ۱۱۰۰ رقابت و در نهایت تایید هم شد! به همین موجب امروز این صنعت با برتری خریداران دنبال شدند. ستران و سخوز تا انتها خریداران را در صف نگه داشتند و به ترتیب به ۳۳۳۱ تومان و ۲۶۲۳ تومان رسیدند. سفانو امروز هم روندی مثبت داشت و با رشد ۱ درصدی خود را به ۳۷۰۰ تومان رساند.


پالایشی ها امروز هم به نوسانات منفی در محدوده صفر تابلو اکتفا کردند. شپنا ۶۹۴ تومان شد. شتران پس از جا به جایی ۸۰ میلیون برگه سهم با حدود ۱ درصد افت قیمتی به ۵۴۸ تومان رسید. در کل در این صنعت شاهد روندی خنثی و کم حجم بودیم.


در میان سرخ پوشی مخابراتی ها، های وب خوش درخشید. این نماد در قیمت ۹۸۷ تومان خریداران را به صف نشاند و در نهایت با صف خرید نیز به خط پایان رسید.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه و ۳۰ روزه نماد فجوش بیشترین حجم مشکوک را داشت.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را کی بی سی با ۵.۲ درصد، ثغرب با ۲.۵۸ درصد و خدیزل با ۱.۵۷ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام کاسپین با ۳.۳ درصد، سمگا با ۳.۱۸ درصد و حسیر با ۳.۱۷ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


قیمت دلار به نسبت روز گذشته کاهش ۱۰۰ تومانی داشت و هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۳۱ هزار و ۷۵۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید ۰.۰۱ درصد رشد داشت و به ۱۵ میلیون و ۳۹۷ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۱۶ درصد کاهش ارزش داشت و به محدوده ۱۸۳۶ دلار رسیده است.


انتهای خبر

0
0