همفکران
1401/10/17
18:12
گزارش بازار/ بازی مهم دلار!

شاخص کل بورس تهران هفدهمین روز از دی ماه ۱۴۰۱ را با رشد حدود ۱ هزار واحدی به پایان رساند و تا ارتفاع ۱ میلیون و ۵۹۸ هزار واحد پیشروی کرد. این شاخص بورسی استارت را در مدار مثبت زد و علی رغم متعادل شدن در نیمه اول، توانست تا انتها سنگر سبز را حفظ کرد و برای چندمین بار در یک قدمی مرز ۱.۶ میلیونی قرار گرفت. حال همه چشم انتظار فردا هستند تا ببینند اینبار شاخص پرقدرت از این مرز عبور می کند یا خیر.

به گزارش همفکران، شاخص کل بورس تهران هفدهمین روز از دی ماه ۱۴۰۱ را با رشد حدود ۱ هزار واحدی به پایان رساند و تا ارتفاع ۱ میلیون و ۵۹۸ هزار واحد پیشروی کرد. این شاخص بورسی استارت را در مدار مثبت زد و علی رغم متعادل شدن در نیمه اول، توانست تا انتها سنگر سبز را حفظ کرد و برای چندمین بار در یک قدمی مرز ۱.۶ میلیونی قرار گرفت. حال همه چشم انتظار فردا هستند تا ببینند اینبار شاخص پرقدرت از این مرز عبور می کند یا خیر.


شاخص هموزن نیز همسو با کلیت بازار روزی صعودی را سپری کرد و با رشد حدود ۹ هزار واحدی به کارش پایان داد.


فولاد، خودرو و کگل بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. خودرو بیشترین تقاضا را داشت و پس از رشد حداکثری قیمت با صف خرید به خط پایان رسید. فولاد رشد بیش از ۲ درصدی قیمت را تجربه کرد و کگل در مدار مثبت ۳ درصدی متوقف شد. وغدیر، شبندر و شخارک بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. شخارک با افت ۱ درصدی قیمت مواجه شد و دو نماد دیگر در محدوده صفر تابلو روز را به آخر بردند، البته وغدیر سرخ پوش و شبندر سبزپوش.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر افزایش قیمت نمادهای آریا و دی و دماوند، حدود ۵۲ واحد بر ارتفاعش افزود و به ۲۰ هزار و ۲۶۷ واحد رسید. بپاس و کگهر نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی را بر این شاخص داشتند و مانع از رشد بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه امروز تراز نقدینگی حقیقی ها مثبت و ۷۲۴ میلیارد تومان پول جذب بازار شد. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس حدود ۷۴ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۶۰ میلیارد دلار رسید.




ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، بانکی ها و نفتی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، بانک و هلدینگ میزبان بیشترین حجم معاملات بودند. امروز نمادهای خودرو، وتجارت و شستا نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول حقیقی



امروز بانکی ها بیشترین نقدینگی را از سوی حقیقی ها جذب کردند و صدرنشین شدند. در مقابل شیمیایی ها بیشترین نقدینگی های خرد را از دست دادند، البته در مجموع طی امروز خروج پول محسوسی از صنایع بورسی رقم نخورد. نمادهای خودرو و وپاسار بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای کشرق و فارس بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.


امروز، بازار سرمایه بار دیگر در دو قدمی شاخص یک میلیون و ۶۰۰هزار واحد قرار گرفت و با سیگنال‌های ریز و درشت مثبت (از نرخ سود گرفته تا دلار بازار آزاد و...) فضای خوبی را رقم زد. به نظر می‌رسد که بازی دلار برای بورس اهمیت پیدا کرده و یکی از مهم‌ترین اتفاقات بازار فردا، مواجه دوباره با شاخص یک میلیون و ۶۰۰هزار واحد است.


در نمادهای خودرویی، شاهد تیک اف سهام این گروه بودیم؛ عرضه‌های پیاپی با تیراژ بالا خودرو در بورس کالا سبب تحولات خوبی در این گروه و افزایش انتظارهای آتی شده است.


«ایران خودرو»، صورت‌های مالی جذابی پیش رو دارد و به تبع این موضوع، سهم به سمت قیمت‌های ۳۶۰ تومان روانه شده است. فردا سهم به مقاومت خود می‌رسد و با فشار عرضه‌ها متعادل می‌شود. «خساپا» باید از سد مقاومت ۲۸۰ تومان عبور کند. سهمی که علاوه بر عرضه در بورس کالا با پتانسیل فروش سهام پارس خودرو همراه است و در صورت تحقق این فروش، «خساپا» تا قیمت‌های ۳۲۰ الی ۳۵۰ تومان رشد خواهد داشت. «خبهمن» هم به قیمت‌های ۲۲۰ تومانی مقاومت خود نزدیک می‌شود. سهمی که در صورت شکست این قیمت‌ها تا سطوح ۲۴۰ الی ۲۵۰ تومان رشد خواهد داشت.


در دارویی‌ها، تحولات خوبی را شاهد هستیم. این تحولات با انتشار صورت‌های مالی ۹ماهه شدت خواهد گرفت و بازار به توانایی سودسازی بالای این گروه پی خواهد برد.


«دبالک» پس از معرفی در قیمت‌های ۸۸۰ تومانی با روند مثبت خوبی همراه شده است و به سمت سطوح ۱۰۰۰ تومان پیش می‌رود. به زودی گزارش ۱۲ماهه سهم با سودسازی بالایی منتشر خواهد شد. در «داوه»، جهش سود شرکت اصلی و زیر مجموعه را شاهد هستیم. این سهم تا قیمت‌های ۹۰۰ تومان تارگت دارد. «دکیمی»که امسال سود ۴۵۰ تومانی داشته، به سطوح قیمتی ۲۸۰۰ تومانی وعده داده شده نزدیک شده است. در صورتی که این سهم بتواند از این سد قیمتی عبور نماید، تا سطوح ۳۲۰۰ تومان هم جای رشد خواهد داشت.


بانکی‌ها نیز اوضاع و احوال خوبی داشتند. معتقدیم گزارش ۹ماهه بانکی‌ها، چشم‌انداز سود ۸۵۰/۹۰۰ ریالی بدون تسعیر برای «وبملت»، سود ۵۵۰ و ۶۰۰ ریالی برای «ونوین» و سود ۱۵۰۰ ریالی را برای «وپست» را رقم می‌زند. بانک ملت سعی در شکست قیمت‌های ۳۲۰ تومانی دارد. سهمی که تا قیمت‌های ۳۶۰ تومان جای صعود دارد. بانک تجارت هم به سمت سطوح قیمتی ۲۰۰ تومان در حرکت است. سهمی که در صورت شکسته شدن قیمت‌های ۱۸۰ تومان به سمت قیمت‌های ۲۰۰ تومان پیش می‌رود و در صورت عبور از این سطوح، هدف قیمتی ۲۲۰ و در نهایت سقف قیمتی قبلی یعنی قیمت‌های ۲۵۰ تومان را پیش روی خود دارد.


در قطعه سازان شاهد روند صعودی خوبی بودیم؛ افزایش تیراژ تولید خودرو در کنار دریافت افزایش نرخ‌های جذاب سبب شده است تا اوضاع بنیادی قطعه‌سازها، تحولی جدی پیدا کند.


«خمحرکه» همچنان با روند مثبت و صعودی همراه بوده و تاکنون از قیمت‌های معرفی‌شده، بیش از ۲۰درصد بالا آمده است. سهم هدف قیمتی ۷۲۰ تومانی دارد و به مقاومت قوی می‌رسد. در صورت شکسته شدن این سطوح، سهم تارگت ۸۰۰ تومانی خواهد داشت. «ختوقا» ۵۰۰ تومانی شد. این سهم، هدف قیمتی ۵۶۰ و ۶۵۰ تومانی دارد و روند میان مدت آن صعودی ارزیابی می‌شود.


در ساختمانی‌ها شاهد روند مثبت بودیم. این گروه همچنان به واسطه تحولات خوبی که در بازار مسکن شکل گرفته، با اقبال همراه و ارزش دارایی‌های آنها رو به بالا است.


«ثالوند» به مقاومت ۸۲۰ تومانی نزدیک شده است و فردا به این مقاومت قوی می‌رسد. این سهم، بازدهی مناسب بالای ۳۰درصد داشته است و برای سال جاری، سودسازی ۱۲۰ تومانی دارد. «وساخت» به سمت قیمت‌های ۱۱۰ تومان در حرکت است و در صورت عبور از قیمت‌های ۱۱۰ تومان، اهداف قیمتی ۱۲۰ الی ۱۲۵ تومانی خواهد داشت.


سیمان شرق به سمت قیمت‌های ۱۰۰۰ تومانی می‌رود و با توجه به توان دستیابی به سود بالای ۲۰۰ تومانی، ارزش ذاتی ۱۲۰۰ تومانی دارد و همچنان روند سهم صعودی ارزیابی می‌شود.


«وپترو» با توجه به جهش سودی که شیمی بافت داشته است، سود ۳۰۰ تومانی و در نهایت ارزش ذاتی ۱۸۰۰ تومانی دارد. سهمی که اگر بتواند مقاومت ۱۴۵۰ تومانی را در هم بشکند، تا سطوح ۱۶۰۰ تومان و سپس ۱۸۰۰ تومان صعود خواهد کرد.



در گروه پالایش، اخبار ریز و درشت حاکی از آن است که گزارش پالایشی‌ها خوب نیست و همین موضوع، فشار فروش در این گروه را افزایش داده است. به نظر می‌رسد «شپنا» با چشم‌انداز سود ۱۶۰۰ ریالی، «شراز» با سود ۴۱۰۰ ۴۲۰۰ ریالی و «شبندر» با سود ۲۵۰۰ ریالی برای کل سال، همچنان قیمت‌های بدی محسوب نشوند.






نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای حرهشا، کشرق و ممسنی و ۳۰ روزه نمادهای وپاسار، وکبهمن و بیمه ما بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را تکنو با ۴.۶ درصد، قپیرا با ۳.۵۷ درصد و کاوه با ۲.۹۲ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام پدرخش با ۳.۴۹ درصد، پلاسک با ۲.۵۴ درصد و خکار با ۲.۳۳ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


نرخ دلار هم اکنون در محدوده ۴۱ هزار تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید با رشد ۲.۶ درصدی، به ۲۰ میلیون و ۸۴۶ هزار تومان رسید.



انس طلا ۰.۱۴ درصد کاهش ارزش داشت و به محدوده ۱۸۶۶ دلار رسیده است.





انتهای خبر

0
0