همفکران
1401/06/27
16:55
گزارش بازار/ دیگر حرفی باقی نمانده!

شاخص کل بورس تهران در ۲۷امین روز از شهریور ماه ۱۴۰۱ با افت بالغ بر ۱۱ هزار واحدی مواجه شد و تا سطح ۱ میلیون و ۳۷۷ هزار واحد عقب نشینی کرد. شاخص هموزن نیز تحت تاثیر جو منفی حاکم بر بازار روندی نزولی داشت و حدود ۳ هزار واحد افت را تجربه کرد.انرژی۳، زپارس و دانا...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران در ۲۷امین روز از شهریور ماه ۱۴۰۱ با افت بالغ بر ۱۱ هزار واحدی مواجه شد و تا سطح ۱ میلیون و ۳۷۷ هزار واحد عقب نشینی کرد.


شاخص هموزن نیز تحت تاثیر جو منفی حاکم بر بازار روندی نزولی داشت و حدود ۳ هزار واحد افت را تجربه کرد.


انرژی۳، زپارس و دانا بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. بیمه دانا رشد حداکثری قیمت را تجربه کرد و در سقف قیمتی خریداران را به صف نشاند. انرژی۳ در مدار مثبت ۱.۵ درصدی متوقف شد و زپارس با رشد حدود ۲ درصدی به کارش پایان داد. فولاد، شپنا و فملی بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. هیچ کدام به صف فروش نرفتند. شپنا با عرضه بیشتری مواجه بود و با افت حدود ۳ درصدی قیمت به خط پایان رسید. دو نماد دیگر به افت حدود ۱ درصدی قیمت اکتفا کردند.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر کاهش قیمت نمادهای کگهر و شگویا و شاوان، با افت ۱۰۲ واحدی به کارش پایان داد و در سطح ۱۸ هزار و ۶۳۰ واحد قرار گرفت. کزغال و خدیزل نمادهایی بودند که بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص داشتند و مانع از افت بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه طی معاملات امروز حقیقی ها حدود ۲۷۷ میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس حدود ۶۵ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۶۳ میلیارد دلار رسید.




ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، شیمیایی ها و نفتی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، هلدینگ و بیمه به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای شستا، دانا و خودرو نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز دو صنعت قند وشکری ها و زغال سنگی ها بیشترین نقدینگی حقیقی را جذب کردند. در مقابل نفتی ها و بانکی ها بیشترین مقدار از پول های خرد را از دست دادند. نمادهای قیستو و قشرین بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای تفارس و بپاس بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



بازار امروز حرف زیادی برای گفتن نداشت! پس از ۳ روز تعطیل، بازار سهام در حالی آغاز بکار کرد که به جز افت یکپارچه شاخص ها و قیمتها خبری نبود و رکود، دیگر به اوج خودش رسید. به طوری که حجم و ارزش معاملات به شدت کاهش یافت و ارزش معاملات خرد به زور مرز ۲ هزار میلیارد تومان را رد کرد.


تقریبا تمامی نمادهای معاملاتی، به ویژه بزرگان، با برتری فروشندگان دنبال شدند و تنها در برخی از تک نمادها علائم حیاتی نمایان بود. تا جایی که بالغ بر ۸۰ درصد بازار نمایی سرخپوش داشتند.


خدیزل تک نماد پرتقاضای صنعت خودرو بود که با صف خرید به کارش پایان داد. ختراک، خکاوه و خمحور نیز معاملاتی مثبت داشتند و رشد قیمتی را تجربه کردند اما دیگر نماهای گروه به خصوص غولهای خودرویی با افت قیمتی مواجه شدند. ایرانخودرو مجددا به یک قدمی ۲۰۰ تومان نزدیک شد و خساپا با افت ۳.۷ درصدی به ۱۸۵ تومان رسید.


بانکی ها، پالایشی ها، فلزی ها و شیمیایی ها هم وضعیتی مشابه داشتند و تحت تاثیر جو منفی حاکم بر بازار، روزی تماما نزولی را پشت سر گذاشتند.


زغال سنگی ها از معدود صنایع مورد توجه بازار بودند به طوری که یکپارچه به سقف قیمتی رفتند و خریداران را به صف نشاندند. کزغال ۷+ خورد و ۱۶۹۷ تومان شد. کطبس با رشد ۵ درصدی به ۱۸۵۷ تومان رسید.


در میلن بیمه ای ها نیز، دانا با اقبال خریداران همراه بود و توانست با رشد حداکثری به ۱۵۱ تومان برسد.


گدنا، زمگسا، غپاذر، وتوس، پارتا و حپترو از تک نمادهای پرتقاضای بازار امروز بودند.


اگرچه انتظار می رفت رشد نرخ دلار بتواند کمی به بازار جان دهد اما دیدیم که نشد.


چرا که واقعا در این شرایط پر از ابهام که خریداری هم وجود ندارد، مطمئنا تنها یک عامل نمی تواند اثری مثبت بگذارد و از طرفی اصلا زورش نمیرسد! بلکه باید همسایه ها (چندین عامل موثر) دست به دست هم دهند و در جهت مثبت حرکت کنند تا بلکه این بازار هم تکانی بخورد و همسو با آنها شود.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه و ۳۰ روزه نمادهای بتک، شرنگی و گدنا بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را بکاب با ۴.۱ درصد، وآذر با ۳.۹ درصد و ولملت با ۲.۸۷ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام بنیرو با ۴.۲ درصد، دالبر با ۳.۷۲ درصد و کترام با ۳.۵۸ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


نرخ دلار در روزهای تعطیل پایانی هفته روندی صعودی داشت و هم اکنون در محدوده ۳۱ هزار ۸۴۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید با افت ۰.۲۵ درصدی، به ۱۴ میلیون و ۴۵۴ هزار تومان رسید.


انس طلا هنوز معامله نشده و در محدوده ۱۶۷۵ دلار باقی مانده است.


انتهای خبر

0
0