همفکران
1401/06/08
16:58
گزارش بازار/ ابهاماتی که هنوز باقی مانده!

شاخص کل بورس تهران در هشتمین روز از شهریور ماه ۱۴۰۱ با افت ۳۸۰۰ واحدی مواجه شد و تا سطح ۱ میلیون و ۴۴۱ هزار واحد عقب نشینی کرد. این شاخص تنها نیم ساعت ابتدایی توانست در محدوده مثبت مقااومت کند و پس از آن روندی نزولی گرفت و به مدار منفی رفت. شاخص هموزن امروز خلاف جهت دیگر نماگرها حرکت کرد...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران در هشتمین روز از شهریور ماه ۱۴۰۱ با افت ۳۸۰۰ واحدی مواجه شد و تا سطح ۱ میلیون و ۴۴۱ هزار واحد عقب نشینی کرد. این شاخص تنها نیم ساعت ابتدایی توانست در محدوده مثبت مقااومت کند و پس از آن روندی نزولی گرفت و به مدار منفی رفت.


شاخص هموزن امروز خلاف جهت دیگر نماگرها حرکت کرد و به موجب تداوم تقاضا در صنایع کوچکتر، توانست سبزپوش به خط پایان برسد. این شاخص ۱۴۳ واحد بر ارتفاعش افزود.


حکشتی، جم و فخاس بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. فخاس رشد حداکثری قیمت را تجربه کرد و با صف خرید به کارش پایان داد. جم ۲+ خورد و حکشتی در مدار مثبت ۱.۵ درصدی متوقف شد. فولاد، تاپیکو و خودرو بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. هیچ کدام به صف فروش نرفتند. فولاد و فملی حدود ۲ درصد افت قیمتی داشتند و خودرو با کاهش حدود ۴ درصدی قیمت به کارش پایان داد.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر کاهش قیمت نمادهای دی و فزر و آریا، با افت ۱۵ واحدی به کارش پایان داد و در سطح ۱۹ هزار و ۲۹۸ واحد قرار گرفت. بمپنا و مادیرا نمادهایی بودند که بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص داشتند و مانع از افت بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه طی معاملات امروز کدهای حقیقی حدود ۱۲۷ میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس حدود ۶۸ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۶۱ میلیارد دلار رسید.




ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، فلزات اساسی ها و شیمیایی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، فلزات اساسی و هلدینگ به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای خساپا، شستا و خودرو نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز هم فلزات اساسی بیشترین پول را از سوی سهامداران حقیقی جذب کردند. در مقابل خودرویی ها و هلدینگ ها بیشترین مقدار از پول های خرد را از دست دادند. نمادهای بهپاک و کحافظ بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای شستا و خساپا بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



در بازار امروز خبری از تقاضای دست و پا شکسته روز گذشته هم نبود و به جز یک سری تک نماد و برخی صنایع کوچک، عمده نمادهای بازار، به ویژه بزرگان، با فروشندگان دست و پنجه نرم کردند و با افت قیمتی روز را به پایان بردند.


حجم و ارزش معاملات هم که طبق معمول تعریفی نداشت و ارزش معاملات خرد در یکساعت ابتدایی به زور به هزار میلیارد تومان رسید که حکایت از نظاره گر بودن سهامداران بازار سرمایه داشت.


فروشندگان بیش از هر صنعتی در خودرویی ها فعالیت داشتند. ورنا و خگستر در کف قیمتی با صف فروش به کارشان پایان دادند. خساپا با افت بالغ بر ۴ درصدی مواجه شد و به زیر ۲۰۰ تومان رفت. ایران خودرو نیز حدود ۴درصد کاهش قیمتی داشت و به ۲۰۸ تومان رسید. خشرق و خزامیا تنها نمادهای سبز پوش این صنعت بودند.


بانکی ها هم امروز با برتری فروشندگان دنبال شدند. در این میان وخارزم و وپست در محدوده صفر تابلو درجا زدند و راضی به افت قیمتی نشدند. سامان نیز سبزپوش بست و ۳۶۸ تومان شد. وبصادر و وتجارت در مدار ۱۶۰ تومانی دنبال شدند و وبملت ۲- خورد و به یک قدمی ۳۰۰ تومانی رسید.


فلزات اساسی ها عمدتا امروز را به نبض منفی زدن در مرز صفر معاملاتی سپری کردند. ذوب امروز هم توانست با همت خریدارانش تا سقف قیمتی پیش برود و به ۳۰۵ تومتن برسد اما به موجب جو منفی حاکم بر بازار به رشد ۱.۵ درصدی اکتفا کرد و ۲۹۵ تومان شد.


در دارویی ها عموم نمادها معاملاتی مثبت داشتند. داسوه و دکیمی تحت تاثیر نزدیک شدن به عرضه درازی در بازار، با اقبال خریداران همراه شدند و تا سقف قیمتی پیش رفتند. درازک و دسانکو نیز پرتقاضا بودند و به ترتیب به ۱۳۴۰ تومان و ۷۷۱ تومان رسیدند.


با قرار گرفتن گلدیران در مسیر عرضه، مادیرا بار دیگر مورد توجه قرار گرفته است. همچنین نماد مذکور یک پارت فروش حق تقدم استفاده نشده دارد که به نظر می رسد یک بازی این شکلی روی سهم راه افتد. مادیرا امروز تا سقف قیمتی پیشروی کرد و در قیمت ۲۸۹ تومان خریدارانش را به صف نشاند.


در میان بیمه ای ها شاهد اقبال خریداران به دانا، اتکام، ومعلم و میهن بودیم.


انبوه سازی ها امروز هم مورد توجه خریداران بودند. در مخابراتی ها های وب ۳+ خورد و ۳۰۰ تومان شد و آسیاتک با رشد ۲.۵ درصدی به خط پایین رسید.


ابهامات در خصوص برجام و ارزشگذاری بلوک خودروسازان و همچنین ترس از نوسان بازارهای جهانی از مهم ترین دلایل این وضعیت بازار است و انتظار می رود باعث شوند که همچنان این اوضاع در انتظار نشستن ادامه داشته باشد.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه و ۳۰ روزه نمادهای لخانه، بهپاک و بالبر بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را بکاب با ۴.۴۶ درصد، شپارس با ۴.۱۹ درصد و داسوه با ۳.۹۵ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام کبورس با ۳.۵۳ درصد، تکنو با ۳.۴۷ درصد و اپال با ۲.۸۱ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


نرخ دلار به نسبت روز گذشته افزایش ۲۵۰ تومانی داشت و هم اکنون در محدوده ۲۹ هزار ۸۲۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید با افت ۰.۰۱ درصدی، به ۱۳ میلیون و ۶۶۹ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۱۵ کاهش ارزش داشت و به محدوده ۱۷۳۴ دلار رسیده است.


انتهای خبر

0
0