همفکران
1400/11/25
16:12
گزارش بازار / سرنوشت گره خورده!

شاخص کل بورس تهران ۲۵امین روز از بهمن ماه ۱۴۰۰ را با رشد بالغ بر ۷ هزار واحدی به پایان رساند و در سطح ۱ میلیون و ۲۸۳ هزار واحد از حرکت باز ایستاد. طی امروز این شاخص بورسی...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران ۲۵امین روز از بهمن ماه ۱۴۰۰ را با رشد بالغ بر ۷ هزار واحدی به پایان رساند و در سطح ۱ میلیون و ۲۸۳ هزار واحد از حرکت باز ایستاد. طی امروز این شاخص بورسی در مسیر صعودی شروع به حرکت کرد و آهسته و پیوسته تا پایان در همین مسیر به حرکتش ادامه داد. در نهایت با ۷۳۰۰ واحد پیشروی، سبز پوش به تعطیلات رفت.


امروز هم کوچک های بازار معاملاتی متعادل و مثبت داشتند. به این ترتیب شاخص هم‌وزن کل روز را سبز پوش ماند و با رشد محدود ۶۳۸ واحدی به کارش پایان داد.


فارس، فولاد و فملی بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. هیچ یک به صف خرید نرسیدند. فولاد و فارس امروز از تقاضای خوبی برخوردار بودند و حوالی محدوده ۳+ به معاملاتشان پایان دادند. فملی متعادلتر بود و به رشد ۱.۷ درصدی اکتفا کرد. پارسان، رمپنا و تاپیکو بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. هیچ کدام با صف فروش روز را به آخر نبردند. تاپیکو و پارسان با افت حدود ۱ درصدی به خط پایان رسیدند. رمپنا در آخرین دقایق با فزونی عرضه مواجه شد و تا منفی ۲.۲ درصد عقب نشست.


شاخص فرابورس تحت تاثیر افزایش قیمت نمادهای بپاس، تجلی و فزر با رشد ۳۸ واحدی همراه شد و در عدد ۱۷ هزار و ۵۳۱ کار خود را به پایان رساند. بساما و مارون نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی را بر این شاخص داشتند و مانع از رشد بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز ۱۶۲ میلیارد تومان خروج پول از سوی سهامداران خرد صورت گرفت. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۴ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۳۶ میلیارد دلار کاهش یافت.



خبرهای موثر


واریز سودهای سهام عدالت از اوایل اسفند


رئیس تعاونی سهام عدالت: سود سهام عدالت از ابتدای اسفندماه همانند سال گذشته از طریق شماره حساب‌های اعلام شده در سیستم سهام عدالت پرداخت می‌شود.


سود سهام یک میلیون تومانی، یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و سود سهام ۵۳۲ هزار تومان حدود ۶۰۰ هزار تومان است.


نظر «شمخانی» درباره نتیجه مذاکرات وین


دبیر شورای عالی امنیت ملی: مذاکرات وین به مرحله‌ای رسیده که می‌توان در مورد نتیجه آن با قطعیت و بدون نیاز به گمانه‌زنی اعلام نظر کرد.


تصمیم سیاسی آمریکا برای تحقق یا استنکاف از پذیرش الزامات شکل‌گیری توافق قابل اتکاء و پایدار بر اساس اصول پذیرفته شده در برجام، می‌‌تواند جایگزین گمانه‌زنی‌ها شود.


توافق در وین منتظر تصمیمات سیاسی طرف مقابل است


خطیب زاده؛ سخنگوی وزارت خارجه: درباره تضمین‌ها، آمریکا قابل اعتماد نیست و ما باید مطمئن شویم که آمریکا دوباره حقوق بین‌الملل را به سخره نگیرد. ایران به‌دنبال تضمین‌های عینی است. ایران و ۱+۴ به دنبال دریافت تضمین‌ها از سوی آمریکا هستند.


همه تحریم‌ها باید مطابق برجام مرتفع شود؛ فرقی نمی‌کند دارای چه عنوانی هستند و با چه برچسب ساختگی هستند. همه آن‌ها که با برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ ناهمخوان هستند باید به صورت یک جا برداشته شوند.


بن بستی در مذاکرات وین وجود ندارد


خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه: آنچه که امروز در گفتگو ها ادامه دارد نقاط و مهم حساس است و میزان فاصله ما با توافق به اراده طرف های غربی بستگی دارد.


بن بستی در وین نیست، مذاکرات مانند قبل انجام می شود، ایران پس از بازگشت هیئت مذاکره کننده پروپوزال خود را مورد بحث گذاشت. امروز گفت وگو درباره موضوعات کلیدی باقیمانده است.


در وین باید تصمیمات سیاسی گرفته شود، ایران تصمیات سیاسی خود را سال ها پیش گرفته و در برجام مانده است.


اگر آمریکا و اروپا امروز به ایران پاسخ در چارچوب برجام دهند همین فردا می توانیم در وین اعلام کنیم که به توافق رسیدیم.


مجوز موافقت اصولی اولین صندوق سرمایه گذاری در املاک و مستغلات صادر شد.



ترین های معاملات بورس


فلزات اساسی ها، خودرویی ها و شیمیایی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، سرمایه گذاری و فلزات اساسی به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات بودند. امروز نمادهای وسکرد، خپارس و خودرو نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی


امروز صنعت کانی های فلزی پذیرای بیشترین پول از سوی حقیقی های بازار بودند. در مقابل بیشترین خروج نقدینگی های خرد از شیمیایی ها و بانکی ها صورت گرفت. در بین نمادها نیز تجلی و فسبزوار بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و فملی و وگردش بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند .



علیرغم اینکه بازارهای موازی و موثر بر بازار سهام وضعیتی مساعد را سپری می‌کنند، بازار بورس تهران بی تفاوت به رکورد شکنی های قیمت نفت و بهبود نرخ دلار و افت نرخ بهره، امروز را متعادل پشت سر گذاشت و به پیشروی ۷ هزار واحدی شاخص کل بسنده کرد. البته ناگفته نماند که نصف بیشتر این رشد شاخص، در سایه فارس و فولاد رقم خورد .


بازار سرمایه مثبت آغاز کرد و تمام روز هم مثبت ماند، اما تحوا عجیب غریبی در بازار رخ نداد و همچنین به نظر می رسید بی رمقی و نظاره گر بودن سهامداران بیش از روزهای دیگر بود .


خودرویی ها روندی متعادل و مثبت داشتند. با صف خرید شدن خزامیا، موج تقاضا در این گروه بیشتر شد به طوری که عمده لیدرهای خودرویی تا محدوده های بالغ بر ۲+ بالا آمدند. در نهایت ایران خودرو ۱+ خورد و در قیمت ۲۰۲ تومان متوقف شد. خساپا به سبز پوش ماندن در مرز صفر معاملاتی رضایت داد. خپارس رشد ۳ درصدی قیمت را رقم زد و علاوه بر خزامیا، خشرق نیز رشد حداکثری قیمت را تجربه کرد .


بانکی ها هم از آن دسته صنایعی بودند که ترجیح دادند کل روز سبز پوش باشند اما از محدوده صفر معاملاتی خیلی فاصله نگیرند. به این ترتیب وتجارت در قیمت ۱۸۴ تومان و وبصادر در قیمت ۱۹۳ تومان روز را به پایان بردند. وبملت با رشد ۱ درصدی به ۳۱۲ تومان رسید. وپارس و وپاسار امروز هم معاملاتی مثبت داشتند و در مقابل سامان کل روز را در صف فروش در انتظار خریداران ماند .


عمده نمادهای فلزات اساسی در سایه فولاد مبارکه، رشد قیمت را تجربه کردند. فولاد با جهش بیش از ۳ درصدی به ۱۰۵۶ تومان رسید. فملی حدود ۲ درصد رشد کرد و در قیمت ۷۰۲ تومان به کارش پایان داد. فاسمین و کاوه ۱.۵+ خوردند و ذوب حوالی صفر تابلو بسته شد .


در شیمیایی ها نوری و فارس از جمله نمادهای پرتقاضا بودند. شگویا و شپدیس و پترول نیز روز را به نوسانات مثبت در محدوده صفر تابلو سپری کردند .


در دارویی ها دسانکو و دتوزیع با افزایش تقاضا همراه شدند و رشد حداکثری قیمت را تجربه کردند .


پالایشی ها هم سبزپوش ولی در حوالی صفر تابلو به استراحت یکروزه رفتند و به نسبت روز قبل تغییر چندانی در قیمت پایانشان حاصل نشد .


کانی های فلزی امروز نیز خوش درخشیدند و بیشترین نقدینگی را از سوی حقیقی ها جذب کردند. در این صنعت فزر و تجلی و کاما در سقف قیمتی امروز را پشت سر گذاشتند. ومعادن و کگل و کچاد هم متعادل و مثبت بودند .


به نظر می رسد تا ابهامات در وضعیت مذاکرات به پایان نرسد، این درجا زدن ها و سردرگمی ها پابرجا باشد .




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای ساذری، فسدید و دقاضی و در بازه ۳۰ روزه نمادهای سفارود، فسدید و ونفت بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را سصفها با ۳.۵۹ درصد، فاما با ۳.۵۷ درصد و اتکام با ۳.۴۴ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام غدشت با ۴.۹۸ درصد، وسرضوی با ۴.۹۷ درصد و وسصفا با ۴.۹۴ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار به نسبت روز گذشته افزایش ۲۰۰ تومانی داشته و هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۲۷ هزار و ۲۵۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید ۰.۹۳ درصد کاهش داشت و به ۱۲ میلیون و ۴۴ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۰۷ کاهش ارزش داشته و به محدوده ۱۸۵۷ دلار رسیده است .



انتهای خبر

0
0