همفکران
1400/12/21
15:20
گزارش بازار/ بدقولی برجام!

شاخص کل بورس تهران ۲۱امین روز معاملاتی از اسفند ماه ۱۴۰۰ را با افت بالغ بر ۱۵ هزار واحدی به پایان رساند و در سطح ۱ میلیون و ۳۳۲ هزار واحد متوقف شد. این شاخص بورسی از همان ابتدا با پرچم سرخ به میدان آمد و تمام روز را در مسیر نزولی سپری کرد. همسو با جو منفی حاکم بر بازار ، عمده نمادهای کوچک روندی نزولی داشتند و به این موجب...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران ۲۱امین روز معاملاتی از اسفند ماه ۱۴۰۰ را با افت بالغ بر ۱۵ هزار واحدی به پایان رساند و در سطح ۱ میلیون و ۳۳۲ هزار واحد متوقف شد. این شاخص بورسی از همان ابتدا با پرچم سرخ به میدان آمد و تمام روز را در مسیر نزولی سپری کرد.


همسو با جو منفی حاکم بر بازار ، عمده نمادهای کوچک روندی نزولی داشتند و به این موجب شاخص هموزن با افت ۳۵۰۰ واحدی به کارش پایان داد.


شپدیس، کچاد و شیراز بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. شپدیس و شیراز رشد حداکثری قیمت را تجربه کردند و با صف خرید بستند. کچاد با رشد ۲.۶ درصدی قیمت روز را به پایان رساند. فملی، شبندر و شستا بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. شبندر در کف قیمتی روزانه متوقف شد. فملی و شستا افت بالغ بر ۳ درصدی قیمت را تجربه کردند.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر افت قیمت نمادهای شاوان، صبا و فرابورس، ۸۸ واحد کاهش یافت و در عدد ۱۸ هزار و ۱۸۰ قرار گرفت. هرمز و دماوند نمادهایی بودند که بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص داشتند و مانع از افت بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه امروز حدود ۷۰۹ میلیارد تومان خروج پول از سوی سهامداران حقیقی صورت گرفت. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۶ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۵۳ میلیارد دلار رسید.




خبرهای موثر


تروئیکای اروپایی: هیچ کشوری نباید به دنبال بهره برداری از مذاکرات برجام باشد


بیانیه کشورهای فرانسه، انگیس و آلمان درباره توافق هسته ای: توافق بر سر مسئله هسته ای ایران همچنان گزینه روی میز است و باید هر چه سریع تر حاصل شود.


خروج احتمالی مذاکرات وین از مسیر اصلی خود می تواند به فروپاشی توافق نامه هسته ای ایران منجر شود.


هیچ کس نباید برای بهره برداری از این مذاکرات برای به دست آوردن ضمانت هایی که ربطی به این توافق نامه ندارد، تلاش کند.


جلسه غیر علنی مجلس با اسلامی برای بررسی مذاکرات وین


سخنگوی هیات رئیسه مجلس: فردا یکشنبه، جلسه غیرعلنی با حضور آقای اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی در مجلس شورای اسلامی تشکیل میشود.


موضوع این جلسه مذاکرات هستهای است و علاوه بر گزارش اسلامی، تعدادی از نمایندگان نیز به بیان نظرات خود میپردازند.


ریابکوف: روسیه در صورت لزوم عرضه گاز به اروپا را متوقف می‌کند


معاون وزیر خارجه روسیه: اگر لازم شود، روسیه عرضه گاز به اروپا را متوقف خواهد کرد. لیست پاسخ روسیه به تحریم‌های آمریکا آماده است.


بورل: اشتباه کردیم به اوکراین وعده دادیم


مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: بروکسل در دادن قول‌هایی که نمی‌توانسته آن‌ها را عملی کند دچار اشتباه شده و یکی از آن‌ها، وعده عضویت اوکراین در ناتو بوده است.


عشقی، رئیس سازمان بورس در پاسخ به سوال خبرنگاران:


شرایط بورس در سال آینده وابسته به بودجه است و با توجه به احکام کلی که تصویب شده، پیش پینی می‌شود که شرکت‌ها افزایش سرمایه و اقدامات توسعه‌ای می‌دهند و به واسطه ثباتی که سال آینده وجود دارد، فروش شرکت‌ها رشد چشم‌گیری خواهند کرد.


دامنه نوسان به هیچ وجه به برجام گره نخورده اما قطعا اصلاحات زیر ساخت بازار نیازمند تعادل نسبی در بازار است که به مروز پیش خواهد آمد. اصلاح ساختار بازار در شرایطی باید انجام شود که بازار کمترین نوسان را خواهد داشت و با توجه به این که بازار اخیرا نشان داده که به تعادل رسیده در سال آینده در مورد دامنه نوسان تصمیم‌گیری خواهد شد.


ترین های معاملات بورس


نفتی ها، خودرویی ها و بانکی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، بانک و چند رشته ای به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای خودرو، شستا و وبملت نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.



ورود و خروج پول های حقیقی



طی امروز تنها شیمیایی ها بودند که ورود پول از سوی حقیقی های بازار را تجربه کردند. در مقابل بیشترین خروج نقدینگی های خرد از نفتی ها و بانکی ها صورت گرفت. در بین نمادها نیز پارس و شیراز بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و وبملت و شبندر بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



بازار بورس تهران آخرین هفته معاملاتی سال ۱۴۰۰ را متاثر از اخبار سیاسی و پیچیده تر شدن شرایط مذاکرات برجامی و توقف آن، سرخپوش آغاز کرد و روزی تمام منفی را پشت سر گذاشت.


اگرچه امروز اوره ای ها و برخی از صنایع کوچک نظیر غذایی و زراعت و ... رشد قیمتی را تجربه کردند، اما در عمده صنایع بازار فروشندگان بودند که برتری داشتند.


در صنعت خودرو شاهد به آتش کشیده شدن عمده نمادها بودیم. ایران خودرو تا قیمت ۲۰۸ تومان عقب نشینی کرد. خساپا ۱۶۰ تومان شد و با صف فروش بست. خزامیا، خپارس و خگستر افت حداکثری قمیت را تجربه کردند.


بانکی ها امروز را به دست و پنجه نرم کردن با فروشندگان پشت سر گذاشتند. وبملت در قیمت ۳۴۱ تومان بسته شد. وپارس و وپست با افت حدود ۴ درصدی قیمت به خط پایان رسیدند. وپاسار در مرز صفر معاملاتی خود را نگه داشت. وبصادر و وتجارت در کف قیمتی روزانه به کارشان پایان دادند.


در حالی که در فلزات اساسی ها شاهد افت یکپارچه قیمت ها بودیم، کاوه با افزایش تقاضا همراه شد و با صف خرید بست. فملی ۳.۵- خورد و در ۶۹۲ تومان متوقف شد. فولاد در محدوده منفی ۱.۵ از حرکت بازایستاد. ذوب ۳.۶ درصد افت قیمتی را به ثبت رساند.


کانه های فلزی معاملاتی متعادل تر داشتند. تجلی با افت ۲.۵ درصدی بست. کدما در سقف قیمتی با صف خرید به کارش پایان داد. کچاد در محدوده مثبت ۲.۶ درصدی در قیمت ۱۶۴۸ تومان متوقف شد. ومعادن به نوسانات مثبت در مرز صفر معاملاتی اکتفا کرد.


در شیمیایی ها شاهد درخشش شپدیس و شیراز در سقف قیمتی روزانه بودیم. پارس، خراسان و شغدیر نیز رشد قیمتی را تجربه کردند.


پالایشی ها از همان آغاز منفی شروع کردند. اگرچه رنج کشی هایی در جهت مثبت شدن در آن ها شکل گرفت اما نتیجه ای نداشت و با افت حداکثری قیمت به کارشان پایان دادند.


در غذایی ها نظیر غبشهر، غمارگ، غاذر و در زراعتی ها نظیر زقیام، زکشت، زدشت به تماشای قدرتنمایی خریداران نشستیم.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای فبستم، وامیر و پشاهن و در بازه ۳۰ روزه نمادهای فبستم، پشاهن و وتوسم بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را تکنو با ۳.۸۷ درصد، ولیز با ۳.۵۳ درصد و سکرد با ۳.۴ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام غدشت با ۴.۹۹ درصد، سقاین با ۳.۹۲ درصد و دسبحا با ۳.۸۹ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار به نسبت روز چهارشنبه ۴۲۰ تومان افزایش یافته و هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۲۵ هزار و ۷۵۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید ۰.۹۶ درصد افزایش داشت و به ۱۲ میلیون و ۳۲۸ هزار تومان رسید.


انس طلا هنوز قیمت نخورده و در محدوده ۱۹۸۵ دلار باقی مانده است.


انتهای خبر

0
0