همفکران
1401/11/25
18:27
گزارش بازار/ بی رمق در انتظار یک تلنگر!

شاخص کل بورس تهران در ۲۵امین روز از بهمن ماه ۱۴۰۱ با افت بالغ بر ۱۰ هزار واحدی مواجه شد و تا سطح ۱ میلیون و ۵۳۷ هزار واحد عقب نشینی کرد. شاخص هموزن حدود یکساعتی در مدار مثبت مقاومت کرد و حتی بیش از ۲ هزار واحد بالا آمد اما در نهایت وقتی دید نمی تواند بیشتر از این در برابر عرضه ها ایستادگی کند، نزولی شد و با افت حدود ۳۴۰۰ واحدی روز را به پایان برد.بازار را در طول روز اگر دنبال کنیم می‌بینیم جوری است که نه عرضه ای به شکل جدی در سیستم وجود دارد و نه تقاضای بزرگی را در بازار شاهدیم.

به گزارش آوای آگاه، شاخص کل بورس تهران در ۲۵امین روز از بهمن ماه ۱۴۰۱ با افت بالغ بر ۱۰ هزار واحدی مواجه شد و تا سطح ۱ میلیون و ۵۳۷ هزار واحد عقب نشینی کرد.


شاخص هموزن حدود یکساعتی در مدار مثبت مقاومت کرد و حتی بیش از ۲ هزار واحد بالا آمد اما در نهایت وقتی دید نمی تواند بیشتر از این در برابر عرضه ها ایستادگی کند، نزولی شد و با افت حدود ۳۴۰۰ واحدی روز را به پایان برد.


کاوه، کگل و وسینا بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. کاوه و وسینا با برتری خریداران دنبال شدند و در نهایت با رشد حداکثری در صف خرید به خط پایان رسیدند. کگل سبزپوش در مرز صفر معاملاتی متوقف شد. فارس، پارسان و شستا بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. فارس حوالی بازه منفی ۲ درصدی به کارش خاتمه داد. پارسان بالغ بر ۳ درصد افت قیمتی را تجربه کرد و شستا ۲- خورد.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر کاهش قیمت نمادهای آریا و بپاس و و مارون، ۱۴۰ واحد به عقب رفت و در سطح ۲۰ هزار و ۳۰ واحد قرار گرفت. سرچشمه و کگهر نمادهایی بودند که بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص داشتند و مانع از افت بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه امروز حقیقی ها ۴۷۹ میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس حدود ۷۲ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۵۵ میلیارد دلار رسید.



ترین های معاملات بورس


فلزات اساسی ها، شیمیایی ها و خودرویی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت انبوه سازی، فلزات اساسی و خودرو میزبان بیشترین حجم معاملات بودند . امروز نمادهای وساخت، شستا و فاذر نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول حقیقی



برای سومین روز متوالی صندوق های سرمایه گذاری بیشترین نقدینگی حقیقی را جذب کردند و صدرنشین شدند. در مقابل بیشترین خروج پول های خرد از دو صنعت فلزت اساسی و فرآورده های نفتی صورت گرفت. صندوق پتروآگاه و نماد سصفها بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای کگل و غدشت بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.


بازار بورس تهران امروز هم تک و تنها گوشه ای نشست و به تماشای عشاق (بازارهای موازی) نشست. نماگر ها نزولی بودند و کوچک و بزرگ در مدار منفی حرکت کردند. امروز تقریبا هیچ گروهی با ورود حقیقی ها همراه نبود. حجم و ارزش معاملات نیز در پایینترین سطوح باقی ماند و بار دیگر نگرانی ها را در خصوص کمای معاملاتی بیشتر کرد. ابطال معاملات فولادی در بورس کالا، جریمه خبهمن توسط سازمان تعزیرات به جرم گرانفروشی و از همه مهمتر ممنوعیت فروش ارز پتروشیمی ها و شرکتهای زیرمجموعه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) به صرافی های غیربانکی ۳ اتفاق مهمی بود که برای بازار امروز چاره ای جز سرخپوشی باقی نذاشت.


بازار را در طول روز اگر دنبال کنیم می‌بینیم جوری است که نه عرضه ای به شکل جدی در سیستم وجود دارد و نه تقاضای بزرگی را در بازار شاهدیم و هر تغییراتی و هر خبری چه مثبت چه منفی می تواند به سرعت مسیر فعلی بازار را تغییر داده و روند جدیدی را آغاز نماید.


بانکی ها امروز هم مشغول دست و پنجه نرم کردن با فروشندگان بودند و به جز وسینا، همگی با افت قیمتی مواجه شدند.


بانک سینا با جهش قیمتی و صف خرید سنگینی همراه شد. ظاهرا صندوق توسعه ملی تفاهمنامه ای را برای خرید ۳۳ درصد بلوک این بانک از بنیاد مستضعفان که قرار است در اسفند ماه عرضه شود امضا کرده است. بانک سینایی که تا قیمت های ۳۶۰ و ۴۲۰ تومان فعلا جای رشد داشته و قوی حمایت می شود. وتجارت امروز ۳- خورد و ۱۶۲ تومان شد. بانک تجارت ونیکی را اگهی کرده. اگرچه بعید است مشتری داشته باشد ولی ۲ دارایی دیگر این سهم اگهی می شود که مشتری دارد یکی گفته می شود بلوک فولاد و دیگری زمین طالقانی. بانک صادرات در قیمت های ۱۶۰ الی ۱۸۰ تومان فعلا روندش نوسانی دنبال می شود. وبصادری که امروز با افت ۲.۳ درصدی به ۱۶۵ تومان رسید، انتظار می رود در صورت فروش سهام شرکت های زیر مجموعه خود تحولات مثبتی را تجربه کند.


خودرویی ها یکپارچه منفی دنبال شدند. خگستر بالغ بر ۴ درصد افت قیمتی را تجربه کرد و تا ۳۷۷ تومان عقب رفت. ورنا نیز روندی منفی داشت و ۶۱۰ تومان شد. دیروز که معاملات خودرو در بورس کالا دوباره از سر گرفته شد، خرید کامیونت فورس بهمن دیزل ۴۰ و ۲۵ درصد ارزان تر از بازار آزاد برای خریداران رقم خورد. امروز ۶۵۰۰ خودرو در بورس کالا عرضه شد که این خودروها شامل تارا دستی از ایران خودرو با ۸۰ ٪ رقابت و قیمت ۴۶۰ میلیون تومان، ریسپکت با رقابت ۷۲.۸ ٪ و با قیمت ۱۱۱ میلیون تومان و فیدیلیتی ۵ با ۷۹.۵ ٪ رقابت و با قیمت ۱۳۶ میلیون تومان و فیدیلیتی ۷ نفره با قیمت ۱۵۳ میلیون تومان و با رقابت ۹۹ ٪ از بهمن موتور بود و در همه آن ها میزان تقاضا بیشتر ازعرضه بود.


در میان نفتی ها، تنها روغن موتوری ها بودند که توانستند سبزپوش به خط پایان برسند. در گروه روغن موتور محصولات با دلار ازاد تقریبا فروخته می شود و قیمت مواد اولیه تغییر نکرده که این می تواند حاشیه سود آنها را بالا می برد. شسپا با رشد حدود ۲ درصدی تا ۳۸۶ تومان پیشروی کرد.


در گروه دارو به نظر گزارش های ماهانه بهمن می تواند مورد توجه باشد. امروز داروسازی تولید دارو اطلاعیه افزایش نرخ ۸۶ و ۷۲ درصدی را در محصولات خود اعلام کرد. علاوه بر این داروسازی سبحان خبر از فروش ۳۰ میلیارد تومان و همچنین دیران از فروش ۵ میلیارد تومان از محصولات خود را به پخش البرز منتشر کرد.


در ساختمانی ها روند نوسانی ادامه دارد. ساختمانی هایی که بازار همچنان به واسطه امارهای جهشی قیمت مسکن توجه خاصی به سهام این گروه دارد. وساخت، ثشرق و ثالوند امروز خوش درخشیدند و رشد حداکثری قیمت را تجربه کردند.





نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نماد های فسا، فجوش و وثخوز و در بازه ۳۰ روزه نمادهای سپ، تکشا و مبین بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را اتکام با ۴.۸۹ درصد، دسبحا با ۳.۹۳ درصد و فاما با ۳.۵۶ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام زپارس با ۳.۸۷ درصد، پاکشو با ۳.۷۴ درصد و سیدکو با ۳.۶۲ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


نرخ دلار به نسبت روز گذشته افزایش ۲۸۰ تومانی داشت و اکنون نیز در محدوده ۴۵ هزار ۹۶۰ تومان در حال معامله است .


سکه طرح جدید با رشد ۱.۳۹ درصدی، به ۲۵ میلیون و ۴۵۱ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۲۶ درصد افزایش ارزش داشت و به محدوده ۱۸۵۷ دلار رسیده است.



انتهای خبر

0
0