همفکران
1401/06/21
16:43
گزارش بازار/ تلاش ناکام فولادی ها!

شاخص کل بورس تهران در ۲۱امین روز از شهریور ماه ۱۴۰۱ با افت حدود ۱۸۰۰ واحدی مواجه شد و تا سطح ۱ میلیون و ۳۸۸ هزار واحد عقب نشینی کرد. این شاخص بورسی بیشتر نیمه اول را در مدار مثبت سپری کرد و حتی در ۴۰ دقیقه ابتدایی حدود ۲ هزار وحد رشد را رقم زد اما در ادامه نزولی شد و علی رغم تلاش هایی که در واپسین لحظات کرد، سرخ پوش به خط پایان رسید. شاخص هموزن هم صعودی آغاز بکار کرد ولی...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران در ۲۱امین روز از شهریور ماه ۱۴۰۱ با افت حدود ۱۸۰۰ واحدی مواجه شد و تا سطح ۱ میلیون و ۳۸۸ هزار واحد عقب نشینی کرد. این شاخص بورسی بیشتر نیمه اول را در مدار مثبت سپری کرد و حتی در ۴۰ دقیقه ابتدایی حدود ۲ هزار وحد رشد را رقم زد اما در ادامه نزولی شد و علی رغم تلاش هایی که در واپسین لحظات کرد، سرخ پوش به خط پایان رسید.


شاخص هموزن هم صعودی آغاز بکار کرد ولی زودتر از شاخص کل پا پس کشید و به مدار منفی رفت. این شاخص به نسبت روزهای اخیر افت کمتری را متحمل شد و در نهایت ۵۴۴ پله به عقب رفت.


فولاد، نوری و فخوز بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. فولاد با رشد حدود ۲ درصدی قیمت همراه شد و دو نماد دیگر سبزپوش در محدوده صفر تابلو متوقف شدند. کگل، فارس و کچاد بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. کگل با عرضه بیشتری مواجه بود و با افت حدود ۴ درصدی قیمت به کارش پایان داد. فارس سرخپوش در مرز صفر معاملاتی متوقف شد و کچاد ۱.۵- خورد.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر کاهش قیمت نمادهای صبا و کگهر و دماوند، با افت ۶۸ واحدی به کارش پایان داد و در سطح ۱۸ هزار و ۷۵۵ واحد قرار گرفت. آریا و بمپنا نمادهایی بودند که بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص داشتند و مانع از افت بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه طی معاملات امروز کدهای حقیقی ۲۳۱ میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس حدود ۶۵ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۵۱ میلیارد دلار رسید.




ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، شیمیایی ها و فلزات اساسی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، هلدینگ و بانک به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای شستا، خودرو و خساپا نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز فلزات اساسی ها تحت تاثیر معاملات فولاد، بیشترین نقدینگی حقیقی را جذب کردند. در مقابل شرکت های چند رشته ای و شیمیایی ها بیشترین مقدار از پول های خرد را از دست دادند. نمادهای فولاد و فخوز بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای بپاس و صبا بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



بازار امروز اگرچه شروع خوبی داشت اما تداوم روند رکودی در آن امری مشهود بود و خبری از وجود خریداران قوی نبود. به طوری که در یکساعت ابتدایی نه تنها ارزش معاملات خرد به هزار میلیارد تومان نرسید بلکه فروشندگان کم کم به میدان آمدند و نوسانات منفی مجددا فزونی یافت.


در یکساعت پایانی به دنبال رنج کشی های مثبت در فولاد و پالایشی ها و خودرویی کمی جو بازار بهتر شد و تقاضا بهبود یافت. اما در مجموع سومین روز معاملاتی هفته هم منفی پشت سر گذاشتیم.


خودرویی ها در دقایق پایانی موتورشان روشن شد. ورنا تا محدوده ۴+ پیشروی کرد. خودرو ۲.۵+ خورد و به بالای ۲۰۰ تومان بازگشت. خساپا با رشد ۲ درصدی قیمت همراه شد و به ۱۸۵ تومان رسید. خگستر نیز تا محدوده مثبت ۲ درصدی رشد کرد و مجددا سطح ۳۰۰ تومانی را پس گرفت.


بانکی ها نیز به نسبت روزهای قبل با افزایش تقاضا همراه شدند. وبصادر و وتجارت با رشد ۱.۵ درصدی به محدوده ۱۴۷ تومان رسیدند. دی و سامان در مرز صفر معاملاتی نبض مثبت زدند. وبملت اما همچنان مشغول دست و پنجه نرم کردن با فروشندگان بود و با افت ۱ درصدی در قیمت ۲۷۰ تومان به کارش پایان داد.


تعداد نمادهای مثبت در فلزات اساسی ها روندی صعودی داشت. ذوب، فاسمین، فخوز و فملی سبزپوش در محدوده صفر تابلو متوقف شدند. فولاد ۲+ خورد و پس از جا به جایی ۵۴ میلیون برگه سهم به واسطه انتشار یک شفاف سازی متوقف شد. فسرب امروز در چشم خریداران بود و در قیمت ۱۲۹ تومان خریداران را صف نشین کرد. فمراد و فپنتا از کوچک های فلزی پرطرفدار بودند. در مجموع بزرگان فولادی با اثر مثبت بر شاخص، مانع ریزش بیشتر شاخص کل شدند اما نتوانستند شاخص را سبز کنند.


سیمانی ها نیز امروز توانستند متعادل و مثبت باشند. سقاین و سهرمز و سصفها از پرتقاضاترین نمادهای این گروه بودند که به صف خرید رسیدند و تا پایان این صف پابرجا ماند.


نفتی ها عمدتا سبزپوش بستند. شسپا ۲+ خورد و ۳۱۶ تومان شد. شتران با رشد ۱ درصدی قیمت همراه و به ۴۷۹ تومان رسید. دیگر نمادهای این صنعت در مرز صفر معاملاتی نبض مثبت زدند.


قند و شکری ها، لیزینگی ها، کشیرانی ها و غذایی ها از جمله صنایع کوچک مورد توجه خریداران بودند.


این روزها به موجب ابهامات پیش رو و تنگناهای نقدینگی، حتی حقوقی ها نیز میل چندانی به سرمایه گذاری در بازار سهام ندارند. بنابراین شاخص های بنیادی بازار روز به روز به محدوده های ارزندگی بیش از پیش نزدیک می شوند.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای وسبحان، تابا و کقزوی و در بازه ۳۰ روزه نمادهای وایرا، صبا و ولغدر بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را بکاب با ۴.۷۷ درصد، سهرمز با ۳.۷۴ درصد و خکار با ۳.۲۸ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام قپیرا با ۴.۳ درصد، ثاباد با ۳.۴۶ درصد و واعتبار با ۳.۴ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


نرخ دلار به نسبت روز گذشته رشد ۳۱۰ تومانی داشت و هم اکنون در محدوده ۳۰ هزار ۹۶۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید با رشد ۱.۰۹ درصدی، به ۱۴ میلیون و ۳۱۲ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۴۴ افزایش ارزش داشت و به محدوده ۱۷۲۵ دلار رسیده است.



انتهای خبر

0
0