همفکران
1401/07/18
17:19
گزارش بازار/ پیشتازی دقیقه نودی پالایشی ها

شاخص کل بورس تهران ۱۸امین روز از مهر ماه ۱۴۰۱ را با افت ۱۱۶۰ واحد دیگر را از دست داد و تا سطح ۱ میلیون ۳۰۳ هزار واحد عقب نشینی کرد. این شاخص بورسی که بالغ بر ۲ هزار واحد کاهش را رقم زده بود، در دقایق پایانی به موجب رنج کشی های مثبت توانست هزار واحد از افت امروز را جبران کند. شاخص هموزن متعادلتر از دیروز بود و اگرچه در دقایق پایانی کمی رو به بالا شد اما در مجموع، همچون دیگر نماگرها نزولی بود و با از دست دادن ۳۲۵ واحد، سرخ پوش به خط پایان رسید.

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران ۱۸امین روز از مهر ماه ۱۴۰۱ را با افت ۱۱۶۰ واحد دیگر را از دست داد و تا سطح ۱ میلیون ۳۰۳ هزار واحد عقب نشینی کرد. این شاخص بورسی که بالغ بر ۲ هزار واحد کاهش را رقم زده بود، در دقایق پایانی به موجب رنج کشی های مثبت توانست هزار واحد از افت امروز را جبران کند.


شاخص هموزن متعادلتر از دیروز بود و اگرچه در دقایق پایانی کمی رو به بالا شد اما در مجموع، همچون دیگر نماگرها نزولی بود و با از دست دادن ۳۲۵ واحد، سرخ پوش به خط پایان رسید.


شپنا، شتران و شبندر بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. شپنا پر تقاضاتر بود و با رشد ۴ درصدی به کارش پایان داد. دو نماد دیگر در مدار مثبت ۳ درصدی متوقف شدند.


میدکو، وپاسار و فملی بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. میدکو با افت بالغ بر ۲ درصدی قیمت مواجه شد. دو نماد دیگر به توقف در مرز صفر معاملاتی اکتفا کردند.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر کاهش قیمت نمادهای بپاس و آریا و کگهر، با افت ۵۰ واحدی مواجه و در سطح ۱۷ هزار و ۷۷۳ واحد قرار گرفت. زاگرس و شاوان نمادهایی بودند که بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص داشتند و مانع از افت بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه طی معاملات امروز حقیقی ها حدود ۲۰۰ میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۲ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۳۲ میلیارد دلار کاهش یافت.



ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، شیمیایی ها و نفتی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، هلدینگ و بانک به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای شستا، خساپا و خودرو نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز رایانه ای ها بیشترین نقدینگی حقیقی را جذب کردند. در مقابل شیمیایی ها و فلزات اساسی ها بیشترین مقدار از پول های خرد را از دست دادند. نمادهای تپسیح و وطوبی بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای بپاس و شستا بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



بازار امروز متعادل تر از روز گذشته دنبال شد. البته در مجموع تفاوت چندانی را به نسبت روزهای اخیر شاهد نبودیم اما در قیاس با دیروز، هم نمادهای مثبت بیشتری به چشم میخورد و هم تعداد سهم های بیشتری توانستند در مرز صفر معاملاتی سنگر بگیرند و با افت قیمتی مواجه نشوند.


عمده نمادهای خودرویی حوالی صفر تابلو در جا زدند. ورنا و خگستر تا محدوده مثبت ۲ بالا آمدند اما در نهایت به توقفی سبز در صفر تابلو بسنده کردند. ایران خودرو ۱۹۸ تومان و خساپا ۱۷۷ تومان شدند.


در میان بانکی ها، دی حدود ۲ درصد رشد کرد و به ۵۸ تومان رسید. وبملت، وتجارت و وبصادر بعد از نوساناتی که هم در مدار مثبت و هم در مدار منفی داشتند، حوالی صفر تابلو متوقف شدند و تغییر قیمتی خاصی به نسبت روز قبل نداشتند.


فلزات اساسی ها نیز عمدتا در محدوده صفر تابلو درجا زدند، نظیر فولاد و فملی و کاوه و ذوب. فگستر، فپنتا و فجان از پرتقاضاهای این گروه بودند و با رشد قیمتی همراه شدند.


بعد از خبری که در خصوص انتشار گسترده اوراق تبعی توسط صندوق سرمایه گذاری مشترک توسعه بازار منتشر شد، سازمان برنامه و بودجه هرگونه افزایش در نرخ و سقف گاز صنایع را رد کرد. اگرچه طبق تجربه! هنوز نمی توان با قاطعیت در خصوص تکذیب شدن یا نشدن این خبر اعلام وضعیت کرد، اما با کاهش محسوس نرخ گاز در هاب اروپایی، می توان انتظار داشت که روزهای بهتری برای پتروشیمی ها در پیش باشد. به این ترتیب امروز زاگرس و شفن با اقبال خریداران همراه شده و در سقف قیمتی با صف خرید به کارشان پایان دادند.


در حالی به انتشار گزارش های ۶ ماهه شرکت ها نزدیک می شویم که پیش گویی ها در خصوص صورت مالی های خوب پالایشی ها، بیش از پیش قوت گرفته و همین امر یکی از دلایلی بود که موجب شد امروز پالایشی ها از جمله صنایع پرتقاضای بازار باشند و در دقایق پایانی مورد توجه خریداران قرار بگیرند. شپنا ۴ درصد رشد کرد و ۵۸۹ تومان شد. شتران و شبندر بیش از ۳ درصد افزایش قیمتی داشتند و به ترتیب به ۴۵۹ تومان و ۷۱۸ تومان رسیدند. شاوان ۵+ خورد و با صف خرید بست.


در دارویی ها داوه و در سیمانی ها سصفها و سبزوا پرتقاضا ظاهر شدند.


زراعتی ها و غذایی ها از دیگر صنایع سبزپوش بازار امروز بودند.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای حبندر، شفارا و پشاهن و در بازه ۳۰ روزه نمادهای حبندر، اپال و بسویچ بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را سهرمز با ۵.۹۹ درصد، شپارس با ۴.۱۳ درصد و چفیبر با ۳.۹۴ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام بشهاب با ۴.۱۳ درصد، فمراد با ۴.۰۴ درصد و وآذر با ۳.۸۶ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


نرخ دلار به نسبت روز گذشته تغییر محسوسی نداشت و هم اکنون در محدوده ۳۲ هزار ۵۵۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید رشد ۰.۲۵ درصدی داشت و به ۱۴ میلیون و ۸۴۵ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۸۹ درصد افت ارزش داشت و به محدوده ۱۶۸۰ دلار رسیده است.


انتهای خبر

0
0