همفکران
1401/08/15
19:13
گزارش بازار/ تداوم ریتم مثبت

شاخص کل بورس تهران ۱۵امین روز از آبان ماه ۱۴۰۱ را با رشد بیش از ۱۶ هزار واحدی به پایان برد و تا سطح ۱ میلیون و ۳۴۴ هزار واحد پیشروی کرد. برای دومین روز متوالی شاهد حرکت پرشتاب اینش اخص بورسی در مدار صعودی بودیم. شاخص هموزن امروز هم پا به پای شاخص کل با سرعت رو به بالا حرکت کرد و با رشد بیش از ۱ درصدی، بالغ بر ۵ هزار واحد دیگر بر ارتفاعش افزود. فملی، کگل و پارسان...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران ۱۵امین روز از آبان ماه ۱۴۰۱ را با رشد بیش از ۱۶ هزار واحدی به پایان برد و تا سطح ۱ میلیون و ۳۴۴ هزار واحد پیشروی کرد. برای دومین روز متوالی شاهد حرکت پرشتاب اینش اخص بورسی در مدار صعودی بودیم.


شاخص هموزن امروز هم پا به پای شاخص کل با سرعت رو به بالا حرکت کرد و با رشد بیش از ۱ درصدی، بالغ بر ۵ هزار واحد دیگر بر ارتفاعش افزود.


فملی، کگل و پارسان بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. فملی امروز هم با برتری خریداران دنبال شد و رشد ۵.۵ درصدی قیمت را رقم زد. کگل ۳+ خورد و پارسان در مدار مثبت ۱ درصدی متوقف شد. غکورش، غدشت و تنوین بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. غدشت افت حداکثری قیمت را تجربه کرد و با صف فروش بست. غکورش ۳- خورد و تنوین ۱ درصد کاهش قیمتی داشت.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر افزایش قیمت نمادهای شگویا و زاگرس و آریا، ۱۲۸ واحد رشد را به ثبت رساند و در سطح ۱۷ هزار و ۸۳۵ واحد قرار گرفت. مارون و بساما نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی را بر این شاخص داشتند و مانع از رشد بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه طی معاملات امروز حقیقی ها ۴۸ میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۳ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۲۹ میلیارد دلار رسید.




ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، فلزات اساسی ها و نفتی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، فلزات اساسی و هلدینگ به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای شستا، خساپا و خگستر نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز صندوق های قابل معامله و صنعت سرمایه گذاری صدر نشین جذب پول های حقیقی بودند. در مقابل نفتی ها و فراکاب ها بیشترین مقدار از پول های خرد را از دست دادند. صندوق اهرم و نماد شلرد بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای خاور و فولاد بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



بعد از یک روز رویایی، امروز شاهد شروعی متعادل در بازار بورس تهران بودیم. بازاری که برای دقایقی گوش به فرمان فروشندگان شد و موج هایی از عرضه شکل گرفت اما تسلیم نشد. به طوری که پس از گذشت یکساعت دوباره تقاضا جان گرفت و با سرازیر شدن خریداران، مجددا روند معاملات رو به بالا شد و تا پایان نیز بازار سهام بر مدار مثبت چرخید.


خودرویی ها در یکساعت پایانی با رنج های مثبت قوی توانستند به سوی سقف قیمتی جامپ کنند. ورنا، خگستر، خودرو، خساپا، خزامیا و خبهمن سوار بر موج تقاضا رشد حداکثری قیمت را رقم زدند و با صف خرید به کارشان پایان دادند. ایرانخودرو ۲۰۶ تومان شد و خساپا به ۱۸۶ تومان رسید. خاور جز پرحجم ترین نمادهای این صنعت بود که در محدوده صفر تابلو درجا زد و بیش از ۵۳۰ میلیون برگه سهم در آن جابه جا شد.


بانکی ها نیز یکپارچه سبزپوش بودند. وبصادر و سامان در سقف قیمتی خریداران را به صف نشاندند. وبملت به رشد ۲ درصدی بسنده کرد و ۲۷۹ تومان شد. بانک دی ۱.۵+ خورد و وتجارت با رشد حدود ۵ درصدی، حوالی ۱۴۳ تومان به خط پایان رسید.


فلزات اساسی ها همچون روز گذشته گرد و خاک نکردند اما در مجموع همگی با رشد قیمتی به کارشان پایان دادند. فملی که پرچم لیدری را بر عهده داشت، ۵.۵ درصد بالا آمد و به ۵۶۲ تومان رسید. فزرین، فسرب، کیمیا، فخوز و فولاژ از پرطرفدارهای این صنعت بودند که با رشد حداکثری همراه شدند و در صف خرید بستند. فولاد ۱+ خورد و ۴۹۹ تومان شد. ذوب با رشد ۲ درصدی به ۲۳۳ تومان رسید.


در میان دارویی ها دابور، دسانکو، دلر و دجابر تا سقف قیمتی پیشروی کردند و با برتری خریداران دنبال شدند.


در میان صنایع بزرگ، پالایشی ها تنها گروهی بودند که ترجیح دادن در مرز صفر معاملاتی استراحت کنند. شاوان و شبریز تنها نمادهای بودند که کمی بیشتر بالا آمدند و به ترتیب حدود ۲ و ۱ درصد رشد قیمتی را رقم زدند.


شیمیایی ها هم سوار بر این موج تقاضا شدند و برای دومین روز پیاپی به صعود ادامه دادند در این میان پتروشیمی ها تقاضا بیشتری داشتند تا جایی که شاراک، شغدیر و شگویا و همچنین شبصیر نیز خریدارانشان را در سقف قیمتی به صف نشاندند و تا آخر در مدار مثبت تاختند. نوری ۱+ خورد و زاگرس با رشد ۲ درصدی به ۱۰ هزار و ۴۳۵ تومان رسید.


امروز کوچک های بازار نیز در کانون توجهات بودند و توانستند پا به پای بزرگان در مسیر صعود گام بردارند. قند شکری ها، رایانه ای ها، مخابراتی ها، فراکاب ها و... از جمله این صنایع بودند.


رشد قابل توجه نرخ ارز با چاشنی رشد قیمتهای جهانی و همچنین ارزانی بیش از حد بازار سرمایه، سیگنال مهمی به بورس بازان داد که طی معاملات امروز و دیروز شاهد آن بویم. با توجه به قرار گرفتن شاخص در محدوده های مقاومتی، بازگشایی جهانی ها طی روز آینده نکته مهمی است که میتواند بر روند بازار اثر گذار باشد.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای فسدید، شسم و پشاهن و در بازه ۳۰ روزه نمادهای فسدید، پشاهن و غبهار بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را دجابر با ۳.۸۹ درصد، شوینده با ۳.۸۶ درصد و بیمه ما با ۳.۴۴ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام امید با ۱.۹۸ درصد، سپ با ۱.۹۴ درصد و کسرام با ۱.۵۳ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


نرخ دلار به نسبت روز گذشته کاهش ۲۰۰ تومانی داشت و هم اکنون در محدوده ۳۶ هزار تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید با رشد ۰.۷۱ درصدی، به ۱۴ میلیون و ۷۲۵ هزار تومان رسید.


انس طلا هنوز معامله نشده و در محدوده ۱۶۸۱ دلار باقی مانده است.


انتهای خبر

0
0