همفکران
1401/06/15
18:31
گزارش بازار/ عصر یخبندان!

شاخص کل بورس تهران در ۱۵امین روز از شهریور ماه ۱۴۰۱ با افت حدود ۶ هزار واحدی مواجه شد و تا سطح ۱ میلیون و ۴۲۰ هزار واحد عقب نشینی کرد. شاخص هموزن باز هم خلاف جهت دیگر نماگرها حرکت کرد و اگرچه نوسانات زیادی داشت ولی، در نهایت سبزپوش بست و با رشد ۴۰۰ واحدی همراه شد. های وب، خزامیا و تملت...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران در ۱۵امین روز از شهریور ماه ۱۴۰۱ با افت حدود ۶ هزار واحدی مواجه شد و تا سطح ۱ میلیون و ۴۲۰ هزار واحد عقب نشینی کرد.


شاخص هموزن باز هم خلاف جهت دیگر نماگرها حرکت کرد و اگرچه نوسانات زیادی داشت ولی، در نهایت سبزپوش بست و با رشد ۴۰۰ واحدی همراه شد.


های وب، خزامیا و تملت بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. خزامیا رشد حداکثری قیمت را تجربه کرد و با صف خرید به کارش پایان داد. تملت رشد حدود ۶ درصدی قیمت را رقم زد و های وب در مدار مثبت ۴ درصدی متوقف شد. فارس، فملی و شستا بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. هیچ کدام به صف فروش نرفتند. فارس با افت حدود ۲ درصدی قیمت مواجه شد و دو نماد دیگر در مرز صفر معاملاتی سرخپوش بستند.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر کاهش قیمت نمادهای آریا و شاوان و کگهر، با افت ۱۹ واحدی به کارش پایان داد و در سطح ۱۹ هزار و ۱۷۶ واحد قرار گرفت. خدیزل و فغدیر نمادهایی بودند که بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص داشتند و مانع از افت بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه طی معاملات امروز کدهای حقیقی ۸۴ میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس حدود ۶۷ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۵۶ میلیارد دلار رسید.




ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، شیمیایی ها و فلزات اساسی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، انبوه سازی و اطلاعات ارتباطات به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای خساپا، های وب و شستا نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز صنعت اطلاعات و ارتباطات صدرنشین ورود پول های حقیقی بودند. در مقابل شیمیایی ها و فلزات اساسی ها بیشترین مقدار از پول های خرد را از دست دادند. نمادهای آسیاتک و های وب بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای خساپا و فارس بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



امروز شاهد روندی متعادل و البته متمایل به منفی در بازار بورس تهران بودیم . ریتم کند معاملات همچنان ادامه داشت و ارزش و حجم معاملات در مقادیر حداقلی خود باقی ماند. این روزها نبودن صفوف فروش عجیب و غریب در کلیت بازار نشان می دهد که خریدار در بازار هست ولی انگیزه ای برای وارد میدان شدن ندارد.


اطلاعات و ارتباطاتی ها امروز علاوه بر اینکه حجم خوبی داشتند، بیشترین پول نقد را نیز جذب کردند. در این گروه، های وب و اسیاتک و اوان مورد توجه خریداران بودند. اسیاتک در قیمت ۲۱۰۳ تومان و اوان در قیمت ۱۲۴۷ تومان خریداران را صف نشین کردند. های وب ۴+ خورد و به ۳۲۲ تومان رسید.


عمده صنایع بزرگ متعادل دنبال شدند و روز را با افت محسوس قیمتی و درجا زدن در مدار منفی پشت سر گذاشتند.


اما در این میان خودرویی ها بهتر معاملات متعادلتری داشتند. به ویژه همزمان با بازگشت ایران خودرو به مدار معاملات که رنج کشی های مثبت در گروه شکل گرفت. خاور امروز هم تک ستاره خودرویی ها بود و تمام روز را در صف خرید به سر برد. نماد مذکور امروز به ۲۱۶ تومان رسید. خزامیا هم مورد توجه خریداران قرار گرفت و موفق شد با صف خرید در قیمت ۱۲۸۲ تومان به کارش پایان دهد. خودرو و خگستر و خساپا سبزپوش در محدوده صفر تابلو متوقف شدند.


در عمده نمادهای سیمانی بهبود تقاضا مشهود بود. ستران با رشد حدود ۴ درصدی به ۲۷۱۱ تومان رسید. سصفها و سخوز حدود ۲ درصد افزایش قیمتی را رقم زدند. سدشت، سنیر و سبزوا در سقف قیمتی با صف خرید بستند.


در میان زراعتی ها شاهد تداوم اقبال خریداران به نمادهای زکشت و زقیام بودیم. این دو نماد به ترتیب به ۲۸۱۰ و ۲۱۶ تومان رسیدند.


بازار سرمایه در حالی از نبود نقدینگی کافی رنج می‌برد که نوسان‌های شاخص کل بورس روز به روز کم و کمتر می‌شود و مسائلی نظیر روند رکودی بازارهای جهانی و مبهم ماندن نتایج مذاکرات برجام، باعث شده شرایط سرمایه گذاری در این بازار سخت تر از قبل شود و بیشتر به بلاتکلیفی سهامداران دامن بزند.


به این ترتیب این روز ها امری که مشهود است این است که بورس بازان به دلایل سیاسی و اقتصادی تمایلی به‌فروش سهام خود ندارند و خریداران هم دست به سینه به تماشا نشستند، بنابراین احتمالا روند رکودی بازار همچنان ادامه داشته باشد.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه و ۳۰ روزه نمادهای پشاهن، دحاوی و گشان بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را بکاب با ۴.۷۱ درصد، شپارس با ۳.۸۸ درصد و ولغدر با ۳.۶۱ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام ثاباد با ۳.۵۵ درصد، امید با ۳.۴۱ درصد و ساربیل با ۳.۱۶ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


نرخ دلار به نسبت روز گذشته افزایش ۲۴۰ تومانی داشت و هم اکنون در محدوده ۳۰ هزار ۱۷۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید با افت ۰.۳۴ درصدی، به ۱۳ میلیون و ۹۱۶ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۰۴ افزایش ارزش داشت و به محدوده ۱۷۱۱ دلار رسیده است.


انتهای خبر

0
0