همفکران
1401/02/20
15:26
گزارش بازار/ چالش های پیش رو; مچ اندازی با مقاومت ها

شاخص کل بورس تهران در ۲۰امین روز از اردیبهشت ۱۴۰۱، با افت محدود۵۷۱ واحدی مواجه و در سطح ۱ میلیون و ۵۳۹ هزار واحد متوقف شد. این شاخص بورسی برای دومین روز متوالی آغازی منفی داشت و اگرچه امروز را هم سرخ پوش به پایان رساند، اما توانست به موجب بهبود تقاضا افت بالغ بر ۴ هزار واحدی خود را به ۵۰۰ واحد کاهش دهد و بیشتر مسیر طی کرده در مسیر منفی را برگردد. امروز بازهم کوچک ها...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران در ۲۰امین روز از اردیبهشت ۱۴۰۱، با افت محدود۵۷۱ واحدی مواجه و در سطح ۱ میلیون و ۵۳۹ هزار واحد متوقف شد. این شاخص بورسی برای دومین روز متوالی آغازی منفی داشت و اگرچه امروز را هم سرخ پوش به پایان رساند، اما توانست به موجب بهبود تقاضا افت بالغ بر ۴ هزار واحدی خود را به ۵۰۰ واحد کاهش دهد و بیشتر مسیر طی کرده در مسیر منفی را برگردد.


امروز بازهم کوچک ها توانستند خود را در مرکز توجهات قرار دهند و شاخص هموزن را از مدار منفی خارج کنند، تا این شاخص بتواند امروز را با رشد ۲۰۰۰ واحدی به پایان برساند.


شبریز، کگل و زپارس بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. شبریز امروز هم صف خریدش پابرجا ماند و با رشد حداکثری قیمت به خط پایان رسید. کگل در مدار مثبت ۱ درصدی متوقف شد. زپارس پس از ۶ماه به گردونه معاملات بازگشت و با رشد ۳۸ درصدی به کارش پایان داد. فملی، کچاد و شپدیس بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. شپدیس توانست در مرز صفر معاملاتی سبزپوش ببندد. دو نماد دیگر افت بالغ بر ۱ درصدی قیمت را رقم زدند.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر افت قیمت نمادهای کگهر و هرمز و زاگرس، ۵ واحد کاهش یافت و در سطح ۲۱ هزار و ۸۹ واحد قرار گرفت. غصینو و بپاس نمادهایی بودند که بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص داشتند و مانع از افت بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه امروز ۹۷ میلیارد تومان خروج پول از سوی حقیقی ها صورت گرفت. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۷۷ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۶۶ میلیارد دلار رسید.





ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، شیمیایی ها و نفتی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، هلدینگ و بانک به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای شستا، خساپا و خودرو نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز زراعتی ها نقدینگی های خرد را بلعیدند و صدر نشین ورود پول های حقیقی شدند. در مقابل، یشترین خروج نقدینگی های خرد از فلزات اساسی ها و صندوق های قابل معامله صورت گرفت. دو نماد زپارس و سیمرغ بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای خکاوه و تاپیکو بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



بازار بورس تهران امروز را با تداوم عقب نشینی خریداران در بزرگان و توجه به تک نماد ها آغاز کرد. با گذشت نیم ساعت از بازار شاهد واکنش قیمتی سهام زراعتی و لبنی به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بودیم، به طوری که این صنایع یکپارچه سبز پوش شدند و خریداران را به صف نشاندند. در دقایق پایانی نیمه اول، در پالایشی ها و خودوریی ها رنج کشی های مثبت آغاز شد و به دنبال آن موجی از تقاضا در بازار شکل گرفت تا خریداران در کلیت بازار برتری یابند و رنگ سبز بر تابلو معاملات غالب شود. اما این موج مثبت در بزرگان پایدار نبود. به طوری که هیجانات خرید در این صنایع فروکش کرد و باقی روز در مداری از تعادل گذشت، اما در مقابل کوچک های بیشتری مورد توجه قرار گرفتند.


ابهامات ناشی از تحولات اقتصادی و روند بازارهای جهانی از چالش های پیش روی بازار می باشد و همچنین موضوعاتی چون معاملات بلوکی خودرویی ها و گزارش پالایشی ها و قطعی برق و... از دیگر نگرانی های بازار است. همه اینها در حالی است که شاخص به سطحی رسیده که می بایست از مقاومت ها عبور کند و دست به دست دادن شرایط مذکور کمی کار را سخت کرده است. البته در روز های اخیر حجم و ارزش خوب معاملات نشان داده که می توان پس از یک استراحت کوتاه انتظار داشت بازار دوباره به راه بیفتد و حرکت کند. اگرچه همیشه رفتار اقتصاد پس از آزادسازی ها، برای بازار و نرخ ارز و... مهم بوده اما به نظر می رسد در وضعیت فعلی، گزارش های ۱۲ماهه، خبرهای پالایشی و خودرویی و خبرهای برجامی رویداد های مهم تری هستند که میتوانند جهت حرکت بازار را کاملا تغییر دهند.


در معاملات امروز صندوق های توسعه و تثبیت در بازار نقش بسزایی داشتند که با اثرات خوبی همراه بود. بالاخره اینچنین عملکردها در روزهای حساس یک دلگرمی ویژه است.


و اما بازار امروز:


امروز خودرویی ها در فضای مثبت تری دنبال شدند. خشرق، خزامیا و خکرمان با صف خرید بستند. امروز تقاضا در ورنا و خگستر خوب بود به طوری که توانستند از منفی ها به مثبت بیایند و در نهایت در صفر تابلو متوقف شوند و با افت قیمتی مواجه نشوند. ایران خودرو متعادل بود. بیشتر روز را در محدوده صفر تابلو سپری کرد و در آخر به ۲۴۴ تومان رسید. خساپا امروز هم طرفداران بیشتری داشت و بیشترین حجم را در صنعت خودرو داشت. نماد مذکور رشد ۱ درصد قیمت را به ثبت رساند و ۲۳۰ تومان شد.


بانکی ها نیز معاملاتی متعادل را گذراندند. وبملت و وتجارت و وبصادر بدون تغییر قیمتی خاصی در حوالی صفر تابلو به کارشان پایان دادند. در این میان وشهر و وپست رشد حداکثری قیمت را داشتند و به ترتیب به ۵۲۰ تومان و ۴۰۹ تومان رسیدند.


سخنگوی صنعت برق در گفتوگو با ایرنا اعلام کرد که برای صنایع به خصوص صنایع فولادی قطعی برق نداریم. که این نیز خبر خوبی است و می تواند از ریسک های گروه های فولادی کم کند.


امروز فلزات اساسی ها عمدتا با افت قیمتی مواجه شدند. کاوه و فسرب و ذوب بالغ بر ۲ درصد کاهش قیمت داشتند. فملی ۱- خورد و ۷۳۱ تومان شد. فولاد حدود ۱ درصد افت کرد و به ۱۱۸۳ تومان رسید.


اکثر نمادهای شیمیایی در مرز صفر معاملاتی سنگر گرفتند و بدون تغییر قیمت به نسبت روز قبل به خط پایان رسیدند. در این میان بوعلی و شبصیر تقاضای خوبی داشتند و با حدود ۳ درصد رشد قیمتی همراه شدند.


و اما شبریز یکه تاز، امروز هم با دهن کجی به همگروهی هایش خریداران را در صف نگه داشت و با رشد حداکثری در قیمت ۲۰۱۸ تومان به کارش خاتمه داد. شپنا و شتران در نیمه دوم با بهبود تقاضا همراه بودند و موفق شدند سبزپوش در صفر تابلو ببندند و افت قیمتی را تجربه نکنند.


امروز زراعتی ها، لبنیاتی ها، غذایی ها، قند و شکری ها و لیزینگی ها عنان بازار را در دست داشتند و توانستند لقب شاگردان ممتاز بازار را از آن خود کنند.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای زپارس، جهرم و پلاست و در بازه ۳۰ روزه نمادهای زپارس، وشهر و شپاکسا بیشترین حجم مشکوک را داشت.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را سغرب با ۵.۳۵ درصد، پسهند با ۵.۰۵ درصد و تکنو با ۴.۷۳ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام دالبر با ۲.۶۱ درصد، سقاین با ۲.۲۵ درصد و زپارس با ۲.۰۹ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار به نسبت روز قبل ۴۰۰ تومان افزایش داشت و هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۲۸ هزار و ۹۵۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید ۱.۰۴ درصد رشد داشت و به ۱۳ میلیون و ۴۷۵ هزار تومان رسید.


انس طلا با ۰.۴۷ درصد افزایش ارزش، به محدوده ۱۸۶۲ دلار رسید.


انتهای خبر

0
0