همفکران
1401/06/20
16:38
گزارش بازار/ روزهای تکراری

شاخص کل بورس تهران در ۲۰امین روز از شهریور ماه ۱۴۰۱، ۶۷۰۰ واحد دیگر را از دست داد و تا سطح ۱ میلیون و ۳۹۰ هزار واحد عقب نشینی کرد. شاخص هموزن نیز همسو با کلیت بازار روندی نزولی داشت و علی رغم وجود تحرکات مثبت خریداران در برخی از صنایع کوچک، امروز هم سرخپوش بست و با افت ۲۵۰۰ واحدی مواجه شد...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران در ۲۰امین روز از شهریور ماه ۱۴۰۱، ۶۷۰۰ واحد دیگر را از دست داد و تا سطح ۱ میلیون و ۳۹۰ هزار واحد عقب نشینی کرد.


شاخص هموزن نیز همسو با کلیت بازار روندی نزولی داشت و علی رغم وجود تحرکات مثبت خریداران در برخی از صنایع کوچک، امروز هم سرخپوش بست و با افت ۲۵۰۰ واحدی مواجه شد.


شپدیس، نوری و تملت بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. تکلت با رشد بیش از ۳ درصدی قیمت همراه شد و دو نماد دیگر به نوسانات مثبت در محدوده صفر تابلو روز را سپری کردند. فارس، میدکو و حکشتی بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. حکشتی با عرضه بیشتری مواجه بود و با افت بالغ بر ۴ درصدی قیمت به کارش پایان داد. میدکو سرخپوش در مرز صفر معاملاتی متوقف شد و فارس حوالی ۲- از حرکت بازایستاد.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر کاهش قیمت نمادهای کگهر و زاگرس و خدیزل، با افت ۱۰۷ واحدی به کارش پایان داد و در سطح ۱۸ هزار و ۸۷۴ واحد قرار گرفت. حآفرین و توسن نمادهایی بودند که بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص داشتند و مانع از افت بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه طی معاملات امروز کدهای حقیقی ۲۵۲ میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس حدود ۶۵ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۵۲ میلیارد دلار رسید.




ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، فلزات اساسی ها و بانک ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، بانک و هلدینگ به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای شستا، خساپا و خودرو نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز زراعتی ها تنها صنعتی بودند که با جذب نقدینگی های حقیقی همراه و صدرنشین ورود پول های حقیقی شدند. در مقابل شیمیایی ها و بانکی ها بیشترین مقدار از پول های خرد را از دست دادند. نمادهای زپارس و حآفرین بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای وپاسار و بپاس بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



اگرچه در دقایق آغازین به نظر می رسید که خبری از فشار فروش های روز گذشته نیست و بازار در سر دارد که با حال و هوای بهتری دومین روز از هفته جاری را سپری کند، اما نبودن خریدار باعث شد که بازهم فروشندگان عنان را به دست بگیرند و روند نزولی و فرسایشی ادامه دار شود.


به این ترتیب بازار سرمایه امروز را نیز بی رمق و با تشدید عرضه ها به پایان رساند. این در شرایطی است که تلاش زیادی در جهت بهبود داشت، اما نتیجه ای نداشت و ناکام ماند. در نهایت امروز هم تنها این تک سهم ها در برخی گروه های خاص بودند که پرتقاضا ظاهر شدند.


روند منفی در خودرویی ها ادامه داشت به طوری که خساپا ۲ درصد دیگر افت منفی خورد و ۱۸۲ تومان شد. ایران خودرو به زیر ۲۰۰ تومان رفت و خگستر با افت ۱ درصدی مرز ۳۰۰ تومان را از دست داد.


بانکی ها یکپارچه سرخپوش بستند. وبملت ۳.۵- خورد و ۲۷۰ تومان شد. وبصادر و وتجارت با افت بالغ بر ۱ درصدی در محدوده های ۱۴۵ تومان به کارشان پایان دادند.


فولاد و فملی در مرز صفر معاملاتی با نوسانات منفی دنبال شدند و یک قدم دیگر به مرز ۵۰۰ تومانی نزدیک شدند.


غول های پالایشی نظیر شپنا، شبندر و شتران در مرز صفر معاملاتی سنگر گرفتند و با این کارشان به شاخص کمک بزرگی کردند که افت زیادی را متحمل نشود.


تقاضا برای شرکت های زراعتی تداوم داشت. زپارش با رشد ۴ درصدی به ۴۵۸۴ تومان رسید و زکشت و زمگسا در سقف قیمتی با صف خرید روز را به پایان بردند و سپید و سیمرغ در محدوده صفر تابلو نبض مثبت زدند.


آسیاتک تنها نماد سبزپوش مخابراتی ها بود و با افزایش حداکثری قیمت به ۲۳۳۴ تومان رسید.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه و ۳۰ روزه نمادهای شپارس و کشرق بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را قلرست با ۴.۶۹ درصد، بکاب با ۴.۶۲ درصد و وکار با ۲.۹۸ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام غدشت با ۶.۶۵ درصد، خاهن با ۳.۸۸ درصد و ثاباد با ۳.۸۴ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


نرخ دلار به نسبت روز گذشته رشد ۲۲۰ تومانی داشت و هم اکنون در محدوده ۳۰ هزار ۶۵۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید با رشد ۱.۰۳ درصدی، به ۱۴ میلیون و ۲۱ هزار تومان رسید.


انس طلا هنوز معامله نشده و در محدوده ۱۷۱۸ دلار باقی مانده است.


انتهای خبر

0
0