همفکران
1401/01/30
16:25
گزارش بازار/ در سایه آرامش; خبری از از خرید و فروش های هیجانی نبود

شاخص کل بورس تهران ۳۰ امین روز از فروردین ۱۴۰۱ را با رشد بیش از ۱۱ هزار واحدی به پایان رساند و در ارتفاع ۱ میلیون و ۵۱۳ هزار واحد قرار گرفت. این شاخص بورسی در دقایق ابتدایی سرخپوش بود و سپس به مدار صعودی بازگشت. اگرچه در نیمه دوم کمی متعادل شد، اما با بازگشایی شپنا مجددا شتاب گرفت و باز هم روزی مثبت را رقم زد ...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران ۳۰ امین روز از فروردین ۱۴۰۱ را با رشد بیش از ۱۱ هزار واحدی به پایان رساند و در ارتفاع ۱ میلیون و ۵۱۳ هزار واحد قرار گرفت. این شاخص بورسی در دقایق ابتدایی سرخپوش بود و سپس به مدار صعودی بازگشت. اگرچه در نیمه دوم کمی متعادل شد، اما با بازگشایی شپنا مجددا شتاب گرفت و باز هم روزی مثبت را رقم زد.


با اینکه امروز هم نوسانات منفی در شرکت های کوچکتر بیشتر از روزهای قبل بود، اما شاخص هموزن همچنان در مدار صعودی محکم گام برمیدارد و طی روز جاری خود را به بالای ۴۰۰ هزار واحد رساند.


فارس، شپنا و شبندر بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. فارس در سقف قیمتی با صف خرید روز را به پایان برد. شپنا پس از چندروز توقف امروز را با رشد ۱۰.۵ درصدی پشت سر گذاشت و شبندر در مدار مثبت ۲ درصدی متوقف شد. وغدیر، کگل و رمپنا بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. هیچ کدام به صف فروش نرفتند. وغدیر و کگل در مرز صفر معاملاتی متوقف شدند و رمپنا با افت بالغ بر ۱ درصدی به کارش پایان داد.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر رشد قیمت نمادهای غصینو، هرمز و بپاس، ۶۰ واحد افزایش یافت و به سطح ۲۰ هزار و ۷۶۵ واحد رسید. زاگرس و ومهان نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی را بر این شاخص داشتند و مانع از رشد بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه امروز پس از فراز و نشیب های فراوان، در نهایت تراز نقدینگی حقیقی ها منفی شد و تنها ۷ میلیارد تومان خروج پول از سوی حقیقی های بازار صورت گرفت. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۷۴ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۶۴ میلیارد دلار رسید.




خبرهای موثر


حذف یکباره ارز ۴۲۰۰ منتفی شد


وزیر اقتصاد: حرکت دولت در مسیر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گام به گام و تدریجی خواهد بود و حتما ارز ۴۲۰۰ تومانی یکباره حذف نخواهد شد.


بخشنامه عوارض صادراتی در مجلس پیگیری می‌شود


رییس کمیسیون اقتصادی مجلس: اگر وزارت صمت در تفسیر قانون بودجه مشکلی دارد می تواند از مجلس توضیح بخواهد؛ مبنای مجلس در وضع مالیات برای جلوگیری از خام‌فروشی بوده زیرا ارزش افزوده نظام اقتصادی، ما را به خارج از کشور منتقل نکند.


اگر بنا به تعیین عوارض هم باشد، وزارت صمت باید در بازه زمانی مشخصی و نه یک دفعه‌ای آن را اعمال می‌کرد.


وضع عوارض به غیر از مالیات بر محصولات معدنی صادراتی نیازمند بررسی‌های کارشناسی است و مجلس پیگیر آن خواهد شد.


ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، نفتی ها و شیمیایی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، چند رشته ای و بانک به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای شستا، خساپا و خودرو نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز کاغذی ها و دارویی ها بیشترین پول را از سوی حقیقی های بازار جذب کردند. در مقابل بیشترین خروج نقدینگی های خرد باز هم با اختلاف، از صندوق های قابل معامله صورت گرفت. دو نماد چکارن و شپنا بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای فملی و شتران بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



بازار بورس تهران امروز را منفی آغاز کرد ولی پس از گذشت نیم ساعت، به دنبال بهبود تقاضا، ورق برگشت و خریداران کم کم به میدان آمدند. به این ترتیب عمده نمادهای معالاتی، از کوچک گرفته تا بزرگ، تلاششان را برای خروج از مسیر نزولی کردند و برخی توانستند خود را به صفر تابلو و برخی به مدار مثبت برسانند. اما در مجموع امروز سایه آرامش بر بازار حاکم بود و خبری از هیجانات عجیب و غریب نبود.


ورنا از کف های قیمتی خود را به صف خرید رساند و اگرچه این صف تا انتها پایدار نبود اما با رشد بیش از ۵ درصدی به خط پایان رسید و ۵۸۰ تومان شد. خگستر، خبهمن، خودرو و خساپا به سنگرگیری در مرز صفر معاملاتی اکتفا کردند و تغییر قمیتی خاصی نداشتند. خزامیا امروز با اقبال خریداران همراه شد و توانست رشد حداکثری قیمت را تجربه کند و به ۸۵۳ تومان برسد.


بانکی ها در مجموع مثبت معامله شدند. وپست، وپارس و نوین در سقف قیمتی با صف خرید بستند. وبملت و وبصادر با رشد بیش از ۱ درصدی روز را به پایان بردند. وتجارت ۳.۶+ خورد و به محدوده ۲۲۰ تومان رسید.


فاسمین امروز با افزایش عرضه مواجه شد و افت ۲ درصدی قیمت را به ثبت رساند. ذوب حدود ۱ درصد عقب نشینی داشت و در قیمت ۲۷۵ تومان بست. فملی، کاوه و فخوز بدون تغییر چشمگیر قیمت به نسبت روز گذشته، حوالی صفر تابلو متوقف شدند.


خریداران در عمده نمادهای شیمیایی تصمیم به عقب نشینی گرفتند و به این ترتیب این نمادها در بین محدوده های ۰ و ۱ به نوسان پرداختند. فارس در این میان به سقف قیمتی رسید و با بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص روز را به پایان برد. شپدیس مثبت و متعادل بود و ۱۸ هزار و ۵۵ تومان شد.


دارویی ها امروز با برتری خریداران دنبال شدند. دجابر ۶+ خورد و به ۱۰۶۴ تومان رسید. دتوزیع در یک قدمی صف خرید بست و ۳۱۶۵ تومان شد. برکت، دلر، دابور و تاپیکو با رشد بیش از ۲ درصدی قیمت به خط پایان رسیدند.


پالایشی ها از آن دسته صنایعی بودند که اولین چراغ سبز را در بازار امروز روشن کردند. شبریز به پرطرفداری دیروز نبود و در حوالی صفر تابلو درجا زد. شتران حدود ۳ درصد بالا آمد و ۵۹۲ تومان شد. شپنا پس از چندروز توقف، با رشد ۱۰ درصدی در قیمت ۶۰۱ تومان به میادین بازگشت و با جابه جایی ۳۷۲ میلیون برگه سهم توانست جز بهترین نمادهای امروز باشد.


در میان شرکت های کوچک ، میتوان بیمه ای ها را جز صنایع پرتقاضای بازار امروز دانست.


در مجمع غبهشهر تقسیم سود ۷ تومانی به ازای هر سهم تصویب شد اما در مجمع آریا ساسول که به ازای هر سهم سود ۹۴۰ توماین تصویب کرد، امیرحسین بحرینی مدیرعامل آریاساسول از پایان همکاری خود با این شرکت خبر داد. در انتهای مجمع دسانکو نیز به نقسیم سود ۹۰ درصدی معادل ۲۲۰ ر یال به ازای هر سهم رضایت داده شد.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه و ۳۰ روزه نمادهای وکبهمن، داسوه و والبر بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را تکنو با ۴.۵۵ درصد، سدشت با ۳.۸۵ درصد و دفرا با ۳.۸۴ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام بیمه ما با ۲.۷۸ درصد، دیران با ۲.۵۹ درصد و غدشت با ۲.۵۶ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار به نسبت روز قبل ۲۵۰ تومان کاهش داشت و هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۲۷ هزار و ۴۹۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید ۰.۲۴ درصد کاهش داشت و به ۱۳ میلیون و ۱۶۳ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۱۵ درصد افزایش ارزش داشت و به محدوده ۱۹۷۸ دلار رسید.


انتهای خبر

0
0