همفکران
1401/03/09
16:36
گزارش بازار/ چراغ سبز شاخص در سایه پتروشیمی ها

شاخص کل بورس تهران نهمین روز از خرداد ۱۴۰۱ را با رشد ۳۳۰۰ واحدی به پایان رساند و در ارتفاع ۱ میلیون و ۵۳۷ هزار واحد قرار گرفت. این شاخص بورسی روزی نوسانی را پشت سر گذاشت و در نهایت توانست در مدار مثبت باقی بماند و با افزایش ارتفاع روز را به پایان ببرد. اگرچه در برخی شرکت های کوچک شاهد برتری تقاضا بودیم که موجب سبزپوشی شاخص هموزن شد اما...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران نهمین روز از خرداد ۱۴۰۱ را با رشد ۳۳۰۰ واحدی به پایان رساند و در ارتفاع ۱ میلیون و ۵۳۷ هزار واحد قرار گرفت. این شاخص بورسی روزی نوسانی را پشت سر گذاشت و در نهایت توانست در مدار مثبت باقی بماند و با افزایش ارتفاع روز را به پایان ببرد.


اگرچه در برخی شرکت های کوچک شاهد برتری تقاضا بودیم که موجب سبزپوشی شاخص هموزن شد اما در مجموع کوچک های بازار روندی متعادل داشتند به طوری که شاخص هموزن به رشد ۸۰۰ واحدی بسنده کرد.


نوری، کچاد و فملی بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. نوری رشد حداکثری قیمت را تجربه کرد و با صف خرید بست. دو نماد دیگر در محدوده صفر تابلو درجا زدند. رمپنا، وبصادر و ومعادن بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. ومعادن در حوالی صفر تابلو متوقف شد و دو نماد دیگر با افت ۱.۵ درصدی قیمت مواجه شدند.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر رشد قیمت نمادهای آریا و فغدیر و خدیزل، ۸۳ واحد افزایش یافت و در سطح ۲۱ هزار و ۳۴۸ واحد متوقف شد. دماوند و وسپهر نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی را بر این شاخص داشتند و مانع از رشد بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه امروز ۳۰۷ میلیارد تومان خروج پول از سوی حقیقی ها صورت گرفت. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۷۷ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۸۳ میلیارد دلار رسید.




ترین های معاملات بورس


سیمانی ها، خودرویی ها و شیمیایی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، بانک و هلدینگ به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای شستا، خودرو و خساپا نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز محصولات شیمیایی بیشترین پول را از سوی سهامداران خرد جذب کردند. در مقابل، بیشترین خروج نقدینگی های حقیقی از بانک ها و فلزات اساسی ها صورت گرفت. نماد نوری بیشترین ورود پول حقیقی را داشت و نمادهای وبملت و بپاس بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



بازار امروز کم حجم و مثبت آغاز بکار کرد اما پس از گذشت نیم ساعت خریداران تصمیم به عقب نشینی گرفتند تا جایی که تا انتهای بازار شاهد معاملاتی متعادل و بی رمق بودیم.


شاخص کل با همت پتروشیمی ها روزی سبز پوش را پشت سر گذاشت. نوری با صف خرید بست و ۱۲۵۴۶ تومان شد. شغدیر ۴+ خورد و به ۹۹۷۵ تومان رسید. شبصیر، آریا، شگویا و شاراک نیز رشد قیمتی را تجربه کردند.


اگرچه خودرویی ها متعادل منفی بودند ولی تقاضا در قطعاتی ها بهتر بود. خگستر و خساپا ۲ درصد با افت ۲ درصدی قیمت به کارشان پایان دادند. ایران خودرو در مدار ۱.۴ درصدی در قیمت ۲۰۸ تومان متوقف شد. در مقابل خزامیا، خبهمن و خدیزل با رشد قیمتی همراه شدند.


عمده نمادهای فلزات اساسی در مرز صفر معاملاتی درجا زدند و تغییر قیمتی خاصی نداشتند.


در سیمانی ها ، سخوز و سفار با اقبال خریداران به صف خرید رفتند و با رشد حداکثری روز را به پایان بردند. در حالی که دیگر نمادهای این گروه عمدتا منفی بودند به طوری که سآبیک تازه از راه رسیده صف خریدش عرضه شد و در حوالی کف قیمتی بست.


پالایشی ها بیشتر نوساناتشان مثبت بود اما آنها هم به سنگر گیری در محدوده صفر تابلو اکتفا گردند. در این میان شپنا از تقاضای بهتری برخوردار بود و توانست با رشد حدود ۱ درصدی به ۶۸۴ تومان برسد.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای آینده، سآبیک و وسین و در بازه ۳۰ روزه نمادهای آینده، پشاهن و ولتجار بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را تکنو با ۴.۵۹ درصد، غشصفا با ۳.۹۳ درصد و سدشت با ۳.۷ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام سصفها با ۴.۴۲ درصد، وبیمه با ۳.۹۶ درصد و ختراک با ۳.۴۴ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار به نسبت روز گذشته ۱۷۰ تومان افزایش یافته و هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۳۰ هزار و ۸۰۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید ۰.۸۸ درصد رشد داشت و به ۱۴ میلیون و ۹۸۳ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۰۹ درصد افزایش ارزش داشت و به محدوده ۱۸۵۵ دلار رسید.


انتهای خبر

0
0