همفکران
1401/11/02
18:12
گزارش بازار/ روزی نوسانی در سایه تردید خریداران

شاخص کل بورس تهران دومین روز از بهمن ماه ۱۴۰۱ را با افت ۴۶۰۰ واحدی به پایان برد و تا ۱ میلیون و ۶۵۲ هزار واحد به عقب رفت. این شاخص بورسی برخلاف روز گذشته، امروز سبزپوش به میدان آمد و ۴۵ دقیقه ای در مدار مثبت مقاومت کرد، اما نتوانست در برابر عرضه ها دوام بیارود و برای دومین روز متوالی نزولی شد. شاخص هموزن هم شرایطی روندی چون شاخص کل داشت به طوری که مثبت آغاز بکار کرد سپس منفی شد و در یکساعت پایانی کمی از افت رقم خورده را جبران کرد.

به گزارش همفکران، شاخص کل بورس تهران دومین روز از بهمن ماه ۱۴۰۱ را با افت ۴۶۰۰ واحدی به پایان برد و تا ۱ میلیون و ۶۵۲ هزار واحد به عقب رفت. این شاخص بورسی برخلاف روز گذشته، امروز سبزپوش به میدان آمد و ۴۵ دقیقه ای در مدار مثبت مقاومت کرد، اما نتوانست در برابر عرضه ها دوام بیارود و برای دومین روز متوالی نزولی شد.


شاخص هموزن هم شرایطی روندی چون شاخص کل داشت به طوری که مثبت آغاز بکار کرد سپس منفی شد و در یکساعت پایانی کمی از افت رقم خورده را جبران کرد. به این ترتیب شاخص هموزن امروز ۲ هزار واحد دیگر را از دست داد.


شتران، فارس و فملی بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. شتران رشد حدود ۴ درصدی قیمت را تجربه کرد. فارس حوالی بازه ۱+ به کارش پایان داد و فملی در محدوده مثبت ۱.۵ درصدی متوقف شد. میدکو، حکشتی و تاپیکو بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. تاپیکو با عرضه کمتری مواجه بود و به افت ۱ درصدی قیمت اکتفا کرد. میدکو با بالغ بر ۴ درصد کاهش قیمتی مواجه شد و حکشتی پس از افت حداکثری قیمت در یک قدمی صف فروش بست.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر کاهش قیمت نمادهای صبا و آریا و مارون، حدو ۲۶ واحد عقب نشینی کرد و به ۲۱ هزار و ۲۶۳ واحد رسید. فزر و زاگرس تنها نمادهایی بودند که بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص داشتند و مانع از افت بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه امروز حقیقی ها حدود ۳۷۲ میلیارد تومان از بازار خارج کردند. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس حدود ۷۷ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۷۵ میلیارد دلار رسید.



ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، نفتی ها و فلزات اساسی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، بانک و فرآورده های نفتی میزبان بیشترین حجم معاملات بودند. امروز نمادهای شستا، خودرو و خساپا نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول حقیقی



امروز غذایی ها بیشترین نقدینگی حقیقی را جذب کردند و باز هم بیشتر صنایع با خروج پول های خرد مواجه بودند که دو گروه خودرویی و بانک در صدر قرار داشتند. نمادهای فروژ و شبندر بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای حکشتی و خاور بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



امروز در بازار سرمایه روزی نوسانی را پشت سر گذاشتیم. به طوری که استارت معاملات مثبت خورد و تقاضا بهبود یافت اما پس از گذشت کم تر از یکساعت فروشندگان عنان بازار را به دست گرفتند، تا اینکه حوالی ساعت ۱۱ با حمایت های مشهود صندوق توسعه و تثبیت بازار سرمایه و سایر حقوقی های بازار، شاهد رو به بالا شدن نماگرها و نوسانات مثبتی از سهام بودیم.


در حالی اختلاف قیمت دلار آزاد و سامانه نیما به ۵۸ درصد رسیده که مجددا سکه و دلار در یک رالی صعودی برای فتح سقف های جدید به رقابت پرداختند و از این ور بازار سرمایه در حال دست و پنجه نرم کردن با حقیقی هاییست که دل دل می کنند و دستشان به خرید نمی رود. البته این را هم در نظر بگیریم که دخالت دولت در این بازار کم نیست و چون سرمایه ترجیح می دهد در دارایی برود که از دست اندازی دولت در امان باشد، پس تردید و ترس سهامداران بورسی امری عادی است.


در میان خودروسازان، قطعاتی ها وضعیت بهتری داشتند. خودرو و خساپایی که تا حوالی کف قیمت مجاز روزانه هم عقب نشینی کرده بودند در انتها با حمایتهای انجام شده خود را به مدار مثبت رساندند. ایران خودرو سبزپوش در مرز صفر معاملاتی بست و ۳۳۰ تومان شد. خساپا حدود ۳ درصد رشد قیمت را رقم زد و به ۲۴۵ تومان رسید. ورنا از ۴- تا ۴.۵+ رنج کشید و در بازه ۷۱۹ تومان روز را به پایان برد. خوساز، خنصیر، خپویش و خکار ا زپرتقاضاهای صنعت بودند که رشد حداکثری قیمت را تجربه کردند.


بانکی ها معاملاتی متعادل منفی داشتند. دی سامان و وبملت با نوسانات منفی در محدوده صفر تابلو دنبال شدند. وتجارت با افت حدود ۲ درصدی تا ۱۸۳ تومان پایین آمد. وبصادر اما با بهبود تقاضا همراه شد و با رشد بیش از ۱ درصدی به ۱۹۶ تومان رسید.


سبزپوش بسته شدن نرخ های جهانی، فلزی ها بورسی را در مرکز توجه خریداران قرار داد. فاسمین از مدار منفی به صف خرید رفت و ۲۶۶۷ تومان شد. فسرب تا سقف قیمتی پیشروی کرد و با رشد ۷ درصدی، مرز ۲۰۰ تومان را پشت سر گذاشت و به ۲۱۳ تومان رسید. فولاد و فملی هم منفی به مثبت شدند و تا ۱.۵+ بالا امدند. این دو غول فلزی به ترتیب در قیمت ۶۲۴ تومان و ۷۷۶ تومان به خط پایان رسیدند. کیمیا، فایرا و فباهنر نیز از پرتقاضاهای این صنعت بودند.


فزر امروز هم تک نماد درخشان معدنی ها بود که خریدارانش را صف نشین کرد و ۳۶۳۰ تومان شد. این درحالیست که عمده نمادهای این گروه امروز متعادل و حتی منفی بودند.


امروز خریداران در سیمانی ها دست برتر را داشتند. سصفها ۵+ خورد و ۷۳۰۹ تومان شد. سفارس با رشد ۳ درصدی خود را به ۲۱۷۱ تومان رساند. سباقر با صف خرید بست و سخوز تا ۳۴۰۰ تومان پیشروی کرد.


پالایشی ها امروز تماما سبزپوش بستند، اما اینبار هم شتران تک گل مجلس بود که با رشد ۴ درصدی به ۴۳۷ تومان رسید. شبندر و شبریز در محدوده صفر تابلو درجا زدند و شپنا و شاوان در مدار مثبت ۱ درصدی از حرکت بازایستادند.


در میان صنایع متوسط، انبوه سازی ها و غذایی ها توجه تعداد بیشتری از خریداران را به خود جلب کرده بودند.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای پلوله، فماک و شلیا و در بازه ۳۰ روزه نمادهای پشاهن، شلیا و کیا بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را فاما با ۶.۵۴ درصد، وساخت با ۴.۴۸ درصد و ورنا با ۳.۷۵ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام کساپا با ۲.۹۱ درصد، دکیمی با ۲.۷۹ درصد و قصفها با ۲.۲۲ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


نرخ دلار آزاد به نسبت روز گذشته افزایش ۷۰۰ تومانی داشت و اکنون نیز در محدوده ۴۵ هزار ۳۵۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید با رشد ۳.۲۶ درصدی، به ۲۵ میلیون و ۳۴۷ هزار تومان رسید.


انس طلا هنوز معامله نشده و در محدوده ۱۹۲۶ دلار باقی مانده است.


انتهای خبر

0
0