تحلیل برای سود
1400/06/10
08:34
گزارش بازار 9 شهریور ماه 1400 🔴 در بازار امروز، شاخص در پی ادامه افت سنگین دیروز با کاهش ارزش بیش از 22 هزار واحد کار خود را آغاز کرد و کمتر از یک ...

گزارش بازار ۹ شهریور ماه ۱۴۰۰


🔴 در بازار امروز، شاخص در پی ادامه افت سنگین دیروز با کاهش ارزش بیش از ۲۲ هزار واحد کار خود را آغاز کرد و کمتر از یک ساعت این میزان افت به بیش از ۴۵ هزار واحد رسید. اما در ادامه با به صف خرید نشستن نماد شبندر، سایر سهام نیز حتی تا محدوده صفر تابلو به رنج کشیده شدند و بازار بخشی از عقب نشینی خود را جبران کرد. اما این پایان کار نبود و در دقایق پایانی مجددا فشار فروش افزایش پیدا کرد و بازار به مسیر نزولی خود بازگشت. سرانجام شاخص با ۲۷ هزار و ۸۱۰ واحد افت در جایگاه ۱ میلیون و ۴۹۶ هزار واحد قرار گرفت و کانال ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی را از دست داد. شاخص هم وزن نیز شرایطی مشابه شاخص کل را تجربه کرد و بعد از گذشت یک ساعت ابتدایی، با یک تغییر جهت تا دقایق پایانی به دنبال جبران عقب نشینی خود بود اما با شدت گرفتن فشار فروش مجددا به عقب نشست تا با ۷هزار و ۴۶۶ واحد افت در جایگاه ۴۴۶ هزار واحد آرام بگیرد. شاخص فرابورس نیز شرایطی مشابه دو شاخص دیگر داشت و سرانجام با ۱۵۱ واحد افت نسبت به دیروز به عدد ۲۱ هزار و ۹۶۰ واحد رسید.



🔴 نمادهای «فارس» «شستا» «پارسان» «فولاد» «فملی» «شپنا» بیشترین نقش را در افت شاخص برعهده داشتند و در مقابل نمادهای «میدکو» «شبندر» «کگل» «وامید» معدود نمادهای تاثیرگذار مثبت بر شاخص بورس بودند.



🔴 نمادهای «هرمز» «غصینو» «بپاس» «ذوب» «شاوان» از تاثیرگذاران مثبت بر شاخص بازار بودند و در مقابل نمادهای «وسپهر» «شگویا» «صبا» «آریا» در صدر جدول نمادهای تاثیرگذار منفی بر شاخص کل فرابورس بودند.



🔴 نمادهای «شبندر» «سپید» «شستا» «شپنا» «شتران» «فولاد» «فملی» پر تراکنش‌ترین نمادهای بازار بورس و نمادهای «وهامون» «دی» «کرمان» «فرابورس» «ذوب» «شصدف» «گدنا» نمادهای پر تراکنش بازار امروز فرابورس بودند.



🔴 ارزش کل معاملات امروز بازار سهام با ثبت دومین رکورد در ۳۰ روز گذشته برابر با ۱۹,۲۴۹ میلیارد تومان بود که ۱۳,۹۹۳ میلیارد تومان آن (معادل ۷۳ درصد) را معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله سهامی تشکیل دادند و ۳،۳۶۷ میلیارد تومان از ارزش کل معاملات بازار را اوراق مشارکت تشکیل داد.



🔴 حجم کل معاملات به مقدار ۱۹ میلیارد و ۹۰۱ میلیون برگه سهم رسید و تعداد کل معاملات برابر ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد بود.



🔴 امروز شاهد ورود پول حقیقی به مبلغ ۶۹۴ میلیارد تومان بودیم که نسبت به روز گذشته ۶۵ درصد کمتر شده است.



🔴 این تغییر مالکیت حاصل ورود پول حقیقی به میزان ۳۹۵ میلیارد تومان در نمادهایی با ارزش کمتر از ۴۰ هزار میلیارد تومان و خروج پول حقیقی به میزان ۲۹۹ میلیارد تومان از نمادهایی با ارزش بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان بوده است.



🔴 در پایان معاملات امروز در بخش خریدها، حقیقی‌ها ۸۳ درصد و حقوقی‌ها ۱۷ درصد و در مقابل در بخش فروش نیز، حقیقی‌ها ۸۸ درصد و حقوقی‌ها ۱۲ درصد ایفای نقش کردند.



🔴 سرانه خرید هر کد حقیقی از ۱۹ به ۱۹.۹ میلیون تومان و سرانه فروش هر کد حقیقی از ۱۴.۱ به ۱۶.۷ میلیون تومان رسید.



🔴 تعداد صفوف خرید در پایان بازار نسبت به نیمه اول با کاهش ۱۸ نماد به ۵۸ نماد و تعداد صفوف فروش با افزایش ۱۲۷ نماد به ۱۹۵ نماد رسید.



🔴 نمادهای «فرابورس» «وملی» «وآذر» «بجهرم» «زشریف» «فولای» «شسپا» «شاوان» حجم‌های مشکوکی را به خود دیدند.



🔴 نمادهای «غپونه» «بایکا» «ثعتما» نمادهایی با حجم‌های مشکوک در بازار پایه بودند.



🔴در بین صنایع بازار بیشترین ارزش معاملات به گروه‌های «پالایشی» « پتروشیمی» «فلزی» «خودرویی» «بانکی» اختصاص داشت و در بین شرکت‌ها نیز، نمادهای «شبندر» «شپنا» «فرابورس» «شستا» «شتران» «دی» «فولاد» «خساپا» بیشترین ارزش معاملات را به نام خود ثبت کردند. در این میان نمادهای «دی» «شبندر» «خساپا» «خپارس» «خودرو» «کرمان» «خگستر» «وبملت» بیشترین حجم معاملات را شاهد بودند.



🔴در بین صنایع بازار بیشترین ورود پول حقیقی به گروه‌های «قند و شکر» «ماشین آلات» «هتل و رستوران» اختصاص داشت و در مقابل بیشترین خروج پول حقیقی را گروه‌های «بانکی» «خودرو» «پتروشیمی» به نام خود ثبت کردند.



🔴 در بین شرکت‌ها، نمادهای «شبندر» « تایرا» «سمگا» «شاوان» «فرابورس» «وآذر» «هرمز» «وهامون» بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و در مقابل نمادهای «شپنا» «شتران» «شستا» « خودرو» «وبملت» «خساپا» «وبصادر» «پارسان» بیشترین خروج پول حقیقی را به نام خود ثبت کردند.



برخی اخبار منتشر شده:


🔵رئیس کل بانک مرکزی از تهیه مقدماتی برای انتشار اوراق ودیعه توسط بانک مرکزی و بازپرداخت در سررسید با نرخی حداکثر معادل نرخ تورم سالانه به منظور کنترل پایه پولی و نرخ تورم، خبر داد.



🔵 وزیر اقتصاد اعلام کرد که بانک‌ها باید به سمت اعطای خط اعتباری به جای تسهیلات، دریافت کارمزد به جای بهره و اجرای عملیات زیر خط ترازنامه حرکت کنند.



انتهای خبر

0
0