همفکران
1401/03/02
16:28
گزارش بازار/ بازار، گروگان بلوک خودرویی ها

شاخص کل بورس تهران دومین روز از خرداد ۱۴۰۱ را با افت ۲۵ هزار واحدی به پایان رساند و تا سطح ۱ میلیون و ۵۵۷ هزار واحد عقب نشینی کرد. این شاخص بورسی روزی تماما منفی را پشت سر گذاشت و از ابتدا تا انتها در مدار نزولی حرکت کرد. اگرچه در ابتدای روز در کوچک های بازار، تحرکاتی از سوی خریداران به چشم می خورد اما در ادامه شاخص هموزن سوار بر موج عرضه ها شد و به ناچار به مدار منفی رفت...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران دومین روز از خرداد ۱۴۰۱ را با افت ۲۵ هزار واحدی به پایان رساند و تا سطح ۱ میلیون و ۵۵۷ هزار واحد عقب نشینی کرد. این شاخص بورسی روزی تماما منفی را پشت سر گذاشت و از ابتدا تا انتها در مدار نزولی حرکت کرد.


اگرچه در ابتدای روز در کوچک های بازار، تحرکاتی از سوی خریداران به چشم می خورد اما در ادامه شاخص هموزن سوار بر موج عرضه ها شد و به ناچار به مدار منفی رفت. این شاخص حدود ۸۷۰۰ واحد را از دست داد.


برکت، حکشتی و سآبیک بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. برکت با رشد ۴.۵ درصدی به ۱۷۷۰ تومان رسید. حکشتی در مدار مثبت ۲.۷ درصدی متوقف شد و سآبیک تازه نفس امروز هم در صف خرید ماند و ۲۱۴۵ تومان شد. کچاد، شستا و کگل بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. کگل حدود ۱ درصد افت را تجربه کرد و در محدوده ۱۳۷۰ تومان بست. دو نماد دیگر با کاهش حدود ۳ درصدی قیمت مواجه شدند.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر افت قیمت نمادهای هرمز و صبا و آریا، ۲۴۳ واحد کاهش یافت و در سطح ۲۱ هزار و ۳۱۷ واحد متوقف شد. وسپهر و ددانا نمادهایی بودند که بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص داشتند و مانع از افت بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه امروز بالغ بر ۱۲۰۰ میلیارد تومان خروج پول از سوی حقیقی ها صورت گرفت. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۷۸ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۶۰ میلیارد دلار رسید.




ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، فلزات اساسی ها و نفتی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، هلدینگ و بانک به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای شستا، خساپا و خگستر نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز هم صندوق های قابل معامله بیشترین پول را از سوی سهامداران خرد جذب کردند. در مقابل، بیشترین خروج نقدینگی های حقیقی از نفتی ها و خودرویی ها صورت گرفت. نماد فروسیل بیشترین ورود پول حقیقی را داشت و نمادهای فولاد و خگستر بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



دومین روز معاملاتی خرداد ماه، روز خوبی برای بورس بازان نبود. اگرچه استارت معاملات متعادل خورد اما از همان ابتدا قدرتنمایی فروشندگان امری مشهود بود به طوری که همگی به ناچار به تماشای نمای تماما سرخپوش بازار نشستیم. فروشندگان اول به سراغ خودرویی ها و زراعتی ها رفتند و بعد در گوشه گوشه بازار ریشه دوانیدند.


امروز اکثریت نمادها در مدار منفی حرکت کردند و تنها حدود ۱۰۰ نماد روندی مثبت داشتند که عمده آنها از جمله تک نمادها و کوچک های بازار بودند.


اقبال خریداران به سیمانی ها امروز هم ادامه داشت. سصفها حدود ۴ درصد رشد کرد و ۵۴۶۴ تومان شد. سفار و سنیر با رشد حداکثری قیمت به خط پایان رسیدند. در مقابل سفارس با برتری فروشندگان دنبال شد و با ۶ درصد افت در کف مجاز قیمتی بست.


حکشتی و حبندر تنها سبزپوش های صنعت حمل و نقل بودند که با رشد قیمتی همراه شدند. در حکشتی بیش از ۳۹ میلیون برگه سهم جا به جا شد و سهم به ۲۱۴۵ تومان رسید.


ددانا، درهآور، داسوه و برکت از پرتقاضاهای صنعت دارو بودند که حوالی سقف قیمتی به کارشان پایان دادند.


متعادل معامله شدن برخی از نمادهای صنعت محصولات شیمایی ، نظیر شوینده ها و پتروشیمی ها موجب شد که شاخص متناسب با شدت عرضه ها افت نکند، چرا که تقریبا تمام بازار در حال دست و پنجه نرم کردن با فروشندگان بودند.


در این صنعت پتروشیمی پارس نوسانات مثبتش را در محدوده صفر تابلو حفظ کرد و در نهایت سبزپوش در قیمت ۲۷۳ تومان بست. شوینده ۶+ خورد و ۲۳۴۴ تومان شد. شپارس از جمله نمادهایی بود که بیشترین ارزش صفوف خرید را داشت که توانست به ۵۶۱ تومان برسد. فارس نیز تلاشش را کرد تا در مرز صفر معاملاتی باقی بماند و به مدار منفی نرود.


امروز ددانا و شلرد و شپارس بیشترین ارزش صف خرید را در بازار داشتند و در مقابل انرژی۱ و سیمرغ و ورنا بیشترین ارزش صف فروش را داشتند.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای بتک، کباده و وسنا و در بازه ۳۰ روزه نمادهای وسنا، آبین و شتهران بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را تکنو با ۴.۴۲ درصد، قپیرا با ۳.۸۷ درصد و بنیرو با ۳.۴۵ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام کپشیر با ۵.۴۱ درصد، دجابر با ۴.۶۸ درصد و دسبحا با ۳.۳۹ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار به نسبت روز قبل ۳۰۰ تومان کاهش قیمت داشت و هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۳۰ هزار و ۸۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید ۰.۴ درصد رشد داشت و به ۱۴ میلیون و ۴۸۵ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۹۶ درصد افزایش ارزش داشت و به محدوده ۱۸۶۵ دلار رسید.


انتهای خبر

0
0