همفکران
1401/09/29
16:56
گزارش بازار/ خودرویی ها در قبضه اخبار!

شاخص کل بورس تهران در ۲۹امین روز از آذر ماه ۱۴۰۱ با از دست دادن ۸۸۰۰ واحد، تا ارتفاع ۱ میلیون و ۴۹۲ هزار واحد به عقب رفت. این شاخص بورسی در همان دقایق ابتدایی سرخپوش شد و تا انتها در مدار منفی به حرکتش ادامه داد. شاخص هموزن علی رغم شروع مثبتش، بعد از گذشت نیم ساعت رو به پایین شد. امروز شاهد تداوم افت قیمت ها و برتری فروشندگان بودیم به طوری که اکثریت صنایع اعم از کوچک و بزرگ منفی دنبال شدند و تنها غذایی ها و زراعتی ها...

به گزارش همفکران، شاخص کل بورس تهران در ۲۹امین روز از آذر ماه ۱۴۰۱ با از دست دادن ۸۸۰۰ واحد، تا ارتفاع ۱ میلیون و ۴۹۲ هزار واحد به عقب رفت. این شاخص بورسی در همان دقایق ابتدایی سرخپوش شد و تا انتها در مدار منفی به حرکتش ادامه داد.


شاخص هموزن علی رغم شروع مثبتش، بعد از گذشت نیم ساعت رو به پایین شد، تا دومین روز متوالی را سرخ پوش به پایان برساند. در انتها این شاخص ۹۰۰ واحد از ارتفاعش کاسته شد.


پترول، دانا و ورنا بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. پترول و ورنا با اقبال خریداران تا سقف قیمتی پیش رفتند و با صف خرید به کارشان پایان دادند. بیمه دانا پس از حدود یکهفته به گردونه معاملات بازگشت و با رشد بیش از ۱۳ درصدی قیمت همراه شد. فولاد، شستا و فملی بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. شستا با افت ۲.۵ درصدی قیمت مواجه شد. دو نماد دیگر متعادل تر بودند و در مدار منفی ۱ درصدی متوقف شدند.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر کاهش قیمت نمادهای شگویا و شراز و فغدیر، حدود ۱۲ واحد عقب نشینی داشت و در سطح ۱۹ هزار و ۶۳ واحد قرار گرفت. زاگرس و غصینو نمادهایی بودند که بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص داشتند و مانع از افت بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه طی معاملات امروز حقیقی ها ۱۰۵ میلیارد تومان از بازار خارج کردند. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۸ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۵۷ میلیارد دلار رسید.



ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، شیمیایی ها و فلزات اساسی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، محصولات شیمیایی و بانک میزبان بیشترین حجم معاملات بودند. امروز نمادهای خودرو، شستا و پترول نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول حقیقی



امروز زراعتی ها و غذایی ها بیشترین نقدینگی را از سوی حقیقی ها جذب کردند. در مقابل هلدینگ ها و شیمایی ها با بیشترین خروج نقدینگی های خرد مواجه بودند. نمادهای غنوش و زفکا بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای فارس و آریان بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



نویزهایی در خصوص افزایش نرخ سود بانکی توانست شتاب رشد بازار را بگیرد و به همین موجب، امروز شاهد تداوم افت قیمت ها و برتری فروشندگان بودیم. به طوری که اکثریت صنایع اعم از کوچک و بزرگ منفی دنبال شدند و تنها غذایی ها و زراعتی ها بودند که توانستند خلاف جهت کلیت بازار، بر مدار مثبت حرکت کنند و جذب نقدینگی داشته باشند.


در حال سپری کردن روزی متعادل و اما پرعرضه و منفی بودیم که یک خبر مجددا ورق را در صنعت خودروسازی برگرداند!


همانطور که روز گذشته اخبار ضد و نقیض در خصوص خروج خودرو از بورس کالا بهانه ای شد برای نوسانات منفی در این گروه، امروز خبر وزیر اقتصاد از تشکیل کنسرسیومی از بخش خصوصی برای خرید سهام تودلی دو خودروساز بزرگ یعنی ایران خودرو و سایپا سبب شد تا تو دلی ها از جمله ورنا و وساپا مورد توجه خریداران قرار بگیرند و معاملات سایر خودروسازان نیز بهبود یابد. به این ترتیب این صحبت های وزیر و همچنین ماندگاری معاملات خودرو در بورس کالا توانست این صنعت را از ورطه منفی ها رهایی بخشد.


وساپا و ورنا امروز تا سقف قیمتی پیشروی کردند و با رشد حداکثری قیمت به کارشان پایان دادند، تنها با این تفاوت که ورنا تا انتها صف خریدش پابرجا ماند ولی وساپا نه. خساپا که تا بازه منفی ۲ درصدی عقب رفته بود، در آخر تا ۱.۵ درصد مثبت بالا آمد و ۲۲۰ تومان شد. ایرا خودرو از ۳- تا صفر تابلو خود را رساند و سبزپوش بست. خگستر نیز از مدار منفی نجات یافت و با ۳+ که خورد به ۴۱۴ تومان رسید. خاور، خکاوه، خفنر،خچرخش، خمحور و خموتور از جمله نمادهایی بودند که خریدارانشان را به صف نشاندند.


در قندی ها امروز شاهد تداوم توجه خریداران به قهکمت، قمرو و قجام بودیم. قجام با رشد ۳ درصدی به ۸۵۷ تومان رسید. قهکمت ۵+ خورد و ۸۴۴ تومان شد.


غذایی ها و زراعتی ها نیز در میان این سرخپوشی از صنایع پرتقاضا بودند. زفکا در قیمت ۱۱۷۷ تومان با صف خرید بست. غچین ۴+ خورد و تا ۱۲۰۱ تومان بالا آمد.


بزرگان پالایشی و فلزی یکدست سرخپوش دنبال شدند و در بازه منفی ۱ تا ۲ درصدی به کارشان پایان دادند.


گدنا، آسیاتک، مرقام، سیستم، چخزر، کشرق، فرآور، میهن و وایران از تک نمادهای پرتقاضای امروز بودند که رشد حداکثری قیمت را تجربه کردند.


خبر مهم دیگر امروز توییت بورل بود که پس از دیدار و گفت‌وگو با وزیر خارجه ایران در حاشیه نشست بغداد ۲ در اردن، نوشت: «توافق کردیم که باید ارتباطات را باز نگه داریم و برجام را بر اساس مذاکرات وین احیا کنیم».


این خبر دلار را نزولی کرد و باعث کاهش حدود ۱۰۰۰ تومانی شد.


امروز خبری هم در خصوص اوره سازان منتشر شد با این جزییات که، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از اصلاح لیست وضع مالیات بر محصولات خام و نیمه خام پتروشیمی خبر داد و گفت: به زودی «اوره» از این لیست خارج می شود چرا که اوره سازان برای تکمیل زنجیره فقط باید برای ایجاد زمین کشاورزی و کشت و کار محصول اقدام کنند که غیرمنطقی است.


حال باید ببینیم طی روزهای آینده، واکنش ها به این خبر چگونه خواهد بود چرا که خبری مثبت برای این صنعت است.





نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای واحصا، فسدید و وسدید و در بازه ۳۰ روزه نمادهای فن آوا، وسدید و کشرق بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را تکنو با ۴.۷۲ درصد، سیستم با ۳.۸۳ درصد و کلوند با ۳.۷۸ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام انرژی۲ با ۴.۶۳ درصد، سپ با ۲.۸۹ درصد و لبوتان با ۲.۸ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


نرخ دلار به نسبت روز گذشته کاهش ۷۵۰ تومانی داشت و هم اکنون در محدوده ۳۸ هزار و ۸۵۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید با افت ۰.۷۹ درصدی، به ۱۸ میلیون و ۷۹۶ هزار تومان رسید.


انس طلا ۱.۲ درصد افزایش ارزش داشت و به محدوده ۱۸۰۸ دلار رسید.


انتهای خبر

0
0