همفکران
1401/06/28
16:30
گزارش بازار/ روزهای برزخی

شاخص کل بورس تهران ۲۸امین روز از شهریور ماه ۱۴۰۱ را نزولی پشت سر گذاشت و با افت ۴ هزار واحدی، تا سطح ۱ میلیون و ۳۷۳ هزار واحد عقب نشینی کرد. شاخص هموزن تلاش زیادی در جهت مثبت ماندن کرد اما بی نتیجه ماند و در نهایت این شاخص با افت ۱۷۰۰ واحدی روز را به پایان برد.حکشتی، وبملت و امین...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران ۲۸امین روز از شهریور ماه ۱۴۰۱ را نزولی پشت سر گذاشت و با افت ۴ هزار واحدی، تا سطح ۱ میلیون و ۳۷۳ هزار واحد عقب نشینی کرد.


شاخص هموزن تلاش زیادی در جهت مثبت ماندن کرد اما بی نتیجه ماند و در نهایت این شاخص با افت ۱۷۰۰ واحدی روز را به پایان برد.


حکشتی، وبملت و امین بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. حکشتی ۱.۵ درصد رشد قیمتی را تجربه کرد و ۲۱۸۶ تومان شد. وبملت سبزپوش در مرز صفر معاملاتی بست و امین در مدار مثبت ۳ درصدی متوقف شد. فارس، کگل و وپاسار بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. هیچ کدام به صف فروش نرفتند. کگل با عرضه بیشتری مواجه بود و با افت حدود ۲ درصدی قیمت به خط پایان رسید. دو نماد دیگر روز را با نوسانات منفی در محدوده صفر تابلو پشت سر گذاشتند.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر کاهش قیمت نمادهای کگهر و صبا و آریا، با افت ۵۳ واحدی به کارش پایان داد و در سطح ۱۸ هزار و ۵۷۶ واحد قرار گرفت. کزغال و خدیزل نمادهایی بودند که بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص داشتند و مانع از افت بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه طی معاملات امروز حقیقی ها حدود ۲۰۱ میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس حدود ۶۵ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۴۸ میلیارد دلار رسید.




ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، شیمیایی ها و فلزات اساسی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، هلدینگ و بانک به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای شستا، خساپا و خودرو نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز زغال سنگی ها بیشترین نقدینگی حقیقی را جذب کردند. در مقابل شیمیایی ها و سرمایه گذاری ها بیشترین مقدار از پول های خرد را از دست دادند. نمادهای خاور و کزغال بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای آریان و شستا بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



بازار امروز اگرچه شروعی منفی داشت اما همزمان با رنج کشی های مثبتی که در پالایشی ها و بانکی اتفاق افتاد، به سرعت تغییر وضعیت داد و تا حدودی از شوک منفی خارج شد.


این بهبود تقاضا تا جایی پیش رفت که تعداد نمادهای مثبت صعودی شدند، از تعداد نمادهای منفی کاسته شد، خریداران کم کم به میدان آمدند و عمده بزرگان به مدار مثبت رفتن.


البته دیری نپایید که مجددا فروشندگان برتری یافتند و عرضه بر تقاضا غلبه کرد، به طوری که نماگر ها نزولی شدند و باز هم نوسانات منفی و رکود بازار را در بر گرفت. البته حجم و ارزش معاملات از همان اول هم تعریفی نداشت و امروز به نازلترین سطوح رسید.


شایعات دوباره در خصوص شروع دور جدید مذاکرات برجامی باعث شد خودرویی ها نیز شرایطی بهتر از روز قبل داشته باشند و برای دقایقی سوار بر موج تقاضا شوند. به طوری که ورنا تا مدار مثبت ۴ درصدی و خگستر تا حوالی مثبت ۳ بالا آمدند و خودرو و خساپا با رشد بیش از ۱ درصدی قیمت همراه شدند اما در نهایت باز هم نوسانات منفی مانعی بر سر راه این صنعت شد. به این ترتیب در نهایت خساپا ۲- خورد و ۱۸۱ تومان شد و ایران خودرو با افت ۱.۷ درصدی به ۲۰۱ تومان رسید. ورنا و خگستر در مرز صفر معاملاتی از حرکت بازایستادند. خاور پرحاشیه در واپسین لحظات امروز به گردونه معاملات بازگشت و با رشد بیش از ۱۲ درصدی در قیمت ۲۵۰ تومان به کارش پایان داد.


اگرچه تلاش پالایشی ها نیز برای صعودی شدن و رشد قیمتی بی نتیجه ماند، اما در مجموع توانستند با درجا زدن در مرز صفر معاملاتی، افت قیمتی خاصی را تجربه نکنند و در همان محدوده های روز گذشته به کارشان پایان دادند. شپنا ۵۶۱ تومان شد و شتران به ۴۶۶ تومان رسید. شبندر نیز سرخپوش در قیمت ۶۹۸ تومان بست.


خبر آزاد شدن صادرات زغال سنگ موجب شد برای دومین روز متوالی صنعت زغال سنگ مورد توجه خریداران قرار بگیرند به طوری که، کزغال ۷+ خورد و به بالای ۱۸۰۰ تومان رفت و کطبس با رشد ۵ درصدی در قیمت ۱۹۴۹ تومان بست.


بمپنا، درهآور، گکوثر، پلاسک، فزر، فپنتا، وسالت و... از جمله تک نمادهای مورد توجه بازار بودند.


این روزها "کمای معاملاتی" که هرروز هم بدتر از روز قبل می شود، مهمترین مانع بر سر راه حرکت بازار است و تا محرکی قوی نیاید و ارزش و حجم معاملات را سر و سامان ندهد، نمیتوان چشم انداز مثبتی به این شرایط داشت!




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای کفرا، سپ و نوین و در بازه ۳۰ روزه نمادهای وآتی، کفرا و کزغال بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را بکاب با ۴.۱۵ درصد، واتی با ۳.۴۴ درصد و غپاک با ۲.۸۶ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام خمحور با ۵.۰۷ درصد، حتوکا با ۳.۶۶ درصد و تیپیکو با ۳.۶ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


نرخ دلار به نسبت روز گذشته ۱۷۰ تومان کاهش داشت و هم اکنون در محدوده ۳۱ هزار ۶۷۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید با افت ۱.۲۳ درصدی، به ۱۴ میلیون و ۲۸۳ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۶۳ درصد کاهش ارزش داشت و به محدوده ۱۶۶۵ دلار رسیده است.


انتهای خبر

0
0