همفکران
1401/07/23
17:28
گزارش بازار/ درد بی پولی!

شاخص کل بورس تهران ۲۳امین روز از مهر ماه ۱۴۰۱ را با افت حدود ۱۹۰۰ واحدی به پایان رساند و در ارتفاع ۱ میلیون ۳۱۷ هزار واحد قرار گرفت. این شاخص بورسی کارش را مثبت آغاز کرد و یکساعتی در مدار سبز مقاومت کرد اما پس از آن به موجب تشدید عرضه ها ، نزولی شد و سرخپوش به خط پایان رسید. شاخص هموزن نیز همسو با کلیت بازار روندی منفی داشت و با از دست دادن...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران ۲۳امین روز از مهر ماه ۱۴۰۱ را با افت حدود ۱۹۰۰ واحدی به پایان رساند و در ارتفاع ۱ میلیون ۳۱۷ هزار واحد قرار گرفت. این شاخص بورسی کارش را مثبت آغاز کرد و یکساعتی در مدار سبز مقاومت کرد اما پس از آن به موجب تشدید عرضه ها ، نزولی شد و سرخپوش به خط پایان رسید.


شاخص هموزن نیز همسو با کلیت بازار روندی منفی داشت و با از دست دادن ۷۰۰ واحد روز را به آخر رساند.


شپدیس، شفن و شستا بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. شپدیس در مدار مثبت ۱ درصدی متوقف شد. شفن ۷+ خورد و با صف خرید در سقف قیمتی به کارش پایان داد. شپنا سبزپوش در مرز صفر معاملاتی بست. فملی، فولاد و خودرو بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. ایران خودرو بالغ بر ۲ درصد افت قیمتی را تجربه کرد. فملی ۱- خورد و فولاد به سرخپوش بسته شدن در محدوده صفر تابلو اکتفا کرد.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر کاهش قیمت نمادهای کگهر و ددانا و خدیزل، با افت ۱۴ واحدی مواجه و در سطح ۱۷ هزار و ۹۵۶ واحد قرار گرفت. شاوان و سمگا نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی را بر این شاخص داشتند و مانع از رشد بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه طی معاملات امروز حقیقی ها بالغ بر ۲۳۰ میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۲ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۳۵ میلیارد دلار رسید.




ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، نفتی ها و شیمیایی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، هلدینگ و بانک به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز بلوک های شستا، وپارس و وتجارت نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز صنعت هتل و رستوران بیشترین نقدینگی حقیقی را جذب کردند. در مقابل نفتی ها و بیمه ای ها بیشترین مقدار از پول های خرد را از دست دادند. نمادهای گشان و امیدح بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای بپاس و شپنا بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



امروز شاهد شروع هفته ای بی رمق و نه چندان دلچسب برای بازار سهام بودیم. اگرچه در یکساعت ابتدایی روندی مثبت و رشد محدود قیمت ها را شاهد بودیم اما طولی نکشید که تشدید عرضه ها موجب شد منفی ها فراگیر شود و قیمت ها و شاخص ها با تغییر جهت، در مدار نزولی به راه افتادند. حجم و ارزش معاملات هم با هویدا نشدن کوچکترین محرکی برای از جا کنده شدن، همچنان در مقادیر نزولی باقی مانده و کمتر می شود که بیشتر نه!


خودرویی ها یکپارچه با افت قیمتی مواجه شدند. خاور امروز بیشترین ارزش صف فروش را در بازار داشت و در قیمت ۲۲۴ تومان بست. ورنا، خودرو و خساپا در مدار منفی ۲ درصدی متوقف شدند. خگستر حدود ۴ درصد افت قیمتی را تجربه کرد و ۲۹۴ تومان شد.


در گروه بانکی هاسامان و دی معاملاتی مثبت داشتند. سامان با صف خرید بست و ۳۱۰ تومان شد. دی به ۶۱ تومان رسید. وتجارت و وبصادر حدود ۱ درصد افت قیمتی را رقم زدند. وبملت در قیمت ۲۶۰ تومان حوالی صفر تابلو به کارش پایان داد.


فلزات اساسی ها عمدتا روندی منفی داشتند. در این میان فباهنر، فخوز و فسری از محدود نمادهای مورد توجه خریداران بودند. فاسمین ۱- خورد و ۱۶۵۹ تومان شد. ذوب با افت حدود ۲ درصدی به ۲۲۸ تومان رسید. فولاد و فملی هم در محدوده صفر تابلو با نوسانات منفی مواجه بودند.


در پالایشی ها شاوان و شبریز با اقبال خریداران همراه شدند و دیگر نمادها روندی متعادل منفی را پشت سر گذاشتند. شپنا و شتران ۱- خوردند و شبندر در محدوده صفر تابلو در قیمت ۷۱۹ تومان بست. شبریز ۲+ خورد و ۱۴۱۵ تومان شد و شاوان با رشد بیش از ۳ درصدی به ۱۸۷۶ تومان رسید.


در شیمیایی ها ،به ویژه متانول سازان، شاهد ادامه رشد قیمتی بودیم. شفن ۷+ خورد و ۵۹۷ تومان شد. شپدیس تا مدار مثبت ۱ بالا آمد و به یک قدمی ۱۹ هزار تومان بازگشت. ناگفته نماند که متانول سازان به واسطه اتفاقاتی که در حوزه نرخ گاز خوراک رخ داده است چندروزی است مورد توجهند. قرار است نرخ گاز در بودجه تعدیل شود تا این گروه از شرایط بحرانی خارج گردد.


تک نمادهایی در صنعت بیمه و انبوه سازی و غذایی و سیمان نیز از پرتقاضاهای بازار امروز بودند.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای بهیر، کورز و خعمرا و در بازه ۳۰ روزه نمادهای کورز، وثوق و وکار بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را دامین با ۲.۷۸ درصد، شپارس با ۲.۳۱ درصد و ثامان با ۲.۲۷ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام فخاس با ۴.۴۵ درصد، ثاباد با ۴.۳۸ درصد و اپال با ۳.۸۶ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


نرخ دلار در روزهای آخر هفته نوسان خاصی نداشت و هم اکنون در محدوده ۳۲ هزار ۸۲۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید افت ۰.۴۵ درصدی داشت و به ۱۴ میلیون و ۹۷۵ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۰۵ درصد افزایش ارزش داشت و به محدوده ۱۶۴۴ دلار رسیده است.


انتهای خبر

0
0