بورس پرس
1402/07/24
11:17
اقبال ۸ صنعت در گرو گزارش ۶ ماهه شرکت ها و پیش بینی سطوح حمایتی شاخص

تحلیلگر بازار سرمایه، اقبال ۸ صنعت و چند تک سهم با انتشار گزارش های ۶ ماهه شرکت ها و سطوح حمایت پیش‌روی شاخص را پیش بینی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، سلمان نصیرزاده با انتشار مطلبی با عنوان "کوچ عقلانیت از بورس" در دنیای اقتصاد ، اعلام کرد: بازار سرمایه این روزها دوباره با ریسک‌های غیر قابل سنجش و مخاطرات تصمیم‌گیری از منظر متغیرهای برون‌زا دست‌به‌گریبان است.


رفتار عقلایی مدت‌ها است از بازار سرمایه کوچ کرده و ریسک را به فعالان هدیه داده است. تعدد تصمیمات خلق‌الساعه یا مداخلات وقت و بی‌وقت در سال جاری از حذف خودرو در بورس کالا ، تشدید قیمت‌گذاری‌های دستوری و اعطای یارانه از جیب صنایع تا قیمت‌گذاری خوراک و حواشی ایجادشده در بورس‌کالا و... در این شمار محسوب می شوند.


هر کدام از این تصمیمات در قالب واکنشی، بی‌ثباتی، زیان و بی‌اعتمادی را به بورس تحمیل کرده است. بازار می‌تواند ریسک‌های غیر‌سیستماتیک را اندازه گیری کند اما در برابر اندازه‌گیری ریسک‌های غیر‌سیستماتیک ناتوان است و هرقدر ضریب ریسک‌های غیرقابل سنجه افزایش یابد بازار را از دور توجهات خارج خواهد کرد.


وضعیت امروز بورس در یک تضاد بدبینی شدید به تحولات آتی از منظر ریسک‌های غیر‌سیستماتیک است که تحقق آن محدود به یک منطقه خاص نخواهد بود و کلیت بازارها را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد که مثال آن در واکنش طلا، نفت و دلار به‌عنوان دارایی‌های امن قابل لمس است و در سوی مقابل جاذبه جذاب شدن قیمت‌های سهام در ‌برابر سایر بازارهای رقیب در صورت رفع‌شدن ریسک‌ها ‌است.


در شرایط مخاطرات فعلی رفتار سهامدار محافظه‌کار می‌شود و می‌تواند تخصیص بهینه‌ای از ابزارهای در دسترس را داشته باشد. از استفاده از صندوق‌های کالایی مثل طلا، صندوق‌های درآمد ثابت و سهام و با ضرایبی در نحوه تخصیص بر اساس میزان ریسک‌پذیری تخصیص قائل شود تا روشن‌شدن ابهامات موجود.


با دید کوتاه‌مدت و شرایط بورس از آبان گزارش‌های ۶ ماهه منتشر خواهد شد و به‌صورت سنتی در این بازه زمانی تحرکات مثبت در شرکت‌هایی که عملکرد مناسبی دارند، رخ خواهد داد. با این دید به گزینه‌های پیش‌رو می‌توان به صنایع پالایشی و نمادهایی نظیر "شپنا، شبندر" با توجه به جهش کرک‌اسپرد‌ها به بالاترین سطح از تابستان ۱۴۰۱ اشاره کرد.


در گروه پتروشیمی و شیمیایی نیز مستعد‌ترین گزارش‌ها می‌تواند به شرکت‌های آروماتیکی نظیر "نوری و بوعلی" مربوط شود در کنار نمادهایی نظیر "آریا، شاملا، شکام، شپدیس، شیراز و.."، گروه بانک دیگر صنعت مستعد است که طبق گزارش‌های عملکرد با بهبود قابل‌توجه عملیاتی مواجه بودند و نمادهایی نظیر "ونوین، وپست، وبملت، وتجارت و..." می‌توانند مورد اقبال قرار گیرند.


گروه اپراتور بنادر و نمادهایی نظیر "حتاید و حسینا" با توجه به افزایش عملیات اپراتور در بنادر رجایی، امام و... با جهش درآمدی و مستعد رشد محسوس سودآوری قرار دارند. گروه دارو نیز با توجه به گزارش‌های منتشره مستعد است و نمادهایی نظیر "دسبحان، دتماد، دشیمی، کاسپین، دره آور، دلر، ددانا، دکیمی، دتماد، دکپسول و..." می‌توانند در این بازه مورد توجه باشند.


گروه سیمان نیز در زمره صنایع با گزارش‌های مثبت برشمرده می‌شود که در این بین نمادهایی نظیر "سرود، سغرب، ساوه، سفانو، اردستان، سپاها، سصوفی، سآبیک، و..." می‌توانند مورد توجه قرار گیرند، گروه فلزات اساسی عمدتا تحت‌تاثیر قطعی برق و افت تولید بودند اما نمادهایی نظیر "فسبزوار، فملی، فولاد، فرآور، فاسمین، چدن، فنورد، فباهنر و..." می‌توانند با اقبال مواجه شوند.


در سایر گروه‌ها می‌توان به نمادهای مستعد در صنعت زراعت شامل "جوین، زمگسا، زقیام، سیمرغ، سپید و..."، زغال‌سنگ شامل "کزغال، کپرور"، سنگ آهن "کنور، کچاد" و تک‌سهم‌هایی در سایر گروه‌ها اشاره کرد. در این بین شرکت‌هایی که هم از مزیت سود افزایشی و هم از منظر دارایی و ظرفیت تجدید برخوردارند، می‌توانند بهره بیشتری در موج‌های برگشت و صعودی داشته باشند.


سطوح حمایت پیش‌روی بازار محدوده ۲، ۱.۹۶، ۱.۹۳ و ۱.۹ میلیون واحد است که بر اساس فراخور تحولات و ریسک‌های بیرونی می‌تواند بدان واکنش نشان دهد. همچنان بازار در چرخه معیوب ریسک‌های تحمیلی توسط سیاست گذار قرار دارد. از سوی دیگر بی‌ثباتی‌های منطقه‌ای و ژئوپلیتیک هم وقت و بی وقت بر بی‌ثباتی در بورس سایه سنگین را تحمیل کرده است.


اگر عواملی نظیر اقتصاد جهانی درنظر گرفته نشود ۲ عامل اول که مجموعا از آن به‌عنوان عوامل کلان و محیطی ذکر می‌شود، اجازه رشد سریع شاخص را نمی‌دهند. از یک منظر ارزش دلاری بازار را پایین نگه می‌دارد و از سوی دیگر بازده انتظاری را تضعیف می‌کند که قطعا هرچه میزان نکات فوق به نفع بورس تغییر یابد، می‌تواند اهرمی برای اهداف جدید باشد.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام



انتهای خبر

0
0