همفکران
1401/09/19
15:38
گزارش بازار/ غلبه عرضه بر تقاضا، برخلاف انتظارات

شاخص کل بورس تهران در ۱۹امین روز از آذر ماه ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۹ هزار واحد را از دست داد و تا سطح ۱ میلیون و ۳۸۳ هزار واحد عقب نشینی کرد. نزولی بودن این شاخص بورسی از همان آغاز تا پایان موجب از دست رفتن مرز ۱.۴ میلیونی شد. شاخص هموزن نیز همسو با جو منفی حاکم بر بازار، کاهشی بود و با افت ۴۲۰۰ واحدی به کارش پایان داد. میدکو، فولاد و وپاسار...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران در ۱۹امین روز از آذر ماه ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۹ هزار واحد را از دست داد و تا سطح ۱ میلیون و ۳۸۳ هزار واحد عقب نشینی کرد. نزولی بودن این شاخص بورسی از همان آغاز تا پایان موجب از دست رفتن مرز ۱.۴ میلیونی شد.


شاخص هموزن نیز همسو با جو منفی حاکم بر بازار، کاهشی بود و با افت ۴۲۰۰ واحدی به کارش پایان داد.


میدکو، فولاد و وپاسار بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. میدکو با افت حداکثری قیمت مواجه و در کف قیمتی بست. فولاد در مدار منفی ۲ درصدی متوقف شد و وپاسار با افت حدود ۷ درصدی قیمت در یک قدمی صف فروش روز را به آخر رساند. ورنا، فباهنر و وپترو بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. وپترو با برتری تقاضا همراه بود و در سقف قیمتی خریداران را به صف نشاند. ورنا ۳+ خورد و فباهنر رشد حدود ۲ درصدی قیمت را رقم زد.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر کاهش قیمت نمادهای آریا و زاگرس و شراز، ۱۰۸ واحد افت کرد و در سطح ۱۸ هزار و ۴۵۵ واحد قرار گرفت. فغدیر و غصینو نمادهایی بودند که بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص داشتند و مانع از افت بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه طی معاملات امروز حقیقی ها ۴۳۹ میلیارد تومان از بازار خارج کردند. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۴ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۴۲ میلیارد دلار رسید.



ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، نفتی ها و شیمیایی هاسه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، هلدینگ و بانک به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای خساپا، خودرو و شستا نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول حقیقی



امروز دو صنعت بیمه و هتل رستوران تنها جذب کننده نقدینگی از سوی حقیقی ها بودند. در مقابل خودرویی ها و شیمیایی ها در صدر خروج نقدینگی های خرد قرار گرفتند. نمادهای وحافظ و گشان بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای خودرو و خساپا بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



اگرچه انتظار می رفت امروز هم شاهد قدرتنمایی خریداران حداقل در خودرویی ها باشیم اما برخلاف انتظارات این صنعت هم همسو با جو منفی حاکم بر کلیت بازار معاملاتی منفی داشتند.


افت قیمت نفت، تداوم قطعی گاز صنایع و ریسکهای سیاسی ۳ ضلع مثلث منفی بازار امروز بود. البته ناگفته نماند که نرخ سود بالای بازارهای بدون ریسک هم تاثیرگذار بود.


در بازار امروز خیلی تفاوتی بین کوچک و بزرگ وجود نداشت چرا که شاخص هموزن و شاخص کل دوش به دوش هم در مسیر نزولی حرکت کردند، تنها با این تفاوت که سرعت حرکت شاخص هموزن در این مسیر رو به پایین متعادل تر بود.


حجم و ارزش معاملات به نسبت روزهای قبل تغییری نکرد و علاوه بر آن، شدت خروج پول های حقیقی نیز بیشتر شد.


در میان خودرویی ها، خساپا پرچم دار بیشترین حجم معامله بود و علیرغم تلاش های زیادش برای جلوگیری از افت قیمتی، در نهایت ۲- خورد و ۲۲۰ تومان شد. فروشندگان ایران خودرو بیشتر بودند و این غول خودرویی را با افت ۴.۶ درصدی قیمت مواجه کردند. ورنا که هفته پیش را با صف خرید به پایان برد، امروز به رشد ۳.۳ درصدی بسنده کرد. صف فروش خاور تا انتها پابرجا بود و خگستر با افت حدود ۶ درصدی تا ۳۹۴ تومان عقب نشینی کرد.


بانکی ها، فلزی ها، پالایشی ها و پتروشیمی ها درگیر با فروشندگان بودند و عمده نمادهایشان افت قیمتی داشتند.


منفی سیمانی ها متعادل تر بود و کم و بیش نمادهایی سبزپوش به چشم میخورد. سفار در قیمت ۷۰۶۹ تومان صف خرید تشکیل داد و تا پایان به همین منوال پیش رفت. سبهان ۲+ خورد و ۳۶۵۸ تومان شد. سشرق و سخوز با نوسانات مثبت در محدوده صفر تابلو دنبال شدندو سبزوا نیز با برتری خریداران تا ۷+ درصد پیشروی کرد و با صف خرید بست.


وپترو، خکار، بیمه نوین، آس پ، دلقما، غفارس، غپاذر، غصینو، قشکر، قثابت و... از معدود نمادهای پرتقاضای بازار بودند که با برتری خریداران دنبال شدند.



در مجموع امروز شاهد بازاری پرعرضه بودیم اما شدت منفی ها جدی و ترسناک نبود. به نظر می رسد کامبک پالایشی ها و فلزی ها به همراه تکمیل الگوهای اصلاحی در خودرویی هامی تواند بازار را در مسیر برگشت قرار دهد.




نمادهای مشکوک



در بازه ۷ روزه نمادهای وحافظ، دهدشت و سفار و در بازه ۳۰ روزه نمادهای بتک، استقلال و وحافظ بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه



بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را تکنو با ۴.۶۳ درصد، کپشیر با ۴.۶۲ درصد و سهرمز با ۳.۴۱ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام سپ با ۴.۵۲ درصد، غدشت با ۴.۲۹ درصد و ساراب با ۳.۹۵ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


نرخ دلار در روزهای پایانی هفته روندی افزایشی داشت و هم اکنون در محدوده ۳۷ هزار تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید با رشد ۱.۷۲ درصدی، به ۱۷ میلیون و ۷۰۴ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۰۵ درصد کاهش ارزش داشت و به محدوده ۱۷۹۷ دلار رسید.


انتهای خبر

0
0