همفکران
1401/06/06
09:17
گزارش بازار/ خوش بینی های برجامی، رنگ باخت!

شاخص کل بورس تهران پنجمین روز از شهریور ماه ۱۴۰۱ را سبزپوش و با رشد ۷۶۰۰ واحدی به پایان رساند. این شاخص بورسی شروعی مثبت داشت اما پس از گذشت دو ساعت از آغاز، روند رو به رشدش متوقف شد و کمی از راه رفته را بازگشت. در مجموع توانست تمام روز را در مدار صعودی حرکت کند و مجددا ۱ میلیون و ۴۵۰ هزار را پس بگیرد. شاخص هموزن نیز ...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران پنجمین روز از شهریور ماه ۱۴۰۱ را سبزپوش و با رشد ۷۶۰۰ واحدی به پایان رساند. این شاخص بورسی شروعی مثبت داشت اما پس از گذشت دو ساعت از آغاز، روند رو به رشدش متوقف شد و کمی از راه رفته را بازگشت. در مجموع توانست تمام روز را در مدار صعودی حرکت کند و مجددا ۱ میلیون و ۴۵۰ هزار را پس بگیرد.


شاخص هموزن نیز روندی مثبت داشت و علی رغم افت ناچیزش در دقایق پایانی، امروز را با رشد ۲ هزار واحدی به پایان برد.


شپدیس، کچاد و شبندر بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. شپدیس با رشد حداکثری قیمت همراه شد و با صف خرید به کارش پایان داد. کچاد با رشد ۳ درصدی همراه شد و شبندر در مدار مثبت ۲ درصدی از حرکت بازایستاد. خساپا، وبملت و وتجارت بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. وبملت با کاهش ۲.۵ درصدی قیمت به خط پایان رسید و دونماد دیگر حدود ۵ درصد افت قیمتی را تجربه کردند.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر افزایش قیمت نمادهای آریا و شراز و زاگرس، با رشد ۷۰ واحدی به کارش پایان داد و در سطح ۱۹ هزار و ۳۹۰ واحد قرار گرفت. دماوند و غصینو نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی را بر این شاخص داشتند و مانع از رشد بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه طی معاملات امروز کدهای حقیقی حدود ۱۴۰ میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس حدود ۶۹ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۶۱ میلیارد دلار رسید.



ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، شیمیایی ها و نفتی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، بانک و هلدینگ به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای شستا، خساپا و خودرو نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز شیمیایی ها و کانی های فلزی بیشترین پول را از سوی سهامداران حقیقی جذب کردند. در مقابل بانکی ها و شرکت های چند رشته ای بیشترین مقدار از پول های خرد را از دست دادند. نمادهای شپدیس و فزر بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای های وب و شستا بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



نخستین روز هفته جاری، با حال و هوایی مثبت و همچنین با تداوم اقبال خریداران به صنایع کوچک آغاز بکار کرد. خبرهای برجامی که همچون آشی سرد شده و از دهن افتاده، باعث شد که صنایع برجامی نظیر بانک و خودرو با فشار عرضه مواجه شوند.


خساپا حدود ۵ درصد افت قیمتی را رقم زد و به ۲۰۴ تومان رسید. ایران‌خودرو ۳- خورد و ۲۱۶ تومان شد.


وبصادر در نهایت در قیمت ۱۶۹ تومان فروشندگان را صف نشین کرد. وتجارت تا کف قیمتی مجاز روزانه عقب نشینی کرد. وبملت نیز با افت ۲.۵ درصدی به ۳۰۸ تومان رسید. به نظر می‌رسد دیگر طاقت سهامداران این گروه ها تمام شده و نمی توانند همچنان بنشینند و منتظر بمانند تا ببینند توپ در زمین کیست و چه کسی آن را گل می کند!!!


همسو با بهبود نرخ های جهانی، امروز پالایشی ها و اوره ای ها توانستند مورد توجه قرار بگیرند


پالایشی ها در نیمه اول معاملات بهتری داشتند به طوری که عمده آنها تا محدوده مثبت ۳ بالا آمدند اما، در یکساعت پایانی با افت محسوس تقاضا مواجه شدند تا جایی که شپنا، شتران و شبریز در مرز صفر معاملاتی متوقف شدند. شبندر که از همان ابتدا تقاضای بیشتری داشت در نهایت با رشد بیش از ۲ درصدی قیمت همراه شد و به ۷۵۷ تومان رسید.


اوره ای ها تا پایان با برتری خریداران دنبال شدند و موج های منفی نتوانست خللی در روند معاملاتشان ایجاد کند. شپدیس و کرماشا رشد حداکثری قیمت را تجربه کردند و با صفر خرید به کارشان پایان دادند. شپدیس امروز به ۱۸ هزار و ۷۲۰ تومان رسید. شیراز و خراسان با رشد ۳ درصدی قیمت همراه شدند.


در میان پتروشیمی ها شفن، شگویا، شغدیر، آریا و شپترو روندی صعودی داشتند و با رشد قیمتی روز را به پایان بردند.


فراکابی ها امروز یکپارچه در سقف قیمتی شروع بکار کردند اما در نهایت تنها کالا بود که تا آخرین لحظه خریداران را در صف نگه داشت. این نماد امروز به ۱۷۲۱ تومان رسید. بورس تا محدوده مثبت ۱ و فرابورس تا صفر تابلو عقب نشینی کردند.


دارویی ها، سیمانی ها و کوچک های فلزی از جمله گروه هایی بودند که مورد توجه خریداران قرار داشتند.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه و در بازه ۳۰ روزه نمادهای گپارس، چنوپا و دسبحا بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را بکاب با ۴.۴۲ درصد، شپارس با ۴.۰۹ درصد و دالبر با ۳.۶۵ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام انرژی۱ با ۴.۹۹ درصد، غمارگ با ۳.۱۴ درصد و خپویش با ۳.۱۱ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار در آخر هفته روندی افزایشی داشت و هم اکنون در محدوده ۲۹ هزار ۷۶۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید با رشد ۰.۵۶ درصدی، به ۱۴ میلیون و ۹ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۰۹ درصد افزایش ارزش داشت و به محدوده ۱۷۳۸ دلار رسیده است.


انتهای خبر

0
0