همفکران
1400/11/24
15:07
گزارش بازار / یکشنبه های سرخ پوش

شاخص کل بورس تهران ۲۴امین روز از بهمن ماه ۱۴۰۰ را با افت ۸ هزار واحدی به پایان رساند و تا سطح ۱ میلیون و ۲۷۶ هزار واحد عقب نشینی کرد. روند نزولی بازار سرمایه همچنان ادامه دارد. به طوری که این شاخص بورسی روزی تماما منفی را پشت سر گذاشت و اگر تلاش های...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران ۲۴امین روز از بهمن ماه ۱۴۰۰ را با افت ۸ هزار واحدی به پایان رساند و تا سطح ۱ میلیون و ۲۷۶ هزار واحد عقب نشینی کرد. روند نزولی بازار سرمایه همچنان ادامه دارد. به طوری که این شاخص بورسی روزی تماما منفی را پشت سر گذاشت و اگر تلاش های «فارس» نبود، افتی تمام و کمال را رقم می زد .


روند معاملات در کوچک های بازار امروز هم متعادلتر بود و حتی برخی نماد ها با برتری خریداران دنبال می شدند، بنابراین شیب نزولی شاخص هم‌وزن کمتر بود و این شاخص با افت ۱۴۰۰ واحدی روز را به پایان رساند .


فارس، وسکرمان و کویر بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. کویر و فارس در حوالی صفر تابلو و اما سبزپوش به خط پایان رسیدند. وسکرمان تقاضا بیشتری داشت و رشد حدود ۴ درصدی قیمت را تجربه کرد. میدکو، نوری و فملی بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. هیچ کدام با صف فروش روز را به آخر نبردند . نوری با افت بالغ بر ۳ درصدی قیمت به کارش پایان داد. دو نماد دیگر متعادلتر بودند و در نهایت در مرز صفر معاملاتی، سرخپوش متوقف شدند .


شاخص فرابورس تحت تاثیر کاهش قیمت نمادهای بپاس، زاگرس و آریا با افت ۷۴ واحدی مواجه شد و در عدد ۱۷ هزار و ۴۹۳ کار خود را به پایان رساند. فزر و توسن نمادهایی بودند که بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص داشتند و مانع از افت بیشتر آن شدند .


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز ۳۴۷ میلیارد تومان خروج پول از سوی سهامداران خرد صورت گرفت. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۴ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۳۹ میلیارد دلار کاهش یافت .



خبرهای موثر


حضور نمایندگان بانک مرکزی و وزارت نفت در وین / مذاکرات وین به خط پایان نزدیک می‌شود؟


به نظر می‌آید با حضور نمایندگان بانک مرکزی و وزارت نفت در وین (با هدف بررسی‌های دقیق‌تر و رایزنی‌های فنی) و نیز حضور مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه کشورمان در مذاکرات در روزهای گذشته و آتی به رفع اختلافات به طور کامل نزدیک‌تر می‌شویم .


منابع نزدیک به هیات مذاکره کننده ایران اعلام کردند که نشست‌ها و جلسات برگزار شده در هفته گذشته تا کنون در فضایی "رو به جلو" و "سازنده" برگزار شده و در مورد موضوعات باقی‌مانده بحث‌هایی جدی صورت گرفته است.


پکن: مذاکرات وین وارد مرحله نهایی شده است


نماینده چین در مذاکرات وین گفت :


تمامی مذاکره‌کنندگان موافق هستند که ما به مرحله نهایی رسیده‌ایم، به‌ویژه آن‌که همکاران ایرانی ما بسته نهایی خود را پیشنهاد داده‌اند .


« وانگ کان» همچنین ابراز امیدواری کرد که ایران «رسما بازخوردهای مکتوب خود را درباره بسته پیشنهادی برای بحث توسط همه طرف‌ها ارائه کند .»


سقف منابع نفتی بودجه ۱۰۰ هزار میلیارد تومان زیاد شد


بعد از مصوبات کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، سقف منابع ریالی صادرات نفت از ۳۸۱ هزار میلیارد تومان در لایحه دولت به ۴۸۴ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است .


درحالی که دولت سهم صندوق توسعه ملی را فقط ۲۰ درصد لحاظ کرده بود، کمیسیون تلفیق مجلس سهم صندوق توسعه را مطابق با برنامه ششم توسعه ۴۰ درصد لحاظ کرده است .


ترین های معاملات بورس


فلزات اساسی ها، خودرویی ها و شیمیایی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت سرمایه گذاری، خودرو و بانک به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات بودند. امروز نمادهای وسکرمان، وساغربی و خودرو نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند .



ورود و خروج پول های حقیقی


امروز صندوق های قابل معامله و صنعت زراعت، به ترتیب پذیرای بیشترین پول از سوی حقیقی های بازار بودند. در مقابل بیشترین خروج نقدینگی های خرد از کانی های فلزی و فلزات اساسی صورت گرفت. در بین نمادها نیز صندوق کارا و نماد سپید بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و تجلی و فولاد بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند .



بازار بورس تهران همسو با جو منفی حاکم بر معاملات روز گذشته، امروز را در مدار منفی آغاز به کار کرد و هرچه بیشتر گذشت نه تنها تحول مثبتی اتفاق نیفتاد بلکه فروشندگان لحظه لحظه بر تعدادشان اضافه شد. تقریبا طی روز جاری اکثریت نمادهای معاملاتی در مدار منفی دنبال شدند و علاوه بر افت نماگرها، افت قیمت ها را نیز شاهد بودیم .


صنعت خودرو یکپارچه منفی بودند. ایران خودرو ۳- خورد و به زیر ۲۰۰ تومان رفت. خساپا با افت بالغ بر ۳.۵ درصدی به ۱۶۰ تومان رسید. خگستر که تا صفر تابلو هم خود را بالا کشیده بود، در نهایت در محدوده منفی ۳ درصدی در قیمت ۲۲۲ تومان متوقف شد .


در بانکی ها نیز فروشندگان بازیگر نقش اول بودند. وتجارت با افت ۴ درصدی به قیمت ۱۸۲ تومان رسید. وبملت حدود ۲ درصد عقب نشینی داشت و وبصادر در محدوده منفی ۳ به کارش پایان داد. وپارس اما با بهبود تقاضا همراه بود و با رشد ۱ درصدی در قیمت ۱۸۱ تومان بست .


فلزات اساسی ها معاملاتی منفی اما متعادلتر را پشت سر گذاشتند. فملی، فولاد، فخوز و فاسمین اگرچه با پرچم سرخ به خط پایان رسیدند ولی قیمت پایانیشان به نسبت روز گذشته تغییر محسوسی نکرد. ذوب اما با عرضه بیشتری مواجه بود و در واپسین لحظات به یک قدمی کف قیمتی رسید .


در صنعت محصولات شیمیایی قرن، شلعاب، شبصیر و شپاکسا از جمله نمادهای پرتقاضا بودند. فارس نیز تمام تلاشش را کرد تا سبز پوش به خط آخر برسد و از افت بیشتر شاخص جلوگیری کند، به این ترتیب در حوالی صفر تابلو به کارش پایان داد .


پالایشی ها در ساعات پایانی تلاش هایی در جهت مثبت شدن کردند و تا صفر تابلو هم بالا آمدند اما دوام نیاوردند و مجددا به محدوده های منفی رفتند. شپنا و شتران افت بالغ بر ۲ درصد را رقم زدند. شبندر در قیمت ۶۶۷ تومان از حرکت باز ایستاد و شبریز ۱.۸- خورد .


درحالی که در میان بزرگان تا چشم کار میکرد تنها رنگ سرخ بود که جلب توجه میکرد، اما در کوچکترها شاهد برتری خریدران در برخی نماد ها بودیم.


حفاری،حسیر، گشان، ونیرو، فزر، کمنگنز، فولای، فجر و همچنین صنایع غذایی و زراعت... از جمله پرطرفدارهای امروز بودند .





نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای خکاوه، قنقش و سفارود و در بازه ۳۰ روزه نمادهای سفارود، سپید و خکاوه بیشترین حجم مشکوک را داشتند .


خکاوه از هفته دوم بهمن ماه با اقبال خریداران همراه شده، به طوری که طی یکماه گذشته بیش از ۱۶ درصد بازدهی داشته است. این نماد امروز معاملاتی پرنوسان را پشت سر گذاشت و هم صف خرید را تجربه کرد هم در آستانه های پایین معامله شد. در نهایت سبز پوش به خط پایان رسید و قیمت پایانیش ۲.۲ درصد رشد را تجربه کرد. همچنین بیش از ۱۳۲ میلیون برگ سهم در این نماد جا به جا شد که رقم قابل توجهی برای این شرکت محسوب می شود .


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را شپارس با ۴.۲۳ درصد، اتکام با ۳.۷۲ درصد و وساشرقی با ۳.۱۱ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام غدشت با ۴.۹۸ درصد، وسخراش با ۴.۹۷ درصد و وسفارس با ۴.۹۵ درصد افت خورد .


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار به نسبت روز گذشته افزایش ۳۴۰ تومانی داشته و هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۲۷ هزار و ۵۰ تومان در حال معامله است .


سکه طرح جدید ۰.۷۳ درصد افزایش داشت و به ۱۲ میلیون و ۷۱ هزار تومان رسید .


انس طلا هنوز قیمت نخورده و در محدوده ۱۸۵۸ دلار باقی مانده است .


انتهای خبر

0
0