همفکران
1401/02/18
16:36
گزارش بازار/ تغییر در ترکیب لیدرها

شاخص کل بورس تهران در هجدهمین روز از اردیبهشت ۱۴۰۱، رشد بیش از ۹ هزار واحدی را به ثبت رساند و به سطح ۱ میلیون و ۵۵۳ هزار واحد رسید. این شاخص بورسی تمام روز را در مدار مثبت حرکت کرد و اگرچه نوسانات منفی نیز گرینبانگیرش شد ولی در نهایت توانست امروز هم به ارتفاع خود بیفزاید و به سطوح بالاتر پیشروی کند. تداوم رشد قیمتی در گروه هایی نظیر...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران در هجدهمین روز از اردیبهشت ۱۴۰۱، رشد بیش از ۹ هزار واحدی را به ثبت رساند و به سطح ۱ میلیون و ۵۵۳ هزار واحد رسید. این شاخص بورسی تمام روز را در مدار مثبت حرکت کرد و اگرچه نوسانات منفی نیز گرینبانگیرش شد ولی در نهایت توانست امروز هم به ارتفاع خود بیفزاید و به سطوح بالاتر پیشروی کند.


تداوم رشد قیمتی در گروه هایی نظیر مخابرات و غذایی و زراعتی و دیگر شرکت های متوسط بازار، موجب شد شاخص هموزن امروز هم صعودی باشد حدود ۲۷۰۰ گام دیگر رو به جلو بردارد.


فولاد، شستا و شبریز بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. شبریز امروز هم خریدارانش را به صف نشاند و با رشد حداکثری قیمت، روز را به پایان برد. دو نماد دیگر در مدار مثبت ۳ درصدی متوقف شدند. شبندر، جم و شیراز بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. هیچ کدام به صف فروش نرفتند. شیراز با عرضه های بیشتری مواجه بود و با افت بالغ بر ۳ درصد به خط پایان رسیدند. دو نماد دیگر در محدوده منفی ۱ درصدی از حرکت بازایستادند.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر رشد قیمت نمادهای آریا و هرمز و شاوان، ۱۳۱ واحد افزایش یافت و در سطح ۲۱ هزار و ۲۰۴ واحد قرار گرفت. وملل و دماوند نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی را بر این شاخص داشتند و مانع از رشد بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه امروز حدود ۲۱ میلیارد تومان پول از سوی حقیقی ها از بازار خارج شد. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۷۷ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۶۷ میلیارد دلار رسید.




ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، نفتی ها و فلزات اساسی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، هلدینگ و بانک به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای شستا، خساپا و خودرو نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز زراعتی ها بیشترین نقدینگی را از سوی حقیقی های بازار جذب کردند. در مقابل، برای چندمین روز متوالی، بیشترین خروج نقدینگی های خرد از صندوق های قابل معامله صورت گرفت. دو نماد خساپا و زگلدشت بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای شتران و البرز بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



معاملات امروز بازار بورس تهران با توجه ویژه به دو گروه بانک و خودرو آغاز شد و رفته رفته این موج تقاضا به برخی دیگر از بزرگان بازار نظیر فلزی ها و هلدینگ ها سرایت کرد.


خودرویی ها، امروز معاملات بهتری داشتند. اگرچه خگستر و ورنا امروز هم با نوسانات منفی دنبال شدند ولی افت قیمتی خاصی شامل حالشان نشد. ایران خودرو توانست ۱.۳ درصد رشد قیمتی را رقم بزند و به ۲۴۵ تومان برسد. خساپا امروز از تقاضای خوبی برخوردار بود و بیشترین حجم را در این گروه داشت، در این غول خودرویی بیش از ۹۹۰ میلیون برگه سهم جا به جا شد و در نهایت با رشد ۴ درصدی در قیمت ۲۲۷ تومان بسته شد. در خاور، خپارس و خشرق نیز تقاضا برتری داشت و رشد قیمتی را تجربه کردند.


در بانکی ها، بانک ملت توانست حال و هوای گروه را عوض و چاشنی تقاضا را به معاملات این صنعت اضافه کند. وبملت با رشد حدود ۳ درصدی به محدوده ۳۸۲ تومان رسید. وبصارد و وتجارت بیش از ۱ درصد افزایش قیمت داشتند. وشهر امروز هم با برتری خریداران سپری کرد و ۴۹۲ تومان شد.


عمده نمادهای فلزات اساسی، با رنج کشی های مثبتی که در دقایق ابتدایی در فولاد مبارکه شکل گرفت، توانستند با رشد قیمتی روز را به پایان ببرند. فولاد بالاخره از مرز صفر معاملاتی فاصله گرفت و با رشد ۳ درصدی به قیمت ۱۲۱۷ تومان رسید. کاوه، فملی، فسرب و فاسمین به نوسانات مثبت در حوالی صفر تابلو اکتفا کردند. ذوب و فخوز امروز خوش درخشیدند و توانستند خریداران را در سقف قیمتی صف نشین کنند.


در میان پالایشی ها اگرچه شاهد صف نشین شدن خریداران شبریز در سقف قیمتی بودیم و این نماد با رشد حداکثری روز را به پایان برد، اما دیگر نمادهای این صنعت بنای بر ناسازگاری گذاشتند و با عقب نشینی خریداران مواجه شدند. شتران و شبندر بالغ بر ۱ درصد افت قیمتی را رقم زدند. شپنا تغییر قیمتی محسوسی نداشت و توانست در مرز صفر معاملاتی خود را حفظ کند.


شستا در میان چندرشته ای ها خوش درخشید و با رشد ۳ درصدی در قیمت ۱۰۶ تومان بسته شد. ونیکی و وصندوق بیش از ۲ درصد و نمادهای وبانک و وامید بیش از ۱ درصد بالا آمدند. اما وغدیر با همگروهی هایش همسو نشد و با افت ۱ درصد در محدوده ۱۴۱۴ تومان به کارش پایان داد.


در صنایع کوچکتر، معاملات غذایی ها، مخابراتی ها، زراعتی ها و بیمه ای ها امروز مورد توجه بود و عمده نمادهای این گروه ها با رشد قیمتی به کارشان پایان دادند.


علاوه بر خبر های برجامی که می تواند روز های پایانی این هفته را تحت تاثیر قرار دهد، گزارشات ۱۲ ماهه شرکت ها یکی دیگر از عواملی است که می تواند تکانه های مثبت بازار را بیشتر کند که روز های زیادی تا پایان مهلت انتشار این گزارش ها نمانده است.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای نبروج، شسم و پلاست و در بازه ۳۰ روزه نمادهای شپاکسا، سنوین و زگلدشت بیشترین حجم مشکوک را داشت.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را تکنو با ۴.۷۵ درصد، شگل با ۳.۶۱ درصد و وپخش با ۳.۳۲ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام لپارس با ۲.۸۵ درصد، خزامیا با ۲.۴۲ درصد و لخزر با ۲.۳۵ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار به نسبت روز قبل ۳۲۰ تومان کاهش داشت و هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۲۸ هزار و ۳۵۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید ۰.۵۲ درصد افت داشت و به ۱۳ میلیون و ۲۹۲ هزار تومان رسید.


انس طلا هنوز معامله نشده و در محدوده ۱۸۸۳ دلار باقی مانده است.


انتهای خبر

0
0