همفکران
1401/06/06
16:59
گزارش بازار/ خبری که دیگر از دهن افتاد!

شاخص کل بورس تهران در ششمین روز از شهریور ماه ۱۴۰۱ با افت حدود ۶ هزار واحدی مواجه شد و در ارتفاع ۱ میلیون و ۴۴۴ هزار واحد قرار گرفت. این شاخص استارت را منفی زد و تا انتها نتوانست بر فروشندگان غلبه کند. به این ترتیب تمام روز در مدار نزولی باقی ماند. شاخص هموزن هم امروز روندی منفی داشت و پا به پای شاخص در این مسیر گام برداشت...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران در ششمین روز از شهریور ماه ۱۴۰۱ با افت حدود ۶ هزار واحدی مواجه شد و در ارتفاع ۱ میلیون و ۴۴۴ هزار واحد قرار گرفت. این شاخص استارت را منفی زد و تا انتها نتوانست بر فروشندگان غلبه کند. به این ترتیب تمام روز در مدار نزولی باقی ماند.


شاخص هموزن هم امروز روندی منفی داشت و پا به پای شاخص در این مسیر گام برداشت و در نهایت ۱۷۷۰ واحد دیگر را از دست داد.


شپدیس، شیراز و کنور بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. شپدیس برای دومین روز متوالی روندی صعودی داشت و با رشد ۲ درصدی قیمت همراه شد. شیراز ۳+ خورد و کنور بالغ بر ۴ درصد رشد قیمتی را به ثبت رساند. فولاد، فملی و شپنا بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. هیچ گدام به صف فروش نرفتند و هرسه در مدار منفی ۱ درصدی متوقف شدند.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر کاهش قیمت نمادهای شراز و زاگرس و خدیزل، با افت ۸۴ واحدی به کارش پایان داد و در سطح ۱۹ هزار و ۳۰۵ واحد قرار گرفت. فزر و شبصیر نمادهایی بودند که بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص داشتند و مانع از افت بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه طی معاملات امروز کدهای حقیقی حدود ۲۲۴ میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس حدود ۶۸ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۶۳ میلیارد دلار رسید.




خبرهای موثر


بررسی پاسخ‌های آمریکا تا پایان هفته


بررسی دقیق پاسخ‌های آمریکا به محورهای اصلاحی ایران در خصوص ایده‌های هماهنگ کننده اتحادیه اروپا همچنان در سطوح کارشناسی در جریان است و این روند حداقل تا پایان هفته جاری ادامه خواهد داشت.


مهمترین برنامه‌های بورس کالا در آینده


علیرضا صادقی، رئیس اداره نظارت بر بازار بورس‌های کالایی: معاملات ثانویه گواهی سپرده ناپیوسته و فروش املاک شهرداری در بوررس کالا به زودی آغاز می شود.


سخنگوی اقتصادی دولت مطرح کرد: آغاز اصلاحات اساسی صنعت خودرو پس از عرضه در بورس کالا


خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی کشور گفت: اگر قیمت تمام شده خودرو کاهش یافته و به لحاظ کیفیت و تکنولوژی قابلیت رقابت پیدا کند، با مدیریت کاملا حرفه‌ای و تخصصی که به فکر صنعت باشد و تحت تاثیر مسائل حاشیه ای و بیرونی و سیاسی قرار نگیرد، به طور قطع رضایت مردم، سهامداران، مسئولان و دستگاه‌های دولتی را به همراه خواهد داشت.


ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، شیمیایی ها و فلزات اساسی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، بانک و هلدینگ به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای خساپا، خودرو و شستا نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز کانی های فلزی بیشترین پول را از سوی سهامداران حقیقی جذب کردند. در مقابل بانکی ها و خودرویی ها بیشترین مقدار از پول های خرد را از دست دادند. نمادهای فزر و ونیرو بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای های حکشتی و خودرو بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



امروز شاهد روندی نزولی در بازار بورس تهران بودیم و تحرکات مثبت خریداران تنها برای یک سری از تک نمادها به چشم میخورد. اگرچه شاخص ها منفی خاصی نخوردند اما در نیمه دوم تعداد نمادهای منفی به بیش از ۴۰۰ رسید.


امروز خبر قیمت گذاری بلوک سایپا بالاخره منتشر شد و این خبر تنها توانست برای دقایقی غول های خودرویی را مثبت نگه دارد. چرا که اینقدر این موضوع کش پیدا کرد که دیگر جذابیت خود را از دست داد!!!


خساپا از محدوده ۳- تا یک قدمی سقف قیمتی پیش رفت اما در خیلی داوم نیاورد و در مرز صفر معاملاتی به کارش پایان داد. ایران خودرو ۲- خورد و ۲۱۶ تومان شد. خگستر نتوانست از محدوده ۱.۵ مثبت فراتر برود و در نهایت سوار بر موج عرضه ها با افت حدود ۴ درصدی مواجه شد. خاور تک نماد پرتقاضای این صنعت بود که برای چندمین روز متوالی صف خرید داشت و ۷۱۰ میلیون برگه سهم در آن جا به جا شد.


بانکی ها امروز هم با برتری فروشندگان دنبال شدند. وبصارد برای لحظاتی به صف فروش رسید اما این صف به سرعت جمع شد و در نهایت با افت حدود ۵ درصدی در قیمت ۱۶۴ تومان بست. وبملت با افت بالغ بر ۲ درصدی به ۳۰۵ تومان رسید. فروشندگان سامان امروز هم در صف باقی ماندند و سهم را تا ۳۷۰ تومان به عقب راندند. وتجارت ۵- خورد و ۱۶۴ تومان شد.


دسبحان و دابور از پرتقاضاترین نمادهای دارویی بودند که با صف خرید بستند و به ترتیب به ۷۳۱ تومان و ۲۳۷۹ تومان رسیدند.


پالایشی ها امروز همسو با کلیت بازار شدند و تقریبا تمام روز را در محدوده های منفی نوسان کردند. شپنا و شتران با افت بالغ بر ۱ درصدی به خط پایان رسیدند. شبندر تا صفر تابلو بالا آمد و سبزپوش در همین حوالی بسته شد.


فراکابی ها پس از چندروز پرتقاضا دنبال شدن، امروز در کف قیمتی با فروشندگان درگیر بودند.


کانی های فلزی، بیمه ای ها، زراعتی ها و انبوه سازی ها از جمله صنایعی بودند که از تحرکات مثبت خریداران بهره مند شدند. اوره ای ها هم اگرچه همچون روز گذشته تشکیل صف خرید ندادند اما برای دومین روز متوالی توانستند تقاضا را در گروه حفظ کنند.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نماد کورز و در بازه ۳۰ روزه نمادهای وبهمن، داراب و گپارس بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را بکاب با ۴.۸۱ درصد، شپارس با ۴.۰۵ درصد و دپارس با ۲.۸۹ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام ولملت با ۳.۴۷ درصد، دلقما با ۳.۲۲ درصد و قهکمت با ۲.۵۷ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


نرخ دلار به نسبت روز گذشته افزایش ۲۰ تومانی داشت و هم اکنون در محدوده ۲۹ هزار ۷۸۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید با افت ۰.۸۹ درصدی، به ۱۳ میلیون و ۸۸۹ هزار تومان رسید.


انس طلا هنوز معامله نشده و در محدوده ۱۷۳۸ دلار باقی مانده است.


انتهای خبر

0
0