همفکران
1400/12/01
15:42
گزارش بازار/ به کام برجامی ها

شاخص کل بورس تهران نخستین روز معاملاتی از اسفند ماه ۱۴۰۰ را با افت بالغ بر ۷۷۰۰ واحدی به پایان رساند و در ارتفاع ۱ میلیون و ۲۷۴ هزار واحد متوقف شد. این شاخص بورسی تنها در نیم ساعت ابتدایی امروز توانست قبای سبزرنگش را حفظ کند و تقریبا کل روز روندی نزولی داشت...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران نخستین روز معاملاتی از اسفند ماه ۱۴۰۰ را با افت بالغ بر ۷۷۰۰ واحدی به پایان رساند و در ارتفاع ۱ میلیون و ۲۷۴ هزار واحد متوقف شد. این شاخص بورسی تنها در نیم ساعت ابتدایی امروز توانست قبای سبزرنگش را حفظ کند و تقریبا کل روز روندی نزولی داشت .


علیرغم اینکه امروز برخی کوچک های بازار مورد توجه بودند و شاخص هم‌وزن توانست بیشتر از شاخص کل در مدار مثبت مقاومت کند، اما این شاخص هم از گزند فروشندگان دور نماند. به طوری که در نهایت سرخپوش و با افت ۶۵۷ واحدی به کارش پایان داد .


وبملت، وتجارت و حکشتی بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. وبملت با صف خرید به خط پایان رسید. اما دو نماد دیگر با صف نبستند و در آخرین لحظات تا حوالی ۴+ بالا آمدند. فارس، وغدیر و نوری بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. نوری و وغدیر افت بالغ بر ۳ درصدی قیمت را تجربه کردند. فارس که در آستانه های پایین معامله می شد در واپسین لحظات توانست با رنج های مثبت کمی بالا بیاید و در ۲- متوقف شود .


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر افت قیمت نمادهای آریا، هرمز و شگویا ۳۶ واحد کاهش داشت و در عدد ۱۷هزار ۴۷۶ قرار گرفت. فزر و سمگا نمادهایی بودند که بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص داشتند و مانع از افت بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز ۲۱۶ میلیارد تومان خروج پول از سوی سهامداران خرد صورت گرفت. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۴ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۳۲ میلیارد دلار رسید.



خبرهای موثر


امیرعبداللهیان: آمریکا و غرب مسئول شکست احتمالی مذاکرات هستند


وزیر امور خارجه :


ما برای رسیدن به یک توافق خوب، تلاش‌های زیادی را در ادوار گذشته کرده‌ایم


در این لحظات حساس و شرایط حساس مذاکرات ما در وین، اگر آمریکا و طرف غربی (واقع‌گرایانه) برخورد نکنند، حتما مسئول شکست احتمالی مذاکرات خواهند بود .


اما ما با خوش‌بینی، با جدیت برای رسیدن به توافق خوب در وین تلاش می‌کنیم.


احتمال احیای برجام تا دو هفته آینده


مقامات اسرائیلی به اکسیوس گفتند که ارزیابی ها در اورشلیم این است که ایالات متحده و ایران به توافق برای احیای برجام بسیار نزدیک هستند و احتمالا در دو هفته آینده این توافق امضا خواهد شد . .»


وزیر خارجه قطر:توافق با ایران به سود همه خواهد بود


وزیر خارجه قطر :


رسیدن به توافق درخصوص برنامه هسته ای ایران به سود همه طرف ها خواهد بود .


امیدواریم که بعد از این توافق، توافقی میان ایران و کشورهای عربی خلیج(فارس) حاصل شود.


دولت کماکان بر حذف ارز ترجیحی اصرار دارد


موسوی سخنگوی هیات رییسه مجلس با اشاره به نشست غیرعلنی مجلس درباره بودجه و ارز ترجیحی گفت :


دولت اعلام کرد که آمادگی لازم برای تامین معیشت اقشار کم درآمد جامعه در صورت حذف ارز ترجیحی را دارد منتها تاکید نمایندگان مجلس بر این است که هرگونه تصمیم گیری درخصوص ارز ترجیحی به گونه ای باشد که معیشت مردم به ویژه نظام حمایتی برای دهک های پایین و اقشار کم درآمد جامعه را با مشکل مواجه نکند و معیشت آنها تضمین شود .


ترین های معاملات بورس


بانکی ها، فلزات اساسی ها، خودرویی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت بانک، خودرو و سرمایه گذاری به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات بودند. امروز نمادهای وبملت، خودرو و وتجارت نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند .



ورود و خروج پول های حقیقی



امروز صندوق های قابل معامله با اختلاف پذیرای بیشترین پول از سوی حقیقی های بازار بودند. در مقابل بیشترین خروج نقدینگی های خرد از فلزات اساسی ها صورت گرفت. در بین نمادها نیز وبملت و صندوق همای بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و فملی و فولاد بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند .



بازار امروز با سرخپوشی نماگر ها و افت قیمت عمده نمادهای معاملاتی سپری شد .


توجه به گروه های برجامی نظیر بانک، خودرو، حمل و نقلی و...، اقبال به برخی کوچک های بازار، عقبگرد دلار به کانال ۲۵ هزار تومانی، تداوم انتشار اخبار مثبت مذاکراتی و کاهش نرخ بهره از جمله اتفاق‌های مهم بازار سهام در نخستین روز از اسفند ماه ۱۴۰۰ بود .


خودرویی ها روندی نوسانی داشتند اما در دقایق پایانی با افزایش تقاضا همراه شدند. ایران خودرو تا محدوده ۲.۲+ بالا آمد و به ۲۱۰ تومان رسید. خساپا با رشد ۱.۸ درصدی در قیمت ۱۶۷ تومان متوقف شد. خگستر ۱+ خورد. خپارس، خشرق و خبهمن نیز سبز پوش به خط پایان رسیدند .


بانکی ها برای دومین روز متوالی مورد توجه بودند. وبملت در سقف قیمت روزانه بست و به ۳۳۹ تومان رسید. ونوین و وپست با صف خرید روز را به پایان بردند. وتجارت بالغ بر ۳ درصد رشد کرد و در قیمت۱۹۵ تومان بسته شد. وبصادر با جهش ۲.۵ درصدی به قیمت ۲۰۵ تومان رسید .


باز هم دو غول صنعت فلزات اساسی (فملی و فولاد) با بیشترین حمایت از سوی حقوقی ها همراه شدند و در مرز صفر معاملاتی، بدون تغییر قیمت، باقی ماندند. فولای، کیمیا و فسرب از جمله پرتقاضاهای گروه بودند. ذوب اما ۲.۶ درصد افت کرد و به قیمت ۲۳۱ تومان رسید .


در عمده نمادهای گروه محصولات شیمیایی، فروشندگان برتری داشتند و اکثرا افت قیمت را تجربه کردند. در این میان شاروم، شپارس و کلر از نماد های پرتقاضا بودند و شپدیس نیز در دقایق پایانی خود را به مدار مثبت رساند .


پالایشی ها همسو با روز گذشته، امروز نیز با افت تقاضا مواجه شدند و عمده نماد های این صنعت افت حدود ۲ درصدی قیمت را تجربه کردند .


صنایعی نظیر فراکاب ها، کانی های فلزی، حمل و نقلی ها، سیمانی ها، مخابراتی ها از جمله گروه های مورد توجه بازار امروز بودند که رشد قیمتی شامل حالشان شد.





نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نماد های کابگن، وآتوس و سدبیر و در بازه ۳۰ روزه نمادهای کابگن و فاما بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را چفیبر با ۴.۴۸ درصد، کمنگنز با ۳.۶ درصد و پلاسک با ۳.۵۴ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام غدشت با ۴.۹۸ درصد، وسرضوی با ۴.۹۷ درصد و وسصفا با ۴.۹۴ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار همچنان روندی نزولی دارد و به نسبت روز گذشته کاهش ۴۸۰ تومانی داشت. هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۲۵ هزار و ۷۵۰ تومان در حال معامله است .


سکه طرح جدید ۰.۲۷ درصد کاهش داشت و به ۱۱ میلیون و ۷۲۴ هزار تومان رسید .


انس طلا هنوز قیمت نخورده و در محدوده ۱۸۹۸ دلار باقی مانده است.


انتهای خبر

0
0