همفکران
1401/03/08
16:29
گزارش بازار/ تداوم روند نزولی

شاخص کل بورس تهران هشتمین روز از خرداد ۱۴۰۱ را با افت ۱۹ هزار و ۳۰۰ واحدی به پایان رساند و تا سطح ۱ میلیون و ۵۳۴ هزار واحد عقب نشینی کرد. این شاخص بورسی برای دومین روز متوالی در مدار ... بازار امروز همچون روز گذشته کم حجم و منفی آغاز بکار کرد و هرچه می‌گذشت شدت عرضه ها بیشتر می شد تا جایی که ...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران هشتمین روز از خرداد ۱۴۰۱ را با افت ۱۹ هزار و ۳۰۰ واحدی به پایان رساند و تا سطح ۱ میلیون و ۵۳۴ هزار واحد عقب نشینی کرد. این شاخص بورسی برای دومین روز متوالی در مدار نزولی به حرکتش ادامه داد و بالغ بر ۱ درصد دیگر از ارتفاعش را از دست داد .


اگرچه در دقایق پایانی کوچک ها با بهبود تقاضا همراه شدند اما در مجموع امروز شاهد افت یکپارچه در بازار بودیم که به همین موجب شاخص هم‌وزن نیز روزی تماما منفی را پشت سر گذاشت و ۷۷۰۰ واحد افت را رقم زد .


بوعلی، نوری و سآبیک بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. بوعلی با رشد ۴.۵ درصدی قیمت به مارش پایان داد. سآبیک با صف خرید بست و نوری نیز در مدار مثبت ۱.۶ درصدی متوقف شد .


فولاد، کچاد و وامید بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. فولاد با افت ۱.۵ درصدی قیمت به خط پایان رسید. دو نماد دیگر افت بالغ بر ۴ درصدی قیمت را تجربه کردند .


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر افت قیمت نمادهای هرمز و مارون و غصینو، ۱۳۲ واحد کاهش یافت و در سطح ۲۱ هزار و ۲۶۵ واحد متوقف شد. فغدیر و ددانا نمادهایی بودند که بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص داشتند و مانع از افت بیشتر آن شدند .


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه امروز ۶۷۷ میلیارد تومان خروج پول از سوی حقیقی ها صورت گرفت. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۷۷ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۵۴ میلیارد دلار رسید .



ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، فلزات اساسی ها و شیمیایی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، هلدینگ و بانک به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای شستا، خودرو و خساپا نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند .




ورود و خروج پول های حقیقی



امروز مجددا کانی های غیر فلزی بیشترین پول را از سوی سهامداران خرد جذب کردند. در مقابل، بیشترین خروج نقدینگی های حقیقی از فلزات اساسی ها و نفتی ها صورت گرفت. نماد سآبیک بیشترین ورود پول حقیقی را داشت و نمادهای فملی و فایرا بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند .




بازار امروز همچون روز گذشته کم حجم و منفی آغاز بکار کرد و هرچه می‌گذشت شدت عرضه ها بیشتر می شد تا جایی که نماگر ها نزولی شدند و تابلو معاملات یکدست سرخپوش شد. در طول بازار امروز تعداد نمادهای منفی و ارزش صفوف فروش به نسبت تعداد نمادهای مثبت و ارزش صفوف خرید برتری داشتند. البته در دقایق پایانی تقاضا کمی بهبود یافت و ارزش صفوف فروش کاهشی شد به طوری که در نهایت با ۴۱۵ نماد منفی و ۱۷۷ نماد مثبت بازار به پایان رسید .


لاستیکی ها امروز افزایش نرخشان بروی کدال نشست و به همین موجب این صنعت با اقبال خریداران همراه شد و عمده نمادهایش از مدار منفی به سقف قیمتی رسیدند .


خودرویی ها شروع خوبی نداشتند و بیشتر روز را حوالی کف قیمتی گذراندند ولی در انتها با بهبود تقاضا همراه شدند به طوری که خساپا به افت ۱ درصدی قیمت بسنده کرد و ایران‌خودرو سبزپوش شد و رشد ۱ درصدی را رقم زد. امروز خبهمن و خزامیا خوش درخشیدند به طوری که خزامیا از صف فروش به صف خرید رسید و خبهمن حدود ۴ درصد رشد کرد و ۱۸۸ تومان شد .


بانکی ها همچون روز گذشته معاملاتی منفی داشتند و در این میان تنها وپست و وگردش با رشد قیمتی همراه شدند. وبصادر با صف فروش بست و ۲۰۳ تومان شد. وبملت حدود ۱.۵ درصد افت کرد و به ۳۷۹ تومان رسید .


عمده پالایشی ها متعادل بودند و افت قیمتی محسوسی نداشتند. شپنا و شتران به نوسان در مرز صفر معاملاتی اکتفا کردند. شتران ۱- خورد و ۵۳۸ تومان شد. اما شبریز با عرضه بیشتری مواجه بود و در مدار منفی ۲ درصدی متوقف شد .


فراکاب ها نیز امروز مورد توجه خریداران بودند و همگی رشد قیمتی را تجربه کردند .


در مجموع امروز روزی منفی برای بازار سرمایه بود که به افت شاخص ها و نماگر ها منجر شد. البته در واپسین لحظات در برخی از بزرگان بارقه هایی از امید هویدا شد که امیدواریم در بازار فردا نیز ادامه داشته باشد تا بتواند روند معاملات را از این مدار نزولی خارج کند .




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای شرنگی، شتولی و خعمرا و در بازه ۳۰ روزه نمادهای بموتو، شرنگی و فایرا بیشترین حجم مشکوک را داشتند .


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را کالا با ۴.۹۸ درصد، خزامیا با ۴.۳۸ درصد و تکنو با ۴.۳۲ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام سهگمت با ۲.۶۵ درصد، لسرما با ۲.۴۵ درصد و وخاور با ۲.۲۹ درصد افت خورد .


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار به نسبت روز گذشته ۱۳۰ تومان افزایش یافته و هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۳۰ هزار و ۶۳۰ تومان در حال معامله است .


سکه طرح جدید ۰.۸۷ درصد رشد داشت و به ۱۴ میلیون و ۸۲۹ هزار تومان رسید .


انس طلا هنوز معامله نشده و در محدوده ۱۸۵۴ دلار باقی مانده است .





انتهای خبر

0
0