همفکران
1400/12/08
16:36
گزارش بازار / پایکوبی کوچک ها

شاخص کل بورس تهران هشتمین روز معاملاتی از اسفند ماه ۱۴۰۰ را با افت بالغ بر ۳۵۰۰ واحدی به پایان رساند و تا سطح ۱ میلیون و ۲۷۹ هزار واحد عقب نشینی کرد. از آنجایی که این شاخص بورسی نه نای پایین رفتن دارد نه توان بالا آمدن، به این ترتیب به درجا زدن ادامه داد و علاوه بر اینکه در آغاز کار در مدار منفی شروع به حرکت کرد...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران هشتمین روز معاملاتی از اسفند ماه ۱۴۰۰ را با افت بالغ بر ۳۵۰۰ واحدی به پایان رساند و تا سطح ۱ میلیون و ۲۷۹ هزار واحد عقب نشینی کرد. از آنجایی که این شاخص بورسی نه نای پایین رفتن دارد نه توان بالا آمدن، به این ترتیب به درجا زدن ادامه داد و علاوه بر اینکه در آغاز کار در مدار منفی شروع به حرکت کرد، تا انتها نیز در این مسیر نزولی باقی ماند.


در بازار امروز کوچک ها بیش از پیش مورد توجه بودند. به این ترتیب شاخص هم‌وزن در خلاف جهت شاخص کل حرکت کرد، تمام روز را سبزپوش ماند و در نهایت با رشد ۱۲۷۰ واحدی روز را به پایان برد.


شفن، حکشتی و ومعادن بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. شفن بیشتر روز را در صف خرید سپری کرد و با رشد حداکثری روز را به پایان برد. حکشتی ۲.۸ درصد رشد قیمتی را تجربه کرد و ومعادن ۱+ خورد. فملی، فولاد و فخوز بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. هیچ کدام با صف فروش روز را به پایان نبردند. فملی و فخوز با افت بالغ بر ۲ درصدی قیمت مواجه شدند. فولاد ۱.۵ درصد عقب نشینی کرد.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر رشد قیمت نمادهای کزغال و تجلی، تنها ۷ واحد افزایش یافت و در عدد ۱۷هزار ۶۴۱ قرار گرفت. وملل و آریا نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی را بر این شاخص داشتند و مانع از رشد بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز حدود ۹۰ میلیارد تومان خروج پول از سوی حقیقی ها صورت گرفت. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۴ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۲۵ میلیارد دلار کاهش یافت.



خبرهای موثر


نائب رئیس مجلس: جلسه کمیسیون امنیت ملی با حضور وزیر امورخارجه سه شنبه برگزار می شود


قالیباف به اطلاع نمایندگان رساندند که به دلیل بررسی بودجه، سه شنبه که تعطیل است می توانیم درباره مذاکرات جلسه غیرعلنی داشته باشیم.


جزئیات جلسه غیرعلنی مجلس با حضور قالیباف درباره مذاکرات وین


سید نظام الدین موسوی سخنگوی هیات رئیسه مجلس در نشست خبری: طبق آنچه که آقای قالیباف در جلسه امروز مطرح کرد، در مذاکرات وین قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها باید در نظر گرفته شود.


مجلس بر حسن اجرای قانون اقدام راهبردی نظارت خواهد کرد، چارچوب مذاکرات باید بر اساس این قانون باشد.


در این جلسه مطرح شد که ایران از حقوق هسته‌ای خود عدول نخواهد کرد.


موضوع انتفاع اقتصادی ایران از توافق، دیگر مسئله‌ای ‌بود که در جلسه غیر علنی امروز مطرح شد.


به اذعان خود مسئولان آمریکا اثرات تحریم خنثی شده است، اما آمریکا باید نسبت به تعهدات برجامی خود ضمانت بدهد.


ضمانت‌های حقوقی، سیاسی و اقتصادی، مهم‌ترین ضمانت‌هایی است که ایران از آمریکا می‌خواهد.


مخبر: بورس باید از امن‌ترین بخش‌ها برای سرمایه‌گذاری در کشور باشد


معاون اول رئیس‌جمهور: متاسفانه به دلیل برخی سیاست‌های غلط اعمال شده در سال‌های اخیر، شاهد مشکلاتی در بورس هستیم و این در حالی است که بورس و بازار سرمایه باید یکی از امن‌ترین بخش‌ها برای سرمایه‌گذاری در کشور باشد.


باید تحولاتی در بورس ایجاد شود تا بتوان از این بازار مهم برای نهضت احیای واحدهای تولیدی و اقتصادی استفاده کرد


مشارکت صندوق‌های بین المللی، فاینانس خارجی و استفاده از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی نیز می‌تواند نقش موثری در پیشبرد برنامه‌های نهضت احیا ایفا کند.


تاسیس ۲ اداره جدید و اصلاح دستورالعمل حاکمیت شرکتی


هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با راه‌اندازی دو اداره جدید در معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران تحت عنوان اداره «میزهای صنعت و رتبه‌بندی ناشران» و اداره «نظارت بر شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی» موافقت کرد.


محسن انصاری مهیاری،مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با سنا به موضوع حاکمیت شرکتی اشاره کرد و گفت: از اعمال حدود ۵ ماده حاکمیت شرکتی که جزو ۵ ماده اصلی نیز بوده تا اطلاع ثانوی جلوگیری به عمل آمده و تعلیق شدند.


سرخابی‌ها ۱۵ اسفند واگذار می‌شوند


قربانزاده، رئیس سازمان خصوصی سازی: موانع واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در حوزه شروط و مدارک و ۵ شرط مطرح شده حل شده و مشکلی برای واگذاری آن ها وجود ندارد.


در تاریخ ۱۵ اسفند واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس انجام می‌شود.


ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، فلزات اساسی ها و شیمیایی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، بانک و فلزات اساسی به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای خودرو، وتجارت و خساپا نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.



ورود و خروج پول های حقیقی



طی امروز صندوق های قابل معامله و گروه کاشی و سرامیک پذیرای بیشترین پول از سوی حقیقی های بازار بودند. در مقابل بیشترین خروج نقدینگی های خرد از دو صنعت کانی های فلزی و فرآورده های نفتی صورت گرفت. در بین نمادها نیز خلنت و فولاد بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و فزر و خودرو بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.


بازار بورس تهران امروز را منفی آغاز کرد به طوری که در ابتدا شاهد تابلو معاملاتی یکدست سرخ پوش بودیم. از همان آغاز مورد توجه بودن کوچک ها امری مشهود بود. به این ترتیب هرچه بیشتر گذشت چراغ کوچکتر ها یکی پس از دیگری سبز رنگ شد، تا جایی که تابلو معاملات یه دو قسمت تقسیم شد: بزرگان سرخ پوش، کوچک های سبزپوش.


اگرچه در نیمه دوم معاملات شاهد بهبود تقاضا در کلیت بازار بودیم، به طوری که عمده بزرگان تا صفر تابلو بالا آمدند و نمادهایی نظیر غول های بانکی، پالایشی و خودرویی سبزپوش شدند، اما باز هم بزرگان نتوانستند صدر نشینی را از آن خود کنند و این کوچک ها بودند که تا انتها در مرکز توجهات باقی ماندند.


خودرویی ها نیمه اول را نزولی سپری کردند اما بعد از آن با بهبود تقاضا همراه شدند. ایران خودرو حوالی صفر تابلو با پرچم سبز به خط پایان رسید. خساپا در قیمت ۱۶۵ تومان متوقف شد. عمده نمادهای این صنعت در مرز صفر معاملاتی به کارشان پایان دادند.


در بانکی ها وپست با صف خرید بست و ونوین رشد ۲ درصدی را تجربه کرد. وبملت در نیمه دوم پرتقاضا دنبال شد و در نهایت از محدوده ۲.۵- خود را به مدار مثبت رساند. وتجارت و وبصادر متعادل و منفی بودند و به ترتیب در قیمت ۱۹۲ تومان و ۱۹۷ تومان بستند.


در فلزات اساسی ها، اگرچه فولاد و فملی امروز هم افت قیمتی را تجربه کردند اما حال و هوای باقی نمادهای این صنعت مثبت بود. فسرب امروز هم سقف نشین بود و به ۱۳۸ تومان رسید. فاسمین، کاوه، فباهنر و فایرا در محدوده مثبت بستند. ذوب متعادل بود و در حوالی صفر تابلو از حرکت باز ایستاد. فولاد ۱۰۰۸ تومان شد و فملی به ۶۷۵ رسید.


شیمیایی ها امروز با عقب نشینی خریداران مواجه شدند اما وضعیتی با ثبات داشتند. اما در این میان شفن امروز هم در سقف قیمتی روزانه با خریدارانش رخ نمایی کرد و به قیمت ۱۰۷۹ تومان رسید.


نخستین رنج کشی های مثبت در پالایشی ها نمایان شد. اما عمده نمادهای این گروه در محدوده های منفی بستند. شپنا ۱- خورد و در قیمت ۵۶۹ تومان بست. شبندر ۶۶۱ تومان شد. سارا در محدوده ۴۳۳ تومان متوقف شد.


در دارویی ها شاهد درخشش برکت و دعبید بودیم که رشد حداکثری قیمت را تجربه کردند. درازک، دجابر، دفتر و دتوزیع از دیگر سبزپوش های گروه بودند.


در سیمانی ها ستران و سکرد با صف خرید بستند. سفارس با رشد ۳.۶ درصدی به ۱۵۸۷ تومان رسید.


غذایی ها، زراعتی ها، نرم افزار ها، کشتیرانی ها و کاشی و سرامیکی ها از جمله صنایع پرطرفدار امروز بودند که در بر مدار صعودی روز را پشت سر گذاشتند.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه و ۳۰ روزه نمادهای ثاژن، گپارس و افق بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را غمهرا با ۴.۳ درصد، بسویچ با ۴.۰۴ درصد و سیستم با ۳.۶۷ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام غدشت با ۴.۹۲ درصد، دسبحا با ۳.۵۷ درصد و واعتبار با ۳.۵۵ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار به نسبت روز قبل افزایش ۳۰ تومانی داشت و هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۲۶ هزار و ۳۰۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید ۰.۰۱ درصد افزایش داشت و به ۱۱ میلیون و ۹۸۸ هزار تومان رسید.


انس طلا هنوز قیمت نخورده و در محدوده ۱۸۸۹ دلار باقی مانده است.


انتهای خبر

0
0