همفکران
1401/04/07
16:01
گزارش بازار/ کشمکش ترس و امیدواری

شاخص کل بورس تهران هفتمین روز از تیر ماه ۱۴۰۱ را با رشد بیش از ۱۰ هزار واحدی به پایان رساند و در ارتفاع ۱ میلیون و ۵۱۴ هزار واحد قرار گرفت. این شاخص بورسی خوب شروع کرد و در نیمه اول توانست حدود ۱۱ هزار واحد به ارتفاعش بیفزاید اما در نیمه دوم به موجب افزایش نسبی عرضه ها متعادل و در پایان کمی نزولی شد. شاخص هموزن نیز روندی مشابه داشت، با این تفاوت که...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران هفتمین روز از تیر ماه ۱۴۰۱ را با رشد بیش از ۱۰ هزار واحدی به پایان رساند و در ارتفاع ۱ میلیون و ۵۱۴ هزار واحد قرار گرفت. این شاخص بورسی خوب شروع کرد و در نیمه اول توانست حدود ۱۱ هزار واحد به ارتفاعش بیفزاید اما در نیمه دوم به موجب افزایش نسبی عرضه ها متعادل و در پایان کمی نزولی شد.


شاخص هموزن نیز روندی مشابه داشت، با این تفاوت که خیلی در انتها نزولی نشد و در مداری از تعادل خود را حفظ کرد تا روز را با رشد ۳۷۰۰ واحدی به پایان ببرد.


نوری، شپنا و شبندر بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. هرسه روزی پرنوسان داشتند. نوری با رشد ۲.۷ درصدی به کارش پایان داد و دو نماد دیگر در مدار مثبت ۱ درصدی متوقف شدند. پارس، همراه و رمپنا بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. هیچ کدام به صف فروش نرفتند. پارس بالغ بر ۱.۵ درصد افت قیمتی داشت و دو نماد دیگر در محدوده صفر تابلو از حرکت بازایستادند.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر رشد قیمت نمادهای زاگرس و آریا و خدیزل، با رشد ۸۸ واحدی همراه شد و تا سطح ۲۰ هزار و ۴۳۸ واحد پیشروی کرد. پارس و همراه نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی را بر این شاخص داشتند و مانع از رشد بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز ۲۷۵ میلیارد تومان خروج پول از سوی حقیقی ها صورت گرفت. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس حدود ۷۵ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۴۸ میلیارد دلار رسید.




خبرهای موثر


واکنش اسرائیل به ازسرگیری مذاکرات احیای برجام:


مخالف توافق هسته‌ای نیستیم با «توافق بد» مشکل داریم.


لغو قرعه‌کشی خودرو تا اطلاع ثانوی


طی نامه‌نگاری بین دو معاون وزیر صمت مشخص شد،سامانه یکپارچه تخصیص خودرو که ۹ خرداد اولین قرعه کشی بر اساس آن انجام گردید، اصلا تایید فنی و امنیتی نداشت و دفتر فناوری داده وزارت صمت هم مسئولیت تایید و نظارت بر حسن اجرای این سامانه را نپذیرفته بود.


گفت‌وگوی رابرت مالی با وزیر خارجه قطر درباره ایران


حساب توییتری سفارت آمریکا در قطر اعلام کرد «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر برای گفتگو درباره «تلاش‌های دیپلماتیک مشترک برای رسیدگی به مسائل با ایران» دیدار کرد.


ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، فلزات اساسی ها و شیمیایی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، بانک و هلدینگ به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای شستا، خودرو و خساپا نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



همچنان صندوق های قابل معامله تنها پناهگاه امن برای نقدینگی های حقیقی هستند. در مقابل، بیشترین خروج نقدینگی های خرد از فلزات اساسی ها و نفتی ها صورت گرفت. نمادهای حکشتی و تایرا بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای شپنا و شستا بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



امروز شاهد شروعی مثبت و پرتقاضا در بازار بورس تهران بودیم . اگرچه حجم معاملات همچنان تعریفی نداشت اما به موجب بهبود تقاضا، تابلو معاملات یکدست سبزپوش بود. با شروع نیمه دوم تا حدودی عرضه ها افزایش یافت به طوری که عمده نمادهای بازار تا محدوده های ۱ و ۰ تابلو عقب نشینی کردند.


اکثریت نمادهای خودرویی با رشد قیمتی همراه بودند اما در انتها با افزایش نسبی عرضه ها مواجه شدند. خگستر، ورنا، خساپا و ایرانخودرو تا یک قدمی سقف قیمتی پیش رفتند اما در انتها حوالی صفر تابلو متوقف شدند. خپارس و خزامیا با رشد بیش از ۲ درصدی قیمت به ۱۱۵ تومان و ۱۳۳۷ تومان رسیدند. خدیزل و خوتور با صف خرید به کارشان پایان دادند.


بانکی نیز روندی صعودی داشتند. وتجارت پرتقاضا با اقبال سهامداران همراه شد و پس از جابه جایی ۱۴۸ میلیون برگه سهم در ۱۸۴ تومان بست. وبملت و وبصادر در آستانه های بالا معامله می شدند اما در انتها به رشد ۱.۵ درصدی قیمت اکتفا کردند.


در فلزات اساسی ها نیز شاهد شروعی پرقدرت و پایانی متعادل بودیم. فملی و فولاد ذوب کمی از راهی که رفته بودند را برگشتند و در محدوده صفر تابلو متوقف شدند. فاسمین حدود ۲ درصدی افزایش قیمتی را رقم زد و ۲۱۱۲ تومان شد. کاوه ۱.۵+ خورد و به ۵۹۱ تومان رسید.


پرچم لیدری پالایشی ها امروز هم در دستان شپنا بود. اگرچه این نماد از یک قدمی سقف قیمتی روزانه، کامبک زد و برگشت اما توانست با رشد قیمت همراه شود و به ۷۰۰ تومان برسد. شتران و شبریز امروز هم در مرز صفر متوقف شدند. شبندر به محدوده ۹۲۰ تومان رسید.


محصولات شیمیایی نوسانی و مثبت بودند. پتروشیمی نوری و زاگرس از پرتقاضاهای گروه محسوب می شدند که با رشد قیمتی همراه و به ترتیب به ۱۲,۲۶۹ تومان و ۱۳,۶۶۵ تومان رسیدند.


حمل و نقلی ها امروز هم در مرکز توجهات قرار گرفتند. حکشتی با صف خرید آغاز کرد اما در انتها با رشد ۴ درصدی در قیمت ۲۲۶۹ تومان به خط پایان رسید. حتاید، حریل، حپارسا و حسینا نیز رشد حداکثری قیمت را تجربه کردند.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه و ۳۰ روزه نمادهای سلار، قاروم، شسم و تایرا بیشترین حجم مشکوک را داشت.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را تکنو با ۴.۲۱ درصد، غنوش با ۲.۸۹ درصد و واعتبار با ۲.۵۱ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام خپویش با ۴.۳۴ درصد، سکرد با ۳.۰۴ درصد و سپ با ۲.۹۹ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


نرخ دلار به نسبت روز گذشته ۳۵۰ تومان افزایش داشت و هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۳۰ هزار و ۶۷۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید ۰.۰۷ درصد رشد داشت و به ۱۴ میلیون و ۴۵۲ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۱۱ افزایش ارزش داشت و به محدوده ۱۸۲۵ دلار رسیده است.


انتهای خبر

0
0