همفکران
1400/11/27
15:44
گزارش بازار/ تالاری سوت و کور

شاخص کل بورس تهران ۲۷امین روز از بهمن ماه ۱۴۰۰ را با افت ۸۴۵ واحدی به پایان رساند و در ارتفاع ۱ میلیون و ۲۸۲ هزار واحد متوقف شد. بازار سرمایه روزی پرنوسان را پشت سر گذاشت و شاخص کل بورس سعی کرد روندی صعودی به خود بگیرد و حتی تا رقم یک میلیون و ۲۸۳ هزار واحد هم افزایش یافت اما...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران ۲۷امین روز از بهمن ماه ۱۴۰۰ را با افت ۸۴۵ واحدی به پایان رساند و در ارتفاع ۱ میلیون و ۲۸۲ هزار واحد متوقف شد. بازار سرمایه روزی پرنوسان را پشت سر گذاشت و شاخص کل بورس سعی کرد روندی صعودی به خود بگیرد و حتی تا رقم یک میلیون و ۲۸۳ هزار واحد هم افزایش یافت اما از صعود باز ماند و روندی نزولی به خود گرفت. به این ترتیب، در نهایت همه این فراز و نشیب ها، شاخص کل به نسبت روز قبل تغییری نکرد و در همان محدوده ها به تعطیلات رفت.


کوچک های بازار نیز روندی نوسانی داشتند، به طوری که شاخص هموزن بیشتر روز را در مدار مثبت مقاومت کرد اما در یکساعت پایانی نزولی شد و با افت ۲۱۸ واحدی، سرخپوش به کارش پایان داد.


ومعادن، نوری و ونیکی بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. هیچ یک با صف خرید به خط پایان نرسیدند. هرسه با رشد حدود ۲ درصدی قیمت روز را به آخر رساندند و نوری در این میان از تقاضای کمتری برخوردار بود. شتران، خودرو و شپنا بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. هیچ کدام به صف فروش نرسیدند . شتران و خودرو افت حدود ۲ درصدی قیمت را تجربه کردند. شپنا به افت ۱ درصدی رضایت داد.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تنها ۱ پله عقب نشینی کرد و در عدد ۱۷هزار ۵۲۸ قرار گرفت. تجلی و فزر نمادهایی بودند که بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص داشتند و مانع از افت بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز ۳۶۶ میلیارد تومان خروج پول از سوی سهامداران خرد صورت گرفت. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۴ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۳۲ میلیارد دلار کاهش یافت.



خبرهای موثر


مذاکرات مقامات ایران و کره جنوبی درباره دارایی‌های بلوکه شده


وزارت امور خارجه کره جنوبی: سئول و تهران در خصوص راه‌کاری برای حل اختلافات چند ساله در خصوص آزادسازی دارایی‌های مسدود شده ایران، رایزنی کردند.


در این دیدار دو روزه که از روز سه‌شنبه آغاز شده، دو طرف درباره گزینه‌های پرداخت دقیق و امکان از سرگیری تجارت نفت گفتگو کردند.


امیرعبداللهیان: کنگره آمریکا درباره پایبندی به برجام «بیانیه سیاسی» صادر کند


وزیر خارجه ایران در مصاحبه اختصاصی با روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز»: واشنگتن نتوانسته است به درخواست ایران برای تضمین اینکه هیچ طرفی نتواند توافق هسته‌ای را ترک کند، پاسخ دهد و آمریکا یک بار در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ اقدام به ترک برجام کرده است.


تهران خواهان لغو تمامی تحریم‌هایی است که در دوران ترامپ علیه ایران وضع شد.


پارلمان‌ها یا روسای آنها از جمله کنگره آمریکا می‌توانند در قالب «بیانیه‌ای سیاسی» پایبندی خود به توافق و بازگشت به اجرای برجام را اعلام کنند.


انگلیس: درحال بررسی راه‌هایی برای پرداخت بدهی ایران هستیم


بعد از تماس تلفنی روز گذشته وزیران خارجه ایران و انگلیس، یک مقام وزارت امور خارجه انگلیس گفت: با فوریت در حال بررسی راه‌های حل و فصل مسئله بدهی انگلیس به ایران هستیم.


کره جنوبی به دنبال واردات مجدد نفت از ایران است


رسانه‌های کره جنوبی از برنامه این کشور برای ازسرگیری واردات نفت از ایران پس از سه سال وقفه خبر دادند.


جزییات سفر رئیس‌جمهور به قطر


سفیر ایران در قطر: سفر رسمی دوجانبه آیت‌الله رئیسی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران به قطر در هفته آینده صورت می‌گیرد.


ایشان و هیات عالی رتبه همراه، علاوه بر دیدار و ملاقات های دوجانبه، در اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز نیز شرکت خواهند کرد.


ترین های معاملات بورس


فلزات اساسی ها، خودرویی ها و شیمیایی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، فلزات اساسی و سرمایه گذاری به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات بودند. امروز نمادهای خودرو، خساپا و کرازی نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز صندوق های قابل معامله با اختلاف پذیرای بیشترین پول از سوی حقیقی های بازار بودند. در مقابل بیشترین خروج نقدینگی های خرد از فلزات اساسی ها و نفتی ها صورت گرفت. در بین نمادها نیز صندوق کارا و نماد تجلی بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و فملی و اتکای بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند .



در آخرین روز معاملاتی هفته جاری شاهد بازاری بی رمق، کم حجم و متعادل بودیم. اگرچه در طول بازار امروز تعداد فروشندگان به نسبت خریداران برتری داشت اما خبری از فروشنده و خریدار عجیب و غریب در کلیت بازار نبود. مثل اینکه امروز همه بورس بازان ترجیح دادند به تماشا بنشینند .


روند معاملات در صنعت خودرو متعادل و همراه با نوسانات منفی بود. ایران خودرو حدود ۲ درصد افت کرد و به ۱۹۸ تومان رسید. خپارس، خگستر و بهمن در مرز صفر معاملاتی روز را سپری کردند.خساپا در قیمت ۱۵۹ تومان با افت حدود ۲ درصدی به کارش پایان داد. خشرق و خکرمان از جمله پرتقاضاهای گروه بودند .


بانکی ها نیز متعادل و منفی بودند. وتجارت در قیمت ۱۸۰ تومان متوقف شد. وبملت حوالی صفر تابلو در قیمت ۳۱۰ تومان روز را به پایان برد. وبصادر ۲- خورد و به ۱۸۹ تومان رسید. وپارس از محدود سبزپوش های این گروه بود .


فلزات اساسی ها در سنگر صفر معاملاتی باقی ماندن و تکان نخوردند. به این ترتیب تغییر قیمتی چندانی شامل حال فولاد، فملی، کاوه، فاسمین و فخوز نشد. ذوب اما بیش از ۱.۵ درصد بالا آمد و در قیمت ۲۴۰ تومان بست. فولاد و فملی سبز پوش به خط پایان رسیدند .


علیرغم اینکه عمده نمادهای دارویی افت قیمت را تجربه کردند. دتوزیع، برکت و دسانکو از جمله نمادهایی بودند که با برتری خریداران دنبال شدند و رشد حداکثری را تجربه کردند .


پالایشی با افت قیمتی مواجه بودند. شتران با افت باغ بر ۲ درصدی به ۴۲۷ تومان رسید. شپنا، شبندر و شبریز تا محدوده ۱.۵- عقب نشینی کردند .


کاما، تجلی و فزر از گروه کانی های فلزی امروز نیز مورد توجه بودند و رشد قیمتی را تجربه کردند. ومعادن در نیمه دوم با افزایش تقاضا همراه شد و از مدار منفی به سقف قیمتی جهش کرد، در نهایت رشد ۳ درصدی قیمت پایانی را به ثبت رساند .


در مجموع در بازار امروز تقاضا و حمایتی در بزرگان دیده نشد و اگر اندک تقاضایی هم در نمای معاملات به چشم میخورد، در سایه برخی از کوچکتر های بازار بود.به نظر می رسد تا شوک قوی تری به بازار داده نشود، آب از آب تکان نخواهد خورد و این وضعیت رکوردی و فرسایشی ادامه خواهد داشت .





نمادهای مشکوک


در بازه ۷ و ۳۰ روزه نمادهای ثعتما و ساذری بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


معاملات ساذری از اوایل آذر با برتری فروشندگان دنبال شده است. امروز این نماد توانست با همت حقیقی ها از حصار فروشندگان رهایی یابد و در سقف قیمتی تشکیل صف خرید دهد. اگرچه این نماد در دقایق پایانی مجددا به صف فروش رفت اما بعد از مدت ها قیمت پایانیش مثبت شد و بیش از ۲۱ میلیون برگ سهم در آن جابه جا شد که حجم خوبی است.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را وآذر با ۵.۸ درصد، قمرو با ۴.۳۳ درصد و فاما با ۴.۱۱ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام غدشت با ۴.۹۸ درصد، وسخراش با ۴.۹۷ درصد و وسرضوی با ۴.۹۷ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار به نسبت روز گذشته کاهش ۲۷۰ تومانی داشته و هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۲۶ هزار و ۹۸۰ تومان در حال معامله است .


سکه طرح جدید ۰.۴۸ درصد کاهش داشت و به ۱۲ میلیون و ۵۸ هزار تومان رسید .


انس طلا ۰.۰۹ کاهش ارزش داشته است و به محدوده ۱۸۵۵ دلار رسیده .


انتهای خبر

0
0