همفکران
1401/08/28
15:09
گزارش بازار/ دو صنعت، فارغ از غوغای بازار!

شاخص کل بورس تهران ۲۸امین روز از آبان ماه ۱۴۰۱ را با افت ۲۰ هزار واحدی به پایان رساند و با از دست دادن مرز ۱.۴ میلیونی در سطح ۱ میلیون و ۳۹۳ هزار واحد آرام گرفت. شاخص هموزن اگرچه نیم ساعتی توانست در مدار مثبت مقاومت کند اما بالاخره سوار بر موج منفی حاکم بر بازار شد و با از دست دادن ۳۵۰۰ واحد روز را به پایان برد. وامید، پرداخت و شفا...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران ۲۸امین روز از آبان ماه ۱۴۰۱ را با افت ۲۰ هزار واحدی به پایان رساند و با از دست دادن مرز ۱.۴ میلیونی در سطح ۱ میلیون و ۳۹۳ هزار واحد آرام گرفت.


شاخص هموزن اگرچه نیم ساعتی توانست در مدار مثبت مقاومت کند اما بالاخره سوار بر موج منفی حاکم بر بازار شد و با از دست دادن ۳۵۰۰ واحد روز را به پایان برد.


وامید، پرداخت و شفا بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. وامید رشد حدود ۲ درصدی قیمت را رقم زد و دو نماد دیگر در سقف مجاز قیمتی روزانه با صف خرید به خط پایان رسیدند. فولاد، فملی و شبندر بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. شبندر با عرضه بیشتری مواجه بود و در مدار منفی ۴ درصدی متوف شد. دو نماد دیگر افت حدود ۳ درصدی قمیت را تجربه کردند.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر کاهش قیمت نمادهای شاوان و شراز و زاگرس، ۱۳۳ واحد افت کرد و در سطح ۱۸ هزار و ۳۴۵ واحد به کارش پایاد داد. ددانا و کوثر نمادهایی بودند که بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص داشتند و مانع از افت بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه طی معاملات امروز حقیقی ها ۷۳۹ میلیارد تومان از بازار خارج کردند. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۵ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۴۲ میلیارد دلار رسید.




ترین های معاملات بورس


نفتی ها، خودرویی ها و فلزات اساسی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، فرآورده های نفتی و بانک به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای خودرو، شستا و خساپا نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز هیچ یک از صنایع بورسی شاهد ورود نقدینگی از سوی حقیقی ها نبودند. در مقابل نفتی ها و فلزات اساسی ها در صدر خروج نقدینگی های خرد قرار گرفتند. نماد کالا توانست مقدار محدودی پول حقیقی جذب کند و صدرنشین شود و نمادهای شپنا و شتران بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



تشدید ریسک های سیاسی با قطعنامه شورای حکام و به دنبال آن نزولی شدن قیمت های جهانی، چاره ای جز اصلاح و افت قیمتی را برای بازار سهام باقی نذاشت. به این ترتیب در نخستین روز معاملاتی هفته جاری با افت یکپارچه قیمت سهام، به ویژه در بزرگان، و نزولی شدن شاخص ها مواجه بودیم. این وضعیت تا پایان روز ادامه داشت و تنها صنعت خودرو بود که توانست با لیدری ایرانخودرو رنج مثبت بکشد و کمی حال و هوای گروه را بهبود بخشد.


دو صنعت سیمان و دارو فارغ از بازار روزی صعودی را پشت سر گذاشتند. و تقریبا همه نمادهایشان رشد قیمتی را تجربه کردند.


در میان دارویی ها ریشمک، دکوثر، دبالک و دشیمی در سقف قیمتی با صف خرید به کارشان پایان دادند. دسانکو با رشد بیش از ۳ درصدی به ۵۹۸ تومان رسید. دابور ۱+ خورد و ۱۵۹۴ تومان شد. دجابر افزایش حدود ۳ درصدی داشت در قیمت ۱۰۵۶ تومان به کارش پایان داد.


سصفها، سکرد، سبجنو و سدشت از نمادهای پرتقاضا بودند که خریدارانشان را صف نشین کردند. ستران با رشد ۲.۵ درصدی به ۲۹۰۰ تومان رسید. سفارس و سبهان رشد بیش از ۱ درصدی داشتند و به ترتیب ۱۷۶۹ تومان و ۳۹۱۰ تومان شدند.


خودرویی ها روندی تماما نزولی داشتند تا اینکه در دقایق پایانی ایران خودرو مورد توجه خریداران قرار گرفت و از محدوده منفی تا ۱.۵+ بالا آمد و در ۲۲۳ تومان بست. خساپا ۲- خورد و ۱۸۴ تومان شد. به این ترتیب اگرچه عمده نمادهای این صنعت افت قیمتی را تجربه کردند ولی در دقایق پایانی بهبود تقاضا در این صنعت شکل گرفت.


فلزات اساسی ها نیز همسو با جو منفی حاکم بر بازار سرخپوش دنبال شدند. فملی و فولاد با افت حدود ۳ درصدی به ترتیب به ۵۹۵ تومان و ۴۹۲ تومان رسیدند. فسپا، فاسمین و فزرین جز پر عرضه های گروه بودند که حوالی کف قیمتی به کارشان پایان دادند.


پالایشی ها هم افت قیمتی را تجربه کردند. شبندر با کاهش ۴ درصدی قیمت به ۸۸۶ تومان رسید. شپنا بالغ بر ۳ درصد به عقب رفت و در قیمت ۶۹۳ تومان بست.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای سبجنو، شپلی و فجام و در بازه ۳۰ روزه نمادهای حشکوه، پرداخت و فجام بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را تکنو با ۴.۶۵ درصد، دکوثر با ۳.۷۷ درصد و سدشت با ۳.۶۳ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام سپ با ۴.۲۱ درصد، کویر با ۳.۶۶ درصد و ثامان با ۳.۳۱ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


نرخ دلار در روزهای پایانی هفته روندی کاهشی داشت و هم اکنون در محدوده ۳۵ هزار و ۴۲۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید با رشد ۰.۰۵ درصدی، به ۱۶ میلیون و ۲۸۳ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۵۳ درصد کاهش ارزش داشت و به محدوده ۱۷۵۱ دلار رسید.


انتهای خبر

0
0