همفکران
1401/03/28
16:34
گزارش بازار/ "وبملت"، نجات یافته سونامی بازار

شاخص کل بورس تهران ۲۸امین روز از خرداد ۱۴۰۱ را با افت بالغ بر ۱۶ هزار واحدی به پایان رساند و در سطح ۱ میلیون و ۵۴۷ هزار واحد متوقف شد. این شاخص بورسی از ابتدای روز در مدار منفی آغاز بکار کرد و به موجب برتری فروشندگان تا انتها نیز به حرکتش در این مدار نزولی ادامه داد. شاخص هموزن تنها در دقایق ابتدایی توانست سبزپوش شود...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران ۲۸امین روز از خرداد ۱۴۰۱ را با افت بالغ بر ۱۶ هزار واحدی به پایان رساند و در سطح ۱ میلیون و ۵۴۷ هزار واحد متوقف شد. این شاخص بورسی از ابتدای روز در مدار منفی آغاز بکار کرد و به موجب برتری فروشندگان تا انتها نیز به حرکتش در این مدار نزولی ادامه داد.


شاخص هموزن تنها در دقایق ابتدایی توانست سبزپوش شود و پس از گذشت نیم ساعت به مسیر منفی بازگشت و با افت ۴ هزار واحدی، روزی سرخپوش را پشت سر گذاشت.


وبملت، شبندر و افق بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. افق رشد حداکثری قیمت را تجربه کرد و با صف خرید بست. وبملت در یک قدمی سقف قیمتی با رشد ۴.۶ درصدی روز را به پایان رساند. شبندر متعادل بود و در مرز صفر معاملاتی در جا زد. نوری، میدکو و شستا بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. نوری با افت حداکثری، در کف قیمتی بسته شد. دو نماد دیگر با کاهش ۲ درصدی قیمت مواجه شدند.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر افت قیمت نمادهای آریا و بپاس و زاگرس، ۲۳۹ واحد کاهش یافت و تا سطح ۲۱ هزار و ۱۱۰ واحد عقب نشینی کرد. دماوند و بمپنا نمادهایی بودند که بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص داشتند و مانع از افت بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز حدود ۷۳۰ میلیارد تومان خروج پول از سوی حقیقی ها صورت گرفت. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۷۷ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۵۸ میلیارد دلار رسید.




ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، بانکی ها و فلزات اساسی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت بانک، خودرو و هلدینگ به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای شستا، خگستر و خودرو نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز هیچ یک از صنایع نتوانستند پولی را از سوی سهامداران خرد جذب کنند ولی در مقابل، بیشترین خروج نقدینگی های خرد از صندوق های قابل معامله و بانکی ها صورت گرفت. نمادهای ثعمرا و افق بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای وبملت و فملی بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



نخستین روز معاملاتی هفته جاری متعادل و کم حجم آغاز شد. نوسانات منفی از همان ابتدا برتری داشتند به طوری که به تدریج فروشندگان عنان بازار را به دست گرفتند و افت یکپارچه قیمت سهام رقم خورد.


در میان این سرخپوشی، نیروگاهی ها، قطعاتی ها و برخی از تک نمادها امروز پرتقاضا دنبال شدند.


در غیاب ایران خودرو، دیگر بزرگان صنعت خودرو نظیر خساپا، ورنا، خپارس و خگستر همگی در مدار نزولی دنبال شدند و افت قیمتی را تجربه کردند. در مقابل خشرق و خکرمان با رشد حداکثری قیمت با صف خرید بستند. خزامیا بیشتر بازار را در صف خرید سپری کرد اما در انتها به رشد ۱ درصدی بسنده کرد و در محدوده ۱۰۴۳ تومان متوقف شد.


گروه بانکی همسو با کلیت بازار جوی منفی داشت. اما در ساعات پایانی در وبملت ورق برگشت، به طوری که این نماد سوار بر دوش خریداران از صفر تابلو به یک قدمی صف خرید رسید و در نهایت با رشد ۴.۶ درصدی خود را به بالای ۴۰۰ تومان رساند. وبصادر و وتجارت در محدوده صفر تابلو درجا زدند. وپست حدود ۴ درصد رشد قیمت داشت و ۴۱۳ تومان شد. دیگر نمادهای صنعت با افت قیمتی مواجه بودند.


فلزات اساسی ها، پتروشیمی ها و سیمانی ها که طی هفته های اخیر از جمله صنایعی بودند که مورد توجه خریداران قرار داشتند، امروز با برتری فروشندگان دنبال شدند. در این میان فشار عرضه در پتروشیمی ها بیشتر بود به طوری که عمده نمادهای این صنعت را به کف قیمتی رساند و با صف فروش مواجه کرد.


پالایشی ها در ابتدا مثبت شروع کردند و در مدار صعودی در حال حرکت بودند که به موجب غلبه فروشندگان، را رفته را برگشتند. شپنا ۱- خورد و ۷۰۱ تومان شد. شبریز با افت ۴ درصدی قیمت در محدوده ۲۱۴۰ تومان متوقف شد. شبندر و شتران که ۴+ هم پیشروی داشتند به توقف در مرز صفر معاملاتی اکتفا کردند.


نیروگاهی ها همچون هفته گذشته یکپارچه سبز پوش نبودند و در این میان تنها بمپنا، بزاگرس و دماوند توانستند در مدار صعودی باقی بمانند و با خریداران نشسته در صف به خط پایان برسند.


در مجموع امروز برای سهامداران بازار سرمایه روز خوبی نبود و علاوه بر بی رمقی و کم حجمی، سرخپوشی یکدست نمادهای معاملاتی را در آغاز هفته شاهد بودیم.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای خمحور، قتربت و شپاس و در بازه ۳۰ روزه نمادهای قتربت، خمحور و سایرا بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را کلوند با ۵.۹۲ درصد، سپ با ۳.۴۷ درصد و دالبر با ۳.۳۲ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام خمحور با ۴.۸۹ درصد، کبورس با ۳.۱ درصد و خزامیا با ۳.۰۷ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۳۲ هزار و ۱۰۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید ۳.۰۷ درصد رشد داشت و به ۱۵ میلیون و ۶۰۳ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۱۷ درصد افزایش ارزش داشت و به محدوده ۱۸۳۹ دلار رسیده است.


انتهای خبر

0
0