همفکران
1400/12/07
15:43
گزارش بازار / در بازار امروز چه گذشت؟

شاخص کل بورس تهران هفتمین روز معاملاتی از اسفند ماه ۱۴۰۰ را با افت ۵۵۰۰ واحدی به پایان رساند و تا سطح ۱ میلیون و ۲۸۲ هزار واحد عقب نشینی کرد. این شاخص بورسی از همان ابتدا با پرچم سرخ به میدان آمد. اگرچه در یکساعت ابتدایی تلاش هایی در جهت مثبت شدن انجام داد اما موفقیت آمیز نبود. به این ترتیب...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران هفتمین روز معاملاتی از اسفند ماه ۱۴۰۰ را با افت ۵۵۰۰ واحدی به پایان رساند و تا سطح ۱ میلیون و ۲۸۲ هزار واحد عقب نشینی کرد. این شاخص بورسی از همان ابتدا با پرچم سرخ به میدان آمد. اگرچه در یکساعت ابتدایی تلاش هایی در جهت مثبت شدن انجام داد اما موفقیت آمیز نبود. به این ترتیب مجددا روندی نزولی گرفت و تا انتها به همان منوال ادامه داد.


طی امروز کوچک های بازار بیشتر مورد توجه بودند، به طوری که شاخص هم‌وزن را در یک ساعت ابتدایی در مسیر سبز همراهی کردند. اما پس از آن به موجب هجوم فروشندگان این شاخص نیز نزولی شد و در نهایت افت ۷۹۸ واحدی را به ثبت رساند.


شپدیس، نوری و پارسان بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. هیچ کدام صف خرید را تجربه نکرند. در این میان شپدیس پرتقاضا تر بود و بیشتر روز را در یک قدمی سقف قیمتی معامله شد. نوری ۳ درصد رشد قیمتی را تجربه کرد و پارسان ۱+ خورد. فولاد، فملی و وبملت بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. وبملت با صف فروش روز را به پایان رساند. فولاد و فملی با افت حدود ۳ درصدی قیمت مواجه شدند.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر رشد قیمت نمادهای زاگرس و آریا ۴۵ واحد افزایش داشت و در عدد ۱۷هزار ۶۳۳ قرار گرفت. فرابورس و اتکای نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی را بر این شاخص داشتند و مانع از رشد بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز حدود ۲۳۷ میلیارد تومان خروج پول از سوی حقیقی ها صورت گرفت. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۴ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۳۳ میلیارد دلار رسید.



خبرهای موثر


آمریکا: به گفت‌وگو با روسیه درباره ایران و برجام ادامه می‌دهیم


سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که به‌رغم حمله روسیه به اوکراین، گفت‌وگوها با مسکو درباره برنامه هسته‌ای ایران ادامه خواهد داشت.


میرتاج الدینی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ مجلس :


حذف ارز ترجیحی ابتدا به صورت آزمایشی در برخی شهرها، شهرستانها و استانها اجرا خواهد شد و بعد از اینکه خیال مجلس و دولت از اجرا راحت شد به صورت سراسری اجرایی می‌شود.


قطعنامه محکومیت حمله به اوکراین رد شد


روسیه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در محکومیت اقدام نظامی در اوکراین را وتو کرد.


این در حالی است که امارات، هند و چین به این قطعنامه رای ممتنع دادند.


۱۱ عضو دیگر شورای‌امنیت سازمان‌ملل به این قطعنامه رای مثبت دادند.


فدایی: امکان حذف کامل دامنه نوسان در بورس وجود ندارد


مدیرعامل فرابورس:تاکنون هیچ بحثی از حذف کامل دامنه نوسان در بازار مطرح نشده است. حذف کامل دامنه نوسان در بازار سرمایه با توجه به تبعات منفی آن به هیچ عنوان قابلیت اجرایی شدن ندارد.


در بازارهای شفاف‌تر و عمیق‌تر باید دامنه نوسان بیشتر باشد، در مقابل برای بازارهای غیرشفاف به منظور جلوگیری از ضرر و زیان سهامداران باید دامنه نوسان کمتری در نظر گرفته شود.


ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، فلزات اساسی ها و بانکی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و همچنین سه صنعت مذکور میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای خودرو، خساپا و وبملت نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.



ورود و خروج پول های حقیقی



امروز دو گروه محصولات شیمیایی و سرمایه گذاری ها پذیرای بیشترین پول از سوی حقیقی های بازار بودند. در مقابل بیشترین خروج نقدینگی های خرد از صندوق های قابل معامله و بانکی ها صورت گرفت. در بین نمادها نیز آریان و شپدیس بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و وبملت و تجلی بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



بورس تهران هفته گذشته نشانه‌هایی از بهبود را به نمایش گذاشت تا جایی که با رشد نیم‌درصدی شاخص، افزایش نسبی ارزش معاملات و نیز کند شدن روند فروش سهام توسط حقیقی‌ها، امیدواری‌هایی مبنی بر تعدیل رخوت و رکود در بازار سهام ایجاد شد. اما همسو با تحولات منفی در بازار های مالی در سطح جهانی، استارت دومین هفته معاملاتی اسفندماه بورس تهران نیز، منفی خورد. روی برگرداندن خریداران از صنایعی نظیر بانکی، خودرویی، فراکاب ها و.... از همان دقایق ابتدایی مشهود بود و البته در مقابل شاهد مورد توجه بودن گروهایی چون پتروشیمی ها، فلزی ها و برخی از تک نمادها بودیم.


صنعت خودرو یکدست سرخ پوش بود. خگستر، خپارس، خساپا، خودرو و خزامیا با صف فروش بستند. ایران خودرو به ۲۱۰ تومان و سایپا به ۱۶۴ تومان رسیدند. البته در برخی از قطعاتی ها خریدارانی به چشم می خورد.


بانکی ها یکپارچه افت حداکثری قیمت را تجربه کردند. وتجارت در قمیت ۱۹۰ تومان بست. وبملت به ۳۳۶ تومان رسید و وبصادر در قیمت ۱۹۷ تومان متوقف شد.


در فلزات اساسی روند معاملات متعادل بود. فولاد، فملی و ذوب افت حدود ۳ درصدی قیمت را تجربه کردند اما در مقابل فاسمین، فسرب، فایرا و فباهنر از جمله پرتقاضاهایی بودند که رشد قیمتی شامل حالشان شد.


شیمیایی ها امروز با برتری خریداران دنبال شدند به طوری که در عمده نمادهای این صنعت تعداد خریداران غالب بر فروشندگان بود. شپدیس، خراسان، زاگرس، شفن، نوری و شبصیر از جمله پرطرافداران این گروه بودند که در محدوده های مثبت بالا معامله شدند.


پالایشی ها از رکوردشکنی های نفت جاماندند و نتوانستند پا به پای آن حرکت کنند. گفتنی است که علیرغم پیشروی لیدرهای این صنعت تا محدوده مثبت ۱، مجددا شاهد برگشتشان به مدار منفی بودیم. شپنا در قیمت ۵۶۸ تومان بست. شبندر ۱.۶- خورد و ۶۵۷ تومان شد. شتران و شبریز نیز سرخ پوش به خط آخر رسیدند.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نماد های شتهران، شتولی و خفولا و در بازه ۳۰ روزه نمادهای خفولا، وساپا و رکیش بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


خفولا که از اواسط بهمن ماه با اقبال خریداران همراه شده، امروز نیز معاملاتی مثبت و اما نوسانی داشت. به طوری که با صف خرید استارت زد و در میانه های بازار به صف فروش رفت و در نهایت در یک قدمی صف خرید از حرکت باز ایستاد. به موجب این فراز و فرود ها، نماد مذکور حجم خوبی خورد و بیش از ۹.۵ میلیون برگ سهم در آن جا به جا شد.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را غدام با ۴.۴۶ درصد، ساربیل با ۴.۱۶ درصد و غمهرا با ۳.۹۸ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام غدشت با ۴.۹۷ درصد، قزوین با ۴.۱۷ درصد و دسبحان با ۳.۶۹ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار به نسبت روز چهارشنبه کاهش ۱۳۰ تومانی داشت و هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۲۶ هزار و ۲۷۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید ۲.۰۴ درصد کاهش داشت و به ۱۱ میلیون و ۹۲۶ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۱۶ درصد افت ارزش داشت و به محدوده ۱۸۸۹ دلار رسیده است.


انتهای خبر

0
0