همفکران
1400/12/24
14:46
گزارش بازار/ گرد و خاک فروش بلوکی خودرویی ها

شاخص کل بورس تهران ۲۴امین روز معاملاتی از اسفند ماه ۱۴۰۰ را با رشد حدود ۲۵۰۰ واحدی به پایان رساند و در ارتفاع ۱ میلیون و ۳۳۷ هزار واحد قرار گرفت. این شاخص بورسی امروز را مثبت آغاز کرد و تا انتها، آهسته و پیوسته به حرکتش در مسیر صعودی ادامه داد. شاخص هموزن نیز به موجب برتری تقاضا در عمده نمادهای کوچک بازار، تمام روز را سبز پوش ماند و در انتها...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران ۲۴امین روز معاملاتی از اسفند ماه ۱۴۰۰ را با رشد حدود ۲۵۰۰ واحدی به پایان رساند و در ارتفاع ۱ میلیون و ۳۳۷ هزار واحد قرار گرفت. این شاخص بورسی امروز را مثبت آغاز کرد و تا انتها، آهسته و پیوسته به حرکتش در مسیر صعودی ادامه داد. شاخص هموزن نیز به موجب برتری تقاضا در عمده نمادهای کوچک بازار، تمام روز را سبز پوش ماند و در انتها توانست با رشد ۱۲۲۰ واحدی روز را به پایان برساند.


کگل، خودرو و وبملت بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. هیچ کدام به صف خرید نرسیدند. کگل با رشد ۱.۴ درصدی قیمت به خط پایان رسید. خودرو و وبملت نیز پرتقاضا تر بودند و با جهش بیش از ۲ درصدی قیمت همراه شدند. کچاد، شتران و شپنا بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. هیچ کدام به صف فروش نرفتند. شدت عرضه ها در شتران بیشتر بود و سهم را با افت ۳.۶ درصدی قیمت مواجه کرد. کچاد و شپنا نیز با افت ۲ درصدی روز را به پایان رساندند.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر افت قیمت نمادهای غصینو و زاگرس تنها حدود ۱۰ پله به عقب برگشت و در عدد ۱۸ هزار و ۱۲۹ قرار گرفت. دماوند و آریا نمادهایی بودند که بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص داشتند و مانع از افت بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه امروز حدود ۱۸۰ میلیارد تومان خروج پول از سوی سهامداران حقیقی صورت گرفت. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۳ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۴۷ میلیارد دلار رسید.




خبرهای موثر


مصوبه مجلس درباره واردات خودرو برگشت خورد


سخنگوی شورای‌نگهبان: مجلس در بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ مصوبه‌ای درباره واردات خودرو داشت که این مصوبه مفادی نزدیک به مصوبه اولیه‌ای است که در ارتباط با طرح ساماندهی بازار خودرو مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته بود.


بنابراین این مصوبه بودجه‌ای نیز با ابهام شورای نگهبان مواجه شده و به مجلس ارجاع داده شده است.


موضوع ارز ترجیحی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ به مجلس باز می‌گردد تا اصلاح شود


طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی موضوعی کارشناسی است و شورای نگهبان چندان ورودی به این موضوع و سیاست‌های دولت ندارد.


شورای نگهبان اجمالا در مورد بند مربوط به تعیین تکلیف ارز ترجیحی لایحه بودجه نظری نداشت؛ اما هیئت عالی نظارت اعلام مغایرت‌هایی کرده بود.


موضوع ارز ترجیحی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ به مجلس باز می‌گردد تا اصلاح شود.


اظهارات وزیر امور خارجه در بدو ورود به مسکو


به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به مسکو، امیرعبداللهیان در بدو ورود به مسکو، با اشاره به اهداف سفر خود به روسیه گفت: سفر امروز من و همراهانم به مسکو با چند هدف صورت می‌گیرد؛ هدف اول پیگیری توافقاتی است که در جریان سفر دی ماه آقای رئیسی به مسکو و توافقاتی که بین روسای جمهور دو کشور انجام شد.


دیدار وزرای خارجه ایران و روسیه در مسکو


سرگئی لاوروف، وزیر خارجه ر وسیه در گفتگو با امیرعبداللهیان، همتای ایرانی خود: مقدمات امضای یک سند مهم بین روسیه و ایران در حال انجام است. مذاکرات بر سر توافق هسته ای ایران به خط پایان رسیده است.


وزیر امور خارجه ایران: توسعه روابط با روسیه با وجود اتفاقاتی که در جهان می‌افتد برای ایران مهم است . روابط تهران و مسکو قوی تر از همیشه است. امیدواریم به زودی در مذاکرات وین به توافق خوبی برسیم.


تحریم های اعمال شده علیه روسیه را محکوم می کنیم و هرگونه تحریم یکجانبه اشتباه است و بر راه حل سیاسی مسئله اوکراین تاکید داریم.


خدابخش: صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشمول مالیات بر سپرده‌های بانکی نیستند


نایب رییس هیات مدیره سازمان بورس: براساس قانون، درآمد صندوق‌ها معاف از مالیات هستند، بنابراین بحث مالیات بر سپرده‌ها در صندوق‌های سرمایه گذاری نباید اجرا شود، زیرا قانون دائمی در مورد این صندوق‌ها وجود دارد که درآمد آنها معاف از مالیات هستند.


نوع دارایی صندوق‌ها قابل تغییر است و اگر شاهد اثر منفی این اتفاق بر عملکرد صندوق‌ها باشیم، مجبور خواهیم شد تا به جای سهم سپرده‌های بانکی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سهم اوراق در این صندوق‌ها را افزایش دهیم.


اگر تفسیر دیگری صورت گیرد، مبنی بر اینکه که صندوق های سرمایه‌گذاری به دلیل حقوقی بودن باید مشمول قانون بودجه شوند، در آن زمان تدابیری برای نصاب صندوق‌ها در سازمان شکل خواهد گرفت تا بتوانیم این موضوع را تا حدودی برطرف کنیم.


خواسته سازمان بورس این است تا صندوق‌ها که عملا ماهیت حقیقی دارند و برای انجام امور حرفه‌ای ماهیت حقوقی پیدا کرده‌اند، باید از مالیات معاف شوند تا شاهد رونق سرمایه گذاری در بازار سرمایه باشیم


ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، فلزات اساسی ها و نفتی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، چند رشته ای و بانک به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای خودرو، شستا و خساپا نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.



ورود و خروج پول های حقیقی



طی امروز صندوق های قابل معامله با اختلاف پذیرای بیشترین پول از سوی حقیقی های بازار بودند. در مقابل بیشترین خروج نقدینگی های خرد از نفتی ها و فلزات اساسی ها صورت گرفت. دو صندوق همای و پالایش بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و شتران و شپنا بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



بازار امروز متعادل آغاز بکار کرد. از همان ابتدا مورد توجه بودن خودرویی ها امری مشهود بود. در میانه های معاملات بودیم که صنعت خودرو با اقبال خریداران همراه شد و به دنبال آنها بانکی ها و سرمایه گذاری ها و برخی از صنایع کوچکتر، در مسیر صعودی به حرکت درآمدند.


همچون روز گذشته، امروز هم خیلی در بازار خبری نبود و کم حجم بودن معاملات نیز حکایت از این امر داشت. البته رنج کشی های مثبت نیمه دوم، در خودرویی ها و بانکی ها، یک تکانی به بازار داد وگرنه که نیمه اول کاملا در فضایی خنثی سپری شد.


با جدی شدن واگذاری سهام سایپا و ایران خودرو بصورت بلوکی، امروز شاهد هجوم خریداران به نمادهایی نظیر خگستر و ورنا بودیم. نمادهای مذکور رشد حداکثری قیمت را داشتند و با صف خرید بستند. خساپا نیز در واپسین لحظات صف خریدش عرضه شد و به توقف در محدوده مثبت ۳.۵ درصدی اکتفا کرد. ایران خودرو با رشد ۲.۷ درصدی در قیمت ۲۱۶ تومان بست. در آخرین دقایق خساپا و خودرو به پایین تر از قیمت پایانی رسیدند.


بانکی ها معاملاتی مثبت داشتند. وبملت پرتقاضاتر از دیگر همگروهی هایش دنبال شد و تا یک قدمی سقف روزانه هم پیشروی کرد ولی در نهایت با رشد ۲.۴ درصدی در قیمت ۳۵۱ تومان متوقف شد. وبصادر و وتجارت با افزایش بیش از ۱ درصدی قیمت به کارشان پایان دادند.


عمده نمادهای فلزات اساسی بر مدار منفی معامله شدند. فاسمین و فایرا از جمله پرعرضه ترین ها بودند. کاوه ۱- خورد. فولاد و ذوب در حوالی صفر تابلو درجا زدند و فملی که در حال نوسان در مرز صفر معاملاتی بود در دقایق پایانی با رشد ۱ درصدی خود را به ۷۰۳ تومان رساند.


در محصولات شیمیایی شاهد رشد حدود ۳ درصدی قیمت در نوری بودیم. شگویا، شپدیس و تاپیکو در محدوده صفر تابلو روز را به پایان بردند. باقی نمادهای این صنعت بیشتر روز را در مدار منفی سپری کردند.


پاالایشی ها امروز را از دنده چپ برخاستند و در میان صنایع، با بیشترین عرضه مواجه بودند. شتران با افت بالغ بر ۳.۵ درصدی به زیر ۵۰۰ تومان رفت. شپنا ۲- خورد و به قیمت ۶۳۸ تومان رسید. شبندر بالغ بر ۲ درصد کاهش قیمت را به ثبت رساند و ۷۲۸ تومان شد.


سیمانی ها، انبوه سازی ها، سرمایه گذاری ها و حمل و نقلی ها نیز از دیگر صنایع مورد توجه بازار امروز بودند.


فعلا چشم و امید ها به مذاکرات برجامی دوخته شده و همه در انتظار نشستند ببینند از سفر وزیر امور خارجه به مسکو نتیجه ای حاصل می شود یا اینکه با کوهی از ابهامات به سال ۱۴۰۱ خواهیم رفت...




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای فجوش، جوین و سفاسی و در بازه ۳۰ روزه نمادهای فجوش، ثقزوی و سفاسی بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را تکنو با ۴.۷۱ درصد، واعتبار با ۴.۵ درصد و سپ با ۳.۷۶ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام غدشت با ۴.۹۸ درصد، ثاباد با ۴.۶۴ درصد و کمنگنز با ۴.۰۶ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار به نسبت روز قبل ۲۶۰ تومان افزایش یافته و هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید ۰.۳۱ درصد افزایش داشت و به ۱۲ میلیون و ۵۳۱ هزار تومان رسید.


انس طلا ۱.۱۷ درصد کاهش ارزش داشت و به محدوده ۱۹۳۱ دلار رسید.


انتهای خبر

0
0